Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-15, 16:56   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Har sett i flere tråder at folk nevner at dette er viktig for å få minst mulig stress og at man slett ikke må alt. Mulig det er svart på i andre tråder, men har ikke lest det, så spør: HVA prioriterer dere bort?

Jeg prioriterer planlegging og det tidlig. Sånn at alt av gaver er innkjøpt før adventstida kommer. Jeg sørger også for at alt som skal være til jul som kan lages og fryses lages tidlig. Eksempelvis hadde min datter som oppgave å bake to store porsjoner rundstykker til jul, da hun hadde Operasjon Dagsverkdag hjemme i slutten av oktober.

Jeg vasker ikke ekstra til jul i det hele tatt. Vaskehjelpen kommer som vanlig på tirsdag og etter at vi har pyntet på onsdag må vi nok feie over med støvsugeren.

Det som blir prioritert i desember er å stille opp på ungenes avslutninger og forestillinger og baking og konfektlaging. Vi har alle våre favorittsorter og med litt puslespillplanlegging får vi til å lage alle sortene vi vil ha og vi får til å gjøre så mye som mulig av det sammen.

Det vi ikke har prioritert i år er å dra på Putti Plutti Pott eller andre sånne juleforestillinger eller julekonserter. Sånt er hyggelig nok, bevares, men da begynner det å tettes veldig til i kalenderen.

Jeg har dog prioritert å synge selv på to konserter, fordi det gir meg noe.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 17:03   #2
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

1) Ikke pakkekalender, men aktivitetskalender med virkelig lavterskelaktiviteter (typ klippe snøkrystaller, se julefilm på dvd, spise middag under bordet) + den bakinga jeg syns bør være med for ungenes skyld (pepperkaker, kolakjeks, pepperkakehus).
2) Ellers baker jeg det jeg har lyst til når/hvis jeg har lyst.
3) Det meste av julegaver handles på nett.
4) Jeg pynter ikke huset før bitte eller lillejulaften. Ingen trendpynting - altså ikke noe matchestress. Bytter gardiner kun i kjøkkenvinduet.
5) Minimalt med juletreff og julevin og åååh, vi må bare treffes før jul.
6) Middager ligger på et minimumsnivå i adventstida.
7) Detaljert julehandleliste lagret på pc fra i fjor og årene før der. Trenger bare en liten justering, så er julemathandelen i boks på en times tid på Rema.
8) Ta med kake på juleavslutning betyr i høyden Toro-langpanne, og aller helst hvetestang fra bakeriet.
9) Ingen rundvask til jul. En litt grundig helgevask holder lenge (helgevask er i grunnen ekstremt overfladisk hos oss normalt sett ...). I år tar mannen med seg to unger på tur til svigersfamilien i morgen, mens jeg og eldste vrenger opp stereoen og rydder, tørker støv der det vises og vasker litt. Ferdig på et par timer.
10) Julekort kun de årene jeg plutselig får lyst. I år blir det ikke.

Ellers prioriterer jeg gløgg og pepperkakekos til barne-tv høyt. Og drar bare på de juleavslutningene ungene syns er viktige.

Gammel 18-12-15, 17:18   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

- Vi vasker ikke til jul. Det blir en kjapp vask av badene og kjøkken- + stuegulv og det er det. Annet bryr vi oss rett og slett ikke om. Julegardiner og annen som er mer omfattende driver vi ikke med.
- Julegaver kjøpes ofte på nett, kjapt og enkelt (og som oftest også billigere).
- Julekort er raskt bestilt på nett og vi skriver ikke personlige hilsener i hver.
- Vi fordeler ting utover høsten. Ting til pakkekalenderen begynner jeg gjerne på allerede i september og julegaveplanlegging og -innkjøp begynner vi å tenke på i oktober.
- Vi pynter veldig lite før lille julaften.

Det vi derimot prioriterer er juleavslutninger, baking (vi liker julekaker), pakkekalender, mye julekos med barnejulefilmer, juleverksted og brettspill.

Gammel 18-12-15, 17:54   #4
Varta
Bookhouse girl

Varta sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Vi har vaskehjelp, og det er virkelig helt vidunderlig. Vinduene skal skiftes aldeles straks, så de vasker jeg ikke. (Det har jeg sagt i tre år, men nå skal de faktisk byttes.)

Jeg lager julegodter, det blir gaver til alle sånne folk som er vanskelige å finne gave til. Baker veldig lite, men lager tre sorter sild og leverpostei sammen med en venninne.

