Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Vin til pinnekjøttet

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-15, 13:56   #21
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin til pinnekjøttet

Vanilje, champagne, pinnekjøtt og lidelse, ja. Tenn et lys, Toffen!

Gammel 21-12-15, 13:57   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cremanten din høres veldig spennende ut, HV. Jeg kan godt prøve meg på den, kjenner jeg. Takk.

Gammel 21-12-15, 14:00   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal drikke "Himmelstund" til.

Gammel 21-12-15, 14:03   #24
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Ferrari brut skal vi prøve i år, etter anbefaling.

Gammel 21-12-15, 14:09   #25
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Avsporing: Harriet, jeg har søkt etter hvordan du lager kålrotstappen med vanilje uten hell, kan du hente opp tråden eller skrive det inn full fart her?

Bill. mrk. "kålrotstappeansvarlig2015"

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-15, 14:26   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kjøpt en ganske ukomplisert valpolicella som ble særlig anbefalt, men der var på Røa, og jeg tror ikke den er i standardutvalget. Ellers sier man vel fruktig beaujolais eller tilsvarende - ikke for kraftig, ikke for tungt.

Riesling funker fint, cremant like så - også synes jeg som en hovedregel at all god champagne passer fint til (nesten) alt.

Eller juleøl, da. Jeg synes Toffen skal prøve igjen. Det er så mye godt småskalabrygget nå.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-15, 15:40   #27
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Avsporing: Harriet, jeg har søkt etter hvordan du lager kålrotstappen med vanilje uten hell, kan du hente opp tråden eller skrive det inn full fart her?

Bill. mrk. "kålrotstappeansvarlig2015"

Jeg er ikke Harriet, men snublet over denne oppskriften.

KÅLRABISTUING MED VANILJE
Kålrabistuing følger med i et tradisjonelt julemåltid, og passer like godt til torsk eller ribbe som til pinnekjøtt. Jeg har litt potet oppi, for å gjøre den jevnere. Dessuten krydrer jeg med litt vanilje. Det understreker sødmen i kålrabien, uten å ta over.
1,5 kg kålrabi, skrelt og skåret i 3 cm store terninger1/2 kg poteter, skrelt og skåret i 3 cm store terninger1 ss- 1 dl smør, avhengig av hvor luksuriøs du vil ha den1 vaniljestang, delt på langs1/4 - 1/2 ts nyrevet muskatsalt og nymalt svart pepper
Kok poteter og kålrabi i ei gryte lettsaltet vann i 25 minutter, til kålrabien er blitt nokså myk. Hell av vannet. Mos med en potetmoser eller kjør i en kjøkkenmaskin. Fjern frøene fra vaniljestanga og rør dem inn i kålrabien. For kraftigere vaniljesmak, ha i selve stanga også. Rør inn smør. Krydre med muskat og salt og pepper.

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...20/386570.html

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-15, 15:53   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Candy, jeg prøver og prøver, alt mulig rart også, men nei!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-15, 17:43   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi har kjøpt en ganske ukomplisert valpolicella som ble særlig anbefalt, men der var på Røa, og jeg tror ikke den er i standardutvalget. Ellers sier man vel fruktig beaujolais eller tilsvarende - ikke for kraftig, ikke for tungt.

Riesling funker fint, cremant like så - også synes jeg som en hovedregel at all god champagne passer fint til (nesten) alt.

Eller juleøl, da. Jeg synes Toffen skal prøve igjen. Det er så mye godt småskalabrygget nå.

Husker du hvilken valpolicella?

Gammel 21-12-15, 18:14   #30
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sist jeg var på polet var det vin som passer til julemat både ribbe og pinnekjøtt samlet sammen med klare merkingen og jeg kjøpte en til pinnekjøtt,men den er ikke testet ut ennå.
Dette sto rett ved inngangen og var på Stovner..

Sist redigert av Millen : 21-12-15 kl 18:15. Årsak: la til noe
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-15, 18:52   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Husker du hvilken valpolicella?

Jeg jugde visst, det er en barbera (men han hadde en valpolicella også han anbefalte):
http://www.vinmonopolet.no/vareutval...13/sku-9747201

- No. 4 -
Gammel 21-12-15, 23:00   #32
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Sist jeg var på polet var det vin som passer til julemat både ribbe og pinnekjøtt samlet sammen med klare merkingen og jeg kjøpte en til pinnekjøtt,men den er ikke testet ut ennå.
Dette sto rett ved inngangen og var på Stovner..

Samme i Kristiansand i dag. Det rare var at da jeg spurte så fikk jeg tips om andre enn de med store skilt.

Gammel 21-12-15, 23:30   #33
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi prøver oss på tørr, norsk cider til pinnekjøttet i år. Ikke smakt til pinnekjøtt før, så gleder meg til å prøve.

Gammel 22-12-15, 08:37   #34
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min stappe har definitivt ikke potet i seg.

Min er slik:
To deler kålrot og en del gulrot i bittesmå biter og kokes helt mørt i lettsaltet vann. Hell av vannet, ha i en stor klatt smør og frøene fra en vaniljestang og en dæsj kremfløte. Smak til med salt og pepper. Mos med moser eller stavmikser.

Til 8 porsjoner:
1,5 kilo kålrot
0,5 kilo gulrot
100 g smør
2 dl kremfløte
1 stor eller to små vaniljestenger
2-4 klyper maldonsalt
kvernet pepper

Jeg synes man skal unngå å koke grønnsaker i for store biter, smaken er borte fra utsiden når innsiden er mør og kålroten kan tendere mot bitter når den blir overkokt. For ikke snakke om at fargen på en potet-kålrot-stappe ikke er spesielt bra. Skaff deg en god, litt fleksibel kniv, da blir det som å skjære i smør. Jeg kan anbefale den som er ytterst til venstre:

Ikke engang min kresne svigerfar som ikke er redd for å gi beskjed om ting han er misfornøyd med klager på denne, altså. Jeg ser ingen grunn til purisme når man kan optimalisere.

Gammel 22-12-15, 10:05   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er ikke noe glad i utpreget vaniljesmak, men søtpotet gir vel litt av den samme sødmen (og fargen) - og er mye bedre enn gulrot, synes jeg.

- No. 4 -
Gammel 22-12-15, 11:08   #36
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Hvis det er en UTPREGET vaniljesmak, så har man tatt i for mye. det skal være sånn at man kan merke at det er noe der, men ikke helt hva, bare at det er dritgodt.

Gammel 22-12-15, 21:58   #37
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad i mer "modifisert" rotmos til annen mat og andre anledninger, men rotmos med kålrabi og gulrot og fløte er rett og slett en annen rett enn kålrabistappe. Også godt, men ikke "riktig" når det er kålrabistappe jeg vil ha. For MEG.

Mulig jeg strekker meg til ristet pepper.

Gammel 22-12-15, 21:59   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Thank you! :smask:

(De hadde fem flasker igjen, det gikk visst unna. )

Cremanten nevnt over her har jeg også kjøpt. Trendnisse.

Gammel 23-12-15, 16:37   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cremant er innkjøpt. Jeg måtte få hjelp til å finne den, og den polansatte ga meg skryt for usedvanlig godt valg av drikke til pinnekjøttet.

Gammel 23-12-15, 16:50   #40
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg endte opp med l'Haubette (blanc de noirs). Veldig spent på kombinasjonen med pinnekjøttet!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.