|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg skal i begravelse i morgen. Mor til naboen min gjennom 28 år. Var på hils med den gamle damen og slo av noen ord når vi møttes. Jeg går i begravelsen for datteren sin del.
![]() |
![]() |
#22 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg tenker man deltar i begravelse for å støtte de sørgende som å "ære" den døde. Da jeg mistet min far var ingen av mine venner der. Jeg var 16 og tenkte ikke på det da, men i ettertiden tenker jeg nok at man bør være der som venner
![]() |
#24 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg syntes det var utrolig godt å se min nærmeste barndomsvenninne i min fars begravelse. Det var så godt å se hennes ansikt i forsamlingen som skulle kondolere, jeg kunne gå bort og bare klemme henne. Det var et kjent og trygt ansikt blandt alle forretningsforbindelsene. Familien var selvfølgelig også der, men jeg opplevde det som veldig godt å ha henne der. Så ja, jeg syntes du skal gå i begravelsen for venninnen din. Hun ble også med på samlingen etterpå og hun satt sammen med meg - veldig naturlig og godt. Hun har kjent meg i 42 år, som bare en venninne kjenner meg.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 12-10-15 kl 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Gå i begravelse?
Dersom du føler det naturlig, så er det jo helt greit.
![]() |
#26 |
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gå i begravelse?Nær venn så hadde jeg gått ja. Vi satte veldig pris på at mannens nærmeste venner kom i begravelsen til svigerfar, det var veldig godt å ha dem der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg har vært i flere slike begravelser. Ei barndomsvenninnene hulkegråt da hun så oss venninner. Hun hadde vært så redd for at ingen av oss kom, fortalte hun etterpå. Det gjorde veldig inntrykk på meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
~~~~~~~
|
Ja, dette er viktig. En av barnas venner mistet sin ene forelder på barneskolen, der fikk klassevennene beskjed om at barnet ikke ønsket venner i begravelsen. Så jeg ser den også.
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg måtte tenke litt. Mine beste venninner, de eneste jeg kjenner foreldrene til godt, bor et helt annet sted, og det hadde betydd reise. Men jo, kanskje, likevel. I samme by: Utvilsomt.
![]() |
#30 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg ville gått. Da faren til bestevenninnen min helt fra barndommen døde, gikk jeg i begravelsen. Venninnen min ble veldig glad for at jeg kom, og moren hennes satt også veldig stor pris på det. Jeg er glad jeg gikk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg ville ha gått, uten tvil. Dessverre har jeg vært i svært mange begravelser, og ikke alle har jeg kjent like godt,men har da vært der for vennen eller familiemedlemmet som er igjen.
![]() |
#32 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg ville gått i begravelsen, uten tvil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gå i begravelse?Takk for at dere delte erfaringer og meninger!
![]() |
#34 |
Textrovert
|
Jeg vet at vi har diskutert dette før, og jeg er vel den eneste her inne som er på Esmes side. Om mamma hadde dødd, hadde jeg blitt veldig glad dersom folk som kjente henne, stilte i begravelsen. Jeg synes derimot ofte det blir helt feil at folk som ikke kjenner avdøde, skal delta i en så personlig stund som en begravelse er. :kjerringa mot strømmen:
![]() |
#35 |
Textrovert
|
Det er nettopp det der jeg ikke forstår. Hadde jeg vært etterlatt, hadde jeg nesten følt det som kikking, hadde folk som kjente meg, men ikke avdøde, stilt opp. Tror jeg. Men jeg har selv stilt i en begravelse jeg egentlig ikke tenkt å stille i, fordi en etterlatt ba så pent om at jeg måtte stille. Og da gjorde jeg selvsagt det. Så jeg skjønner at det normen, men jeg klarer ikke helt å forstå følelsene rundt det sånn helt på det personlige plan.
![]() |
#36 |
|
Om man ønsker det veldig intimt må man nesten kunngjøre at det er det man ønsker. Det er jo helt legitimt å ønske det, men det er nok lurt å tenke gjennom hvordan man formidler det til andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Textrovert
|
![]() Sv: Gå i begravelse?Ja, jeg er som sagt klar over normen, og jeg ville ikke ha ønsket lukket gravferd om noen av mine nærmeste døde. Det er fordi jeg føler at det er jeg som er litt sær, og jeg ville ikke ha ødelagt for mange som ser på det annerledes. Men, som du sier, Guava, så er det viktig å ha tenkt gjennom det. Det var ikke før i diskusjoner her inne at jeg skjønte at mitt syn på begravelser avviker fra de fleste andres.
![]() |
#38 |
heimføing
|
![]() Sv: Gå i begravelse?Jeg er vant, som Guava sier, at en begravelse er "offentlig" dersom den er annonsert "på vanlig måte" gjennom en dødsannonse i avisa. Hvem som helst kan gå i den da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
Det er vanlig her også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Mother of Dragons
|
Om man nå ser bort fra de som har eget forhold til avdøde, og som da klart greit kan gå i begravelse, men bare tenker på de som stiller opp for å gi støtte til en venn som har mistet en forelder for eksempel.
![]() |
|
|