Julegaver er vel sånn halvparten nett og halvparten butikk. Forsøker å være flink til å kjøpe gaven der og da dersom jeg kommer over noe så jeg slipper å stresse rundt lille julaften. Sender ingen julekort, ingen kalender og ganske lite pynt siden Mannen ikke liker julenips (jeg pynter en trollhassel i vinduskarmen og henger opp julestjerne, det holder egentlig tatt i betraktning at det ofte står fremme til påske. Vi er sånne folk). Vi ser julefilmer (Die Hard!), drikker julete fra Palais des Thes og forsøker å planlegge såpass at vi har noe rent å ha på oss på julaften - som feires hos andre i år. Lav list, med andre ord.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 17:59   #5
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Har berre bakt nennes rundstykker, krydderkake og så pepperkaker med jentungen. Resten vert kjøpt.
Har bevisst sagt nei til konserter og slikt.
Har ikkje vaska.

Alt fall jo i fisk og ei veke berre "forsvann" no då svigermor døydde, så det har liksom stoppa seg sjølv. Eg trur ikkje nokon vil merka forskjell på kva eg har bakt og vaska og våttever.

Gammel 18-12-15, 21:38   #6
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser netthandel, dropping av julekort og vasking. Dette dropper som regel jeg også. Jeg er ikke en sånn superstresser som gråter på julaften, altså, men synes det kan bli litt hektisk likevel og prøver å finne mer plass til min favorittsyssel: kos og hygge.

Jeg nettshoppet endel i år, og det var supert! Likevel, det må hentes, pakkes og ofte sendes. Men sparte nok litt stress der. Får besøk hele jula, så føler det må vaskes noe, samt kjøpe inn sengetøy, dyne, finne soveplasser etc. Har liten kjøle/ fryseplass, så endel må handles like før jul. For første gang valgte ungene Lego- kalender, og det var nydelig!

Men ellers har jeg arrangert juleavslutning, middagsselskap på søndag, deltatt på Lucia, foreldrekaffe, hentet og sendt pakker, julebord, jubileum, sendt noen julekort, handlet endel gaver, laget pepperkaker av ferdigdeig to ganger+ pynting, laget kakemenn. Dette kunne jeg droppet, men akkurat pepperkaker liker vi så godt.

Ellers er det hockey som tar litt tid her, med kamper og camper og treninger. I tillegg fikk jeg vite i går at det var et møte ad- hoc på kveldstid tre dager før julaften med obligatorisk oppmøte. Det bør være viktig, for å si det sånn. Egentlig forventer jeg noe à la: "Julenissen har blitt kidnappet. De eneste som kan redde ham er ***** hockeylag. Vi MÅ stille opp om det skal bli jul på jorda!"

Gammel 18-12-15, 18:26   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Både jeg og mannen har hatt deadline-bonanza på jobb, så vi har gjort fint lite. Enn så lenge har jeg vært på ungenes juleavslutninger, jobbens avdelingsjulemiddag, og kjøpt gaver i noen lunsjpauser og på nett.

Jeg har tenkt å vaske, litt bedre enn vanlig (men det sier ikke mye), handle ferdig de siste julegavene og maten, kjøpe kaker og sånt. Og så skal jeg på sjampis-fylla på mandag med de nærmeste venninne, alt annet av festligheter har jeg prioritert bort. Og en familiemiddag på tirsdag med de vi ikke skal feire jul med. Vi henger vel opp litt pynt etterhvert også. Jeg stryker ingenting, og vasker bare det jeg må.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 18:28   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Forøvrig: http://www.klikk.no/kvinneguiden/kom...cle1646085.ece

Jul blir det uansett.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 18:33   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

For meg er cluet å starte tidlig, for da unngår jeg stress i desember.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 21:45   #10
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Forøvrig: http://www.klikk.no/kvinneguiden/kom...cle1646085.ece

Jul blir det uansett.

Hehe. Det var jeg som glemte å svinge i gang avslutningen og dermed fant ut at jeg måtte ta det selv. Sende ut invitasjon, kjøpe bestikk, servise, loddbøker, småposer til loddene, blomst til læreren osv.

Det er så mye som skal huskes!

Pengegaver til bhg, til trenere, gave til juleavslutning/ loddselgere, kake til det samme, Lucia- klær, svømmetøy til bhg, bakeforkle på dag x, y og p, nissefsest, foreldrekaffe, tomt syltetøyglass, pålegg til felles lunsj på skolen, penger til kino med bhg, svarslipp med julefri i bhg, godteri for 25 kr til siste skoledag. Og så videre. :rabla:

Gammel 18-12-15, 22:18   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er så mye som skal huskes!

