Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Noen som har flyttet fra enebolig til rekkehus?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-15, 09:26   #1
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som har flyttet fra enebolig til rekkehus?

Jeg kan absolutt forstå hva du snakker om, Hyacint! Jeg har gått fra liten leilighet via stadig større leiligheter, til rekkehus, liten enebolig og til slutt til stor enebolig. Nå bor vi flott og stort og vi har mange barn og mye besøk så det er fint med god plass, men vi har diger hage og masse, masse utvendig(og fremdeles noe inne, men det fortrenger vi) vedlikehold. Som vi hater å gjøre.
Rekkehus var veldig koselig, akkurat passe stort(da hadde vi bare 2 barn) og overkommelig vedlikehold. Et enklere liv, rett og slett. Et viktig poeng er kanskje at jeg irriterte meg aldri over naboer som grillet eller barn som lekte og bråkte eller slikt, dermed var det ingenting jeg ikke likte ved å bo i rekkehus. Flere på vårt felt lengtet veldig etter å flytte i enebolig for å slippe andres barn og gressklippere og matlukt og særheter, jeg brydde meg ikke. Felles lekeplass med sittebenker var gull for barna og veldig sosialt og dugnadene på fellesområdet to ganger i året var overkommelig.
Et nyere rekkehus med akkurat passe stor(liten) hageflekk høres veldig greit ut.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 09:17   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Her kommer dommedagsprofeten)

Du tenker kanskje på dette litt generelt og ikke med en gang, men husk på at du lever i Norges kanskje mest ustabile boligmarked akkurat nå. Det vil si at du bør sikre deg mot å kjøpe og selge veldig langt fra hverandre i tid. Så om dere funderer på flytte, så kan det være lurt å gjøre huset så godt som salgsklart, fikse de småtingene man vil fikse før et salg, snakke litt med meglere, osv, kanskje skaffe en takst, slik at når dere kjøper så kan dere selge på sekundet. Prisene synker nå, utleieprisene stuper, og det tar stadig lengre tid å få solgt.

Om det stabiliserer seg litt så er jo ikke det noe problem når man skal inn og ut i samme marked, men når det er veldig ustabilt så øker risikoen ved å sitte på to boliger.

Gammel 21-09-15, 09:31   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du tenker kanskje på dette litt generelt og ikke med en gang, men husk på at du lever i Norges kanskje mest ustabile boligmarked akkurat nå. Det vil si at du bør sikre deg mot å kjøpe og selge veldig langt fra hverandre i tid. Så om dere funderer på flytte, så kan det være lurt å gjøre huset så godt som salgsklart, fikse de småtingene man vil fikse før et salg, snakke litt med meglere, osv, kanskje skaffe en takst, slik at når dere kjøper så kan dere selge på sekundet. Prisene synker nå, utleieprisene stuper, og det tar stadig lengre tid å få solgt.

Om det stabiliserer seg litt så er jo ikke det noe problem når man skal inn og ut i samme marked, men når det er veldig ustabilt så øker risikoen ved å sitte på to boliger.

Jeg ser hva du mener. Tre hus til salgs i gata vår i år, og alle gikk godt under prisantydning og lå ute i evigheter.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 09:44   #4
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor i dag i vertikaldelt bolig med noen duracel kaniner over oss som holder det gående til over midnatt og starter gjerne kl 05. Og vi har råte og vann kommer inn et vindu i nordveggen. . Vi bor innerst og har en liten hage, men det er ikke noe privatliv. Vi har ikke besøk sommerstid uten at naboene hilser på, for å si det sånn.

Jeg ønsker meg rekkehus, helst ende. Hagen bør være skjermet og godt avdelt. Styret bør være stabilt. Et godt styre sørger for regelmessige oppgraderinger før skader skjer og har avsetninger til vedlikehold. De øker husleien jevnt. Vi regner med at et slikt koster 7 mill.

Dobbel gips i tak og vegger skal dempe for det meste av støy.

