|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Som nevnt i en annen tråd, er de fleste partier flinke til å gi lovnader om hva de vil tilføre samfunnet. Men jeg synes de i for liten grad sier noe om hvordan de vil skaffe midlene.
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Jeg stiller for et parti som vil øke skattetrykket, heller enn å kutte. evt kutte i ting som å bygge flere parkeringsplasser og ting som egentlig ikke trengs. Vi har også er program som åpner for offentlig-privat samarbeid på finansiering.
![]() |
![]() |
#3 |
Unik
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Ja, det er sant, økte skatter er jo en mulighet.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Jeg skulle likt å sett en oversikt som viser at å innføre nye skatter, som eiendomsskatt, faktisk medfører økt velferd.
![]() |
#5 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Jeg er motstander av signalbygg. Sett av skikkelig med midler til drift og vedlikehold, men dropp nye rådhus, fancy kulturhus og multimediabiblioteker.
![]() |
#6 |
fri
|
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Privatisering og konkurranseutsetting fører til at private har fortjeneste på kommunale/offentlige tjenester. Det er ikke riktig, overskuddet bør gå tilbake til kommunen, ikke til private. Jeg tror også at dersom fagfolka får tid og gode arbeidsforhold, så senker man sykefraværet og de blir mer effektive. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Unik
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Min kommune brukte 200.000 på flagg som skulle henge over en gate for å feire en festval som kommunen betaler for. Jeg synes slike disposisjoner er way over hva som er ok kostnadsnivå, når folk på sykehjem jobber helsa av seg og min jobb holder stengt i resepsjonen en gang i uka pga kutt i lønnsmidler.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?
Samtidig - øker man ikke skattene kan man sette en del mer penger inn i økonomien. Vi betaler 25 % moms på varer og tjenester. Leverandører av varer og tjenester sysselsetter, betaler skatt av overskudd, lønner ansatte som betaler skatt osv. En del av dette vil da også være lokalt.
![]() |
#10 |
can-jur
|
Dog er ikke økt forbruk en del av politikken til mitt parti
![]() |
![]() |
#11 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Dette!
![]() |
#12 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Burde være en del å hente hvis man slanket kommuneadministrasjonen i kommunen her i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Introvert optimist
|
Det er forskjell på konsulenter og konsulenter. Da jeg jobbet i bygge- og eiendomsavdelingen i vår kommune brukte vi i stor grad rådgivende ingeniører som konsulenter på våre byggeprosjekter. Hvis vi skulle gjort all denne jobben selv måtte det ansettes et titalls nye ingeniører (og hvor finner man alle dem som vil inn i kommunen?). Det var hensiktsmessig på alle måter å leie inn denne hjelpen. Sikkert også billigere enn å ansette. Samtidig så opplevde vi at våre lokalpolitikere ikke stolte på kalkylene våre og leide inn eksterne konsulenter for å gå oss i sømmene. Deres konklusjon var at hvis det var noe feil på jobben vi hadde gjort så var det at vi fikk arbeidet gjort veldig billig, ikke aaaltfor dyrt som politikerne var overbeviste om. Så det var jo sånn sett penger ut av vinduet med den konsulentbruken.
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
Er du helt sikker på det? Så lenge man må forholde seg til offentlig forvaltning med alle de krav om dokumentasjon som regner ned over kommunen skal det mange hender til for å få det til å gå rundt.
![]() |
#15 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?Jeg syns lokalpolitikk er vanskelig. Det er mye vanskeligere å skaffe seg oversikt over hva som trengs, og det blir jo ofte til at man ser/er opptatt av det som foregår veldig lokalt, og ikke ser resten av kommunen - som tross alt er større enn det nærmeste nabolaget som regel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Unik
I min kommune er det slik:
![]() |
#17 |
Introvert optimist
|
OK. Det høres voldsomt ut. Den gang jeg skrev saker var det meg-avdelingsleder-kommunalsjef-rådmann. Det hendte ofte jeg diskuterte sakene med kommunalsjefen direkte.
![]() |
#19 |
Travelt opptatt
|
Ang vedlikehold, syns jeg denne artikkelen sier det meste. To skoler bygges samtidig. Den ene har egen vaktmester og vedlikeholdsbudsjett, den andre har det ikke. Hva skjer etter 40 år? http://www.smp.no/nyheter/article8356447.ece
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er jo ekstremt topptungt i vår kommune. Alt for mange ledernivåer. Alt for mange rådgivere.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|