Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nektet homofile faddere (oa.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 13:38   #21
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nektet homofile faddere (oa.no)

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og jeg har heller ikke møtt på slike prester i den norske kirke. De jeg har møtt har vært rause, gode og snille, og svært så tolerante. Andre kriste mørkemenn fra mange av de mer "spesielle" menigheter og trosretnninger, derimot, der har jeg møtt mye rart.

Det som jeg synest er vanskelig (og trist!) i den norske kirke er at alle disse prestene som du her snakker om som regel "snakker" varmt om homofile og kan gjerne fremstå som "rause". De sier også ofte at "ja selvfølgelig er homofile like mye verdt som andre mennekser". MEN, som med KrF, når det kommer til kjernen i saken, om homofile mennesker skal ha de samme rettigheter som andre (som f.eks gifte seg, adoptere osv) så sier de at "der går det et skille" og da stiller de seg straks annerledes.
Disse "rause" prestene og kristenfolket har jeg STORE problemer med, da er det nesten å foretrekke mørkemenn for de påstår i alle fall ikke noe annet et det de sier.

Nå sier jeg ikke at de prestene du kjenner er av denne typen men jeg kjenner godt til kristene folk som helt klart sier de ikke har problemer med homofile og fremstår gjerne som "tolerante" selv om de faktisk ikke mener at homofile skal stille på lik linje med andre i samfunnet.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 13:41   #22
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt ambivalent i forhold til pedofili/homofiligreiene. På dene siden synes jeg det er så fantastisk tåpelig, at jeg nesten bare får lyst til å le - og tenke "stakkars stakkars mann". På den andre siden skjønner jeg at det faktisk er en del som tenker slik, og det er fryktelig kvalmt og skummelt.

Jeg har ingen tro på at denne mannen sine synspunkter deles av "prestenorge". Iallefall ikke når det kommer til sammenligningen mellom homofili/pedofili. Jeg vil tro slike tanker er mer normalt i mer lukkede religiøse grupperinger?

Gammel 20-06-07, 13:54   #23
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper hans overodnede biskopen tar tak i dette. Det er håreisende.

Greit at han er motstander av omofile men å koble en (for ham uakseptabel) ting mellom to voksne mennesker til overgrep på barn, og likestille disse er fullstendig håreisende.

Vi har forøvrig en homofil fadder til vår datter.

Fadder par har jeg aldri hørt om forresten. Her er faddere enkeltpersoner.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 13:54   #24
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er jo flott for deg men nå er det jo slik at prester som er "liberale" i sine holdninger til homofile jo er ganske så "kjente" i Norge nettopp fordi de er i mindretall. At Kvarme ble biskop i Oslo var egentlig ikke noe kontroversielt for hans holdninger ovenfor homofile representerer nok mer en snittet.
Det er jo også ganske så bred politisk enighet også om at det ikke vil kunne være mulig i Norge å ”tvinge” prester til å vie homofile par da dette nok vil være ganske så vanskelig for de fleste. (med tanke på den nye loven som antakeligvis går gjennom)

Lisa, du blander kortene. Det prestene har problemer med, er ikke homofile generelt, men homofile prester som lever i partnerskap.

Ang hovedinnlegget, synes jeg det bare er veldig, veldig trist. Denne mannen ødelegger så vanvittig mye med slike tragiske uttalelser, og jeg hadde valgt å gå til en annen prest for å få mine barn døpt.

Gammel 20-06-07, 13:55   #25
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror dette er en ganske spesiell sak. Det at Vårt Land har det som hovedsak sier litt om at det ikke er noe "kirkefolket" er vant med. Jeg er spent på Solveig Fiskes kommentar senere i dag.

Å sammenligne pedofili og homofili er avskyelig.

Gammel 20-06-07, 13:58   #26
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Ang hovedinnlegget, synes jeg det bare er veldig, veldig trist. Denne mannen ødelegger så vanvittig mye med slike tragiske uttalelser, og jeg hadde valgt å gå til en annen prest for å få mine barn døpt.

Det er forferdelig trist, for han representerer jo ikke kristne generelt eller prester i den norske kirke for den del med de meningene sine. Kanskje det er noen tullinger der ute med slike holdninger, men ikke flertallet.

Gammel 20-06-07, 14:03   #27
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Lisa, du blander kortene. Det prestene har problemer med, er ikke homofile generelt, men homofile prester som lever i partnerskap.

Jo de har problemer med homofile generelt når de ikke mener at de skal ha samme rettigheter som hetrofile. Mange prester er av den oppfatning at homofile mennesker generelt ikke skal ha samme jurdiske rettigheter i samfunnet som andre.

Gammel 20-06-07, 14:04   #28
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo de har problemer med homofile generelt når de ikke mener at de skal ha samme rettigheter som hetrofile. Mange prester er av den oppfatning at homofile mennesker generelt ikke skal ha samme jurdiske rettigheter i samfunnet som andre.

Ikke mange prester, Lisa, noen prester. Det er stor forskjell.

Gammel 20-06-07, 14:06   #29
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Det virker jo veldig svart/hvitt. I hele samfunnet og blant alle mennesker finnes det nyanser. Tar man tid og lytter til den enkeltes meninger har man ikke behov for å sette folk i bås, men kan vurdere holdningene der og da. Det at det finnes nyanser, mennesker med tvisyn, osv. gjør at holdninger endres og kan diskuteres.

Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan foretrekke mørkemenn på noe vis.
Da sier du jo indirekte at det er greit at det forekommer slike holdninger fordi det er så mye lettere å forholde seg til svart/hvite meninger.