Mange syter over husleien, men det kan jeg ikke forstå. Så lenge kommunale avgifter, husforsikring, kabel tv, garasje, snørydding og utvendig vedlikehold er inkludert. Det er jo mulig å kjøpe seg ut av egeninnsats, bare skaffe noen til å gjøre det.

Gammel 21-09-15, 09:56   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må slett ikke bo i enebolig. Vi bor i bygård, og selv om vi innimellom får noen innfall med at det hadde vært romantisk med hus og hage, så kommer vi til å fortsette å bo i leilighet. Jeg liker mennesker, og jeg hadde garantert funnet en nabo å irritere meg over i et eneboligstrøk også. Jeg tror det handler om innstilling, strøk, naboer og grad av privatliv. Akkurat som i hvilken som helst annen boform.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg elsker å bo i blokk, så jeg hadde gjerne "oppgradert" til rekkehus for å få noe litt større. Jeg hører innimellom mumling om stakkars barnet mitt som må vokse opp i blokk, men... Jeg irriterer meg aldri over naboer, liker å ha andres barn i nærheten (de er jo lekekamerater til mitt barn) og synes tanken på en stor hage er det absolutte mareritt.

Jeg innrømmer dog at jeg er blitt totalt omvendt etter at jeg flyttet fra en tomannsbolig der jeg følte naboen var for tett på meg. Han var innmari nysgjerrig.

Jeg blir helt rørt av din urbane omvendelse!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 10:00   #6
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ganske god boevne og ingen vedlikeholdsvegring, så litt eldre enebolig med oppgraderingsbehov og stor hage med veldig stort oppgraderingsbehov er helt ok for meg. Jeg er helt sikker på at vedlikehold av bolig må man betale for i en eller annen form uansett, enten i form av egeninnsats, fellesutgifter eller høyere pris for ny bolig med høy standard, så man må bare finne den formen som passer for seg. (Eller man kan la være vedlikeholde boligen, og la den forfalle, og betale i form av verditap.) Men vedlikeholdsfri bolig der man ikke har betalt for det i form av kjøpspris eller fellesutgifter/innkjøp av håndverkere tror jeg ikke finnes. Sorry.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 10:50   #7
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg ønsker meg rekkehus, helst ende. Hagen bør være skjermet og godt avdelt. Styret bør være stabilt. Et godt styre sørger for regelmessige oppgraderinger før skader skjer og har avsetninger til vedlikehold. De øker husleien jevnt. Vi regner med at et slikt koster 7 mill.

Dobbel gips i tak og vegger skal dempe for det meste av støy.

Mange syter over husleien, men det kan jeg ikke forstå. Så lenge kommunale avgifter, husforsikring, kabel tv, garasje, snørydding og utvendig vedlikehold er inkludert. Det er jo mulig å kjøpe seg ut av egeninnsats, bare skaffe noen til å gjøre det.

Vi har det nesten sånn. Bor i tomannsbolig, innerst i rekken/ende. Har helt privat og skjermet hage med stabilt styre. Snørydding og søppel fikses osv. Men vi skal nok selge og flytte til annen by og kunde fint ha kjøpt noe helt likt.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 12:16   #8
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snakker du generelt for Norge nå, eller spesielt der Hyacinth bor?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 13:22   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså. Vi kan jo male! Men huset vårt har 7000 vegger. Vi startet for fire år siden og er fremdeles ikke ferdige.

Gammel 21-09-15, 18:52   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Altså. Vi kan jo male! Men huset vårt har 7000 vegger. Vi startet for fire år siden og er fremdeles ikke ferdige.

Det går jo på proritering av tid, da. To voksne klarer å male et hus på 14 dager om det ikke regner.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 19:17   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det går jo på proritering av tid, da. To voksne klarer å male et hus på 14 dager om det ikke regner.

Det går på helse og overskudd.

Gammel 21-09-15, 19:36   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Eller prioritering av penger.
F.eks.kutte ned på ferie et år og bruke pengene på håndverkere som kan male huset.
Er det ikke hver 15. år eller noe man bør beise?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 13:28   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Snakker du generelt for Norge nå, eller spesielt der Hyacinth bor?