Pengegaver til bhg, til trenere, gave til juleavslutning/ loddselgere, kake til det samme, Lucia- klær, svømmetøy til bhg, bakeforkle på dag x, y og p, nissefsest, foreldrekaffe, tomt syltetøyglass, pålegg til felles lunsj på skolen, penger til kino med bhg, svarslipp med julefri i bhg, godteri for 25 kr til siste skoledag. Og så videre. :rabla:

Synes det er mye mindre av dette nå som ingen er i bhg og ingen går i 1. klasse. I år var det ingen lucia-eller nisseklær, kake til avslutning var frivillig så for første gang bestemte jeg at jeg skulle la noen andre ta med (men ble spurt på karaten og sa da ja), ingen tomme syltetøyglass å ta med og ja. Mindre slike ting rett og slett.

Gammel 18-12-15, 20:25   #12
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har så store unger, så de hjelper til (10, 15 og 17 år). Vaskingen i år løste jeg slik: Jeg tok en langhelg hos min gamle far (er der nå), og bestilte julevasket og ryddet hus til jeg kommer hjem på søndag. Det regner jeg med at jeg får. De er jo fire stykker som kan dele på jobben. Jeg vasker med andre ord null komma niks, fordi jeg lager all maten og kjøper de aller fleste julegavene. En deling jeg og min samboer er godt fornøyd med.

Som belønning for all vasking får ungene pynte juletreet, og alt annet de vil pynte, på søndag (tenk, 10-åringen opplever det som belønning, hehe, ungene mine er enkle sånn).

Vi baker det vi har lyst til, og så kjøper jeg litt julekaker på jobben. I år tror jeg det blir lite baking, så langt bare pepperkaker, men skal vel klare julebrød, vanlige brød og lefser også. Og krumkaker. På tirsdag og onsdag. Tenker jeg. Jeg hater å stresse rundt over lang tid og planlegge jula, så jeg gjør det meste rett før egentlig. Har ikke handlet til jul heller. Jeg kjøper pinnekjøttet (er kontrollfreak), og sender mannen på butikken etter resten.

Vi er to voksne, så jeg tenker at når det kniper på tid, så holder det i massevis at en voksen stiller på et arrangement. Jeg synes det er hyggelig, så vi stiller to voksne - og gjerne noen søsken også - på det meste. Skjærer det seg helt, sånn som det gjorde denne uka, så stiller svigerfar sporty opp som sjåfør og publikum.

Lista mi ligger virkelig lavt. Jeg prioriterer lite stress. Jeg er mye flinkere til å bake gjærbakst og vanlige kaker - og fyller heller fryseren med litt sånt. Og så var det ungene mine igjen da - de baker også, og jeg legger meg ikke opp i om ting ikke blir formet sånn som jeg vil, eller smaker akkurat som jeg er vant med. Julemiddagen tar jeg kontroll over, og ser helst at hjelperne mine hviler, ellers er jeg ganske slækk egentlig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 20:33   #13
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stresser ikke. Jeg kjøper det meste av julegaver i september og oktober og da som oftest på nett. Jeg baker litt, men ikke 7 sorter. Jeg vasker, men ikke rundvask. Jeg handler ikke mer mat til jul enn ellers. Litt mer godis blir det, og kanskje en bytur med ungene for kos.

Familie er enkelt: Jeg har ingen.

Sist redigert av Frøydis : 18-12-15 kl 21:01.
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 20:51   #14
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg har verken tid, helse eller overskudd til julestress. Har kjøpt endel gaver på nett, vasker som vanlig helgevask, men mannen tok vinduene her om dagen. Noen av dem, da. Pynter lite, mest med røde tulipaner. Sender ikke julekort. Har kjøpt kransekake på marked, baker Sarah Bernhard, mannen baker pepperkaker med minsta. Lager en snickerskake til julaften. Har pakkekalender, men hun får en og en, dermed slipper jeg kjøpe alle før 1.des. Tja? Har så mye jobb i desember at det er først nå siste dagene at hodet kan brukes på annet enn å skrive vurderinger.
Har vært på en tilstelning med klassen til minste og ellers ingenting, droppet julebordet og har igrunnen sittet nedgravd i jobb. Må legge til at nå har jeg fri frem til 4.1, så det blir jul her!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 20:53   #15
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forenklinger:
- Jeg baker ikke julekaker, med mindre vi finner på det for moros skyld.
- Har vaskehjelp.
- Lager bare julemiddag på julaften. (Taco er strålende 1. Juledag! )
- har plasttre, så vi slipper styret rundt trekjøp og transport og sånn.
- Julekort sånn dann og vann, ca hvert tiende år.
- Pakkekalenderen er en legokalender som er pakket om, med tillegg av en sjokoladebit hver dag. Tok ca en time å fikse.