Jeg tenkte der Hyacinth bor, ja. Etter det jeg hører er det en stor smell som ikke er tatt ut på prisene enda, siden folk ikke får det de vil ha (eller trenger, huslånet tatt i betraktning) når de forsøker å selge huset, og så forsøker de leiemarkedet i stedet. Dermed stuper prisene der også, og de kan bli tvunget til å selge likevel. Det at hus ligger ute så lenge er en veldig tydelig indikator, det samme er leiemarkedet.

I Oslo går det jo fortsatt så det griner. Jeg begriper det ikke, men der har jeg tenkt "boble" siden jeg var ny på markedet i 1995, så der skal du ikke høre på meg.

Gammel 21-09-15, 13:35   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg tror ikke dommedagsprofetiene slår til i den grad enkelte hevder, jeg, da, jeg tror det fortsatt i altfor stor grad finnes for mange folk stinn av gryn.

Gammel 21-09-15, 13:51   #15
Snipp
Aktiv

Snipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2015
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg tror ikke dommedagsprofetiene slår til i den grad enkelte hevder, jeg, da, jeg tror det fortsatt i altfor stor grad finnes for mange folk stinn av gryn.

Joda, "utad" kan mange det virke som om mange har mer gryn enn de egentlig har. Leste dette i dag: http://e24.no/lov-og-rett/flere-inka...oente/23528322

Tror det er veldig mange som lever over evne for å imponere likesinnede.

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 13:51   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mulig jeg er naiv, men jeg er også litt der. Hardere tider er det nok, ja, men jeg tror heller ikke på noen kollaps i området. At boligprisene roer seg, det er jo forsåvidt ok, for stigningen har vært vanvittig i 15 år.

Gammel 22-09-15, 10:35   #17
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Oslo går det jo fortsatt så det griner. Jeg begriper det ikke, men der har jeg tenkt "boble" siden jeg var ny på markedet i 1995, så der skal du ikke høre på meg.

Jeg har ikke trodd på boble tidligere, men denne gang er jeg med deg. Når arbeidsledigheten stiger er det helt, helt unaturlig at boligprisene stiger. Med arbeidsledighet følger misligholdte boliglån, og da må bildet snu. Jeg tror det er en time lag ute og går, folk har ikke tatt inn over seg at jobber nå begynner å ryke. Jeg kan ikke forstå annet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 10:57   #18
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg har ikke trodd på boble tidligere, men denne gang er jeg med deg. Når arbeidsledigheten stiger er det helt, helt unaturlig at boligprisene stiger. Med arbeidsledighet følger misligholdte boliglån, og da må bildet snu. Jeg tror det er en time lag ute og går, folk har ikke tatt inn over seg at jobber nå begynner å ryke. Jeg kan ikke forstå annet.

Gjør det nødvendigvis det når renta er så lav som nå?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 09:26   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke "det eneste rette" å bo i enebolig når man er VoksenTM.

Sier hun som straks blir 40 år og bor i leilighet, fordi det er det hun vil bo i. Vi har også "redusert boevne", og må bo i noe som ikke trenger oppussing.

Gammel 21-09-15, 09:27   #20
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg flyttet fra eldre , schwær enebolig til et ca 10 år gammelt, selveid rekkehus. Det kalles kjedet enebolig siden det er carport mellom husene da, men vedlikeholdet er fremdeles mindre. Det ligger forresten i området rundt der HI bor. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før. Det er vesentlig mindre vedlikehold, men viktigst for meg, det er motiverende når naboen med det "like" huset gjør en jobb, og det er lettere å komme over dørstokkmila sammen feks på sånne ting som å leie lift sammmen når det må males. Og det sparer penger.

Men jeg tror nabolaget har alt å si. Naboene mine er stort sett ekstremt hyggelige og flittige mennesker. Tonene er enkel, som i at på en dag man ikke har lyst til å prate kan man såvidt slenge et kort nikk over postkassa, mens andre dager har man plutselig en improvisert pizzafest med tre av naboene fordi man bumper borti en av dem på vei inn med hver sin pizza.

Og så understreker jeg det Pessiana skrev.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.