Det jeg ikke har klart å få kontroll på:
- Gaver. Helt ille, skikkelig kaos å finne ut av.
- Familieselskaper, litt mye styr.
- Servietter. Jeg kan bruke fire dager på å lete etter de riktige serviettene. Tidvis manisk på sånne smådetaljer.
- Alltid sinnsykt mye jobb på oss begge i desember, som skaper mye stressfølelse.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 21:00   #16
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg prioriterer IKKE bort julekort. Det er jo det gøyeste av alt. Både å designe og sende og å motta. Så det så.

Men:
Jeg vasker ikke
Jeg baker ikke
Jeg lager ikke julesnop (Ikke spør meg om jeg SPISER julesnop…)
Jeg har ikke julepyntbonanza i heimen

Jeg trenger dog å prioritere noe mer. Det er alle avslutningene og alle arrangementene som begynner med jule- som tar knekken på meg. Alt er fint og gøy og kjekt og koselig i og for seg, men summen av det hele er for voldsom. Og det kommer fra en som egentlig elsker jul. Puuuh….

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 21:47   #17
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker å lage julekort, og liker å få. Jeg pleier skrive dem mens jeg ser på TV på kvelden. DEt samme med innpakking av gaver, ser på Glee eller noe slikt. KOselig!

Jeg baker fordi jeg har lyst. Ikke noe kjipe julekaker men sånt vi liker, snacks, aniskringler, pepperkaker.

Vasker bare vanlig før jul, dvs mannen vasker. Jeg rydder, men det gjør jeg jo ellers og.

Barnehagen hadde julesamling i november. Vi har ingen julebord på kveldstid. En juleavslutning for 7.trinn har det vel vært i desember.

Jeg syns ikke dette er noe som helst stress.

Vi har kjøpe-julekalendere. Kjøpt mye gaver på nettet. Burde vært på loftet og sjekket tilstanden til juledukene mine da... Så det spørsmål om jeg ikke får gjøre det i kveld, stryke et par stykker blir vel nødvendig. Men det er maks.

Gammel 18-12-15, 22:06   #18
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke vi har det stressende. Jeg har det som regel travelt på jobb, men i år har jeg jo permisjon. For min del tror jeg to ting er viktige for at ikke forbudstida skal oppleves som stressende. Den ene er at vi ikke har så mye vi MÅ gjøre, bake, lage osv. Det vil si at vi gjør det vi har lyst til å gjøre og lever med det vi ikke velger å bruke tid på. Det andre er at vi deler på jobben. Vi er to voksne i familien og begge tar ansvar. Når det gjelder kalendere så gjelder det samme der, vi gjør noe vi har lyst til. Noen år ender vi med kalendere som vi bruker mye tid på (Shane Brox), noen ganger har det blitt pakkekalender og noen ganger kjøpekalender.

Gammel 18-12-15, 22:27   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er vanskelig er sånn som i år når jeg ikke har hatt tid og krefter til å gjøre de hyggelige adventstingene sammen med barna. Ikke sett julefilm, ikke bakt pepperkaker, ikke lest julehistorier, ikke tatt dem med for å kjøpe gaver tll hverandre, ikke laget julepynt, ikke dekorert pepperkaker. Rett og slett ikke de tingene som gjør at de får følelsen av jul og julestemning. Da hjelper det lite at jeg er god på rasjonering og effektivisering slik at jeg er helt sikker på at vi får pyntet nok og alle gaver er sendt i tide.

Og det er ingen måte jeg kunne ha tidseffektivisert meg ut av dette. Det har rett og slett ikke vært krefter igjen etter jobb.

Gammel 18-12-15, 23:51   #20
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det jeg synes er vanskelig er sånn som i år når jeg ikke har hatt tid og krefter til å gjøre de hyggelige adventstingene sammen med barna. Ikke sett julefilm, ikke bakt pepperkaker, ikke lest julehistorier, ikke tatt dem med for å kjøpe gaver tll hverandre, ikke laget julepynt, ikke dekorert pepperkaker. Rett og slett ikke de tingene som gjør at de får følelsen av jul og julestemning. Da hjelper det lite at jeg er god på rasjonering og effektivisering slik at jeg er helt sikker på at vi får pyntet nok og alle gaver er sendt i tide.

Og det er ingen måte jeg kunne ha tidseffektivisert meg ut av dette. Det har rett og slett ikke vært krefter igjen etter jobb.

Det er nettopp det. Jeg har lyst til å gjøre hyggelig ting med ungene! Gå på markeder, se film, sånn ting. Vi så Elf i går da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.