Jeg tror dette er en ganske spesiell sak. Det at Vårt Land har det som hovedsak sier litt om at det ikke er noe "kirkefolket" er vant med. Jeg er spent på Solveig Fiskes kommentar senere i dag.

Å sammenligne pedofili og homofili er avskyelig.

Jeg foretrekker så absolutt mørkemenn som sier direkte at de ikke akspeterer homofile mennesker på lik linje med andre. De er i det minste ærlige, jeg blir kvalm av holdningene deres men det blir jeg også av "såkalte" rause prester som sier de ikke har problemer med homofile men "kom ikke her å påstå at det er normalt" type holdninger. Minst, om ikke verre, etter min mening å late som noe annet en de meninger / hensikter man har.

Gammel 20-06-07, 14:10   #30
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ikke mange prester, Lisa, noen prester. Det er stor forskjell.

Hvis det var en anonym undersøkelse der alle prester i Norge ble spurt om hva de egentlig mente om homofile så tipper jeg minst 80% ville ha svart at dette er i strid med deres tro.

Gelius og den type prester sier jo selv at de desverre et et lite mindretall i Norge.

Gammel 20-06-07, 14:10   #31
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Standard

Jeg foretrekker så absolutt mørkemenn som sier direkte at de ikke akspeterer homofile mennesker på lik linje med andre. De er i det minste ærlige, jeg blir kvalm av holdningene deres men det blir jeg også av "såkalte" rause prester som sier de ikke har problemer med homofile men "kom ikke her å påstå at det er normalt" type holdninger. Minst, om ikke verre, etter min mening å late som noe annet en de meninger / hensikter man har.

Mulig du har vært borti noen, men jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen av prester generellt. Du er temmelig fordømmende i din uttalelse, og jeg lurer på hvor mange prester du egentlig har vært borti siden du kan uttale deg så veldig.

Gammel 20-06-07, 14:12   #32
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Standard

Hvis det var en anonym undersøkelse der alle prester i Norge ble spurt om hva de egentlig mente om homofile så tipper jeg minst 80% ville ha svart at dette er i strid med deres tro.

Gelius og den type prester sier jo selv at de desverre et et lite mindretall i Norge.

Du tipper ja..

Gammel 20-06-07, 14:19   #33
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Mulig du har vært borti noen, men jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen av prester generellt. Du er temmelig fordømmende i din uttalelse, og jeg lurer på hvor mange prester du egentlig har vært borti siden du kan uttale deg så veldig.

Desverre så har jeg en god del erfaring og jeg er nok rimelig preget av dette.

Men jeg anbefaler alle å konfrontere sine prester med dette spørsmålet så kan det nok godt hende man får seg en liten bakoversveis. Det er f.eks ikke så fremmed for mange prester at man kan "helbrede" homofile ved aktiv bønn osv. Dette skjer i ganske så utstrekt skala.

Jeg kjenner 3 prester, 2 av de godt. De er alle "gode snille prester" og så absolutt "hyggelige" folk i de aller fleste sine øyne. Alle 3 mener derimot at det er "greit å være homofil" men det kommer ikke på tale å vie homofile eller å gi de samme rettigheter som heterofile. 2 av disse prestene jobber i Oslo og de sier begge at det er et lite mindretall av prester som er helt "komfortable" med homofili. Det tror jeg så absolutt på.

Gammel 20-06-07, 14:24   #34
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Desverre så har jeg en god del erfaring og jeg er nok rimelig preget av dette.

Men jeg anbefaler alle å konfrontere sine prester med dette spørsmålet så kan det nok godt hende man får seg en liten bakoversveis. Det er f.eks ikke så fremmed for mange prester at man kan "helbrede" homofile ved aktiv bønn osv. Dette skjer i ganske så utstrekt skala.

Jeg kjenner 3 prester, 2 av de godt. De er alle "gode snille prester" og så absolutt "hyggelige" folk i de aller fleste sine øyne. Alle 3 mener derimot at det er "greit å være homofil" men det kommer ikke på tale å vie homofile eller å gi de samme rettigheter som heterofile. 2 av disse prestene jobber i Oslo og de sier begge at det er et lite mindretall av prester som er helt "komfortable" med homofili. Det tror jeg så absolutt på.

Jeg har to venninner som er prester. Hun ene er nok mer konservativ og kan nok ha meninger som du antyder her, uten at vi har snakket om akkurat det. Den andre venninnen min er langt mer tolerant. Hun er en veldig populær prest.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:26   #35
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Min" prest, dvs han som viet oss, ville aldri ha nektet noen på dette grunnlaget. Han er en meget tolerant, klok mann og representerer det ypperste Kirken har å by på.

Det hadde vært meg en sann glede å nektet denne presten å døpe mitt barn. :skaprebell:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:28   #36
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hva svarer man egentlig på et slikt spørsmål da? Hva mener man om homofile?

Jeg er sikker på at dersom du hadde sendt rundt undersøkelser med ulike spørsmål som vedrørte homofiles rettigheter så kunne du fått ulike svar.

I forhold til fadderskap som denne tråden handlet om tror jeg ikke du har rett i at 80% hadde hatt problemer med det.

Det er stort sprik i holdninger både i kirken og samfunnet forøvrig om hele spekteret av problemstillinger omkring dette. Det er utrolig vanskelig å forenkle det til en sak som handler om å mene noe eller ikke om homofile.
Selv ikke blant homofile partnere er det full enighet om alle saker. Mine homofile venner er ingen ensartet gruppe.

En kjent homofil politiker Per Kristian Foss har argumentert mot felles ekteskapslov og for partnerskapslov med adopsjonsrett. Dette viser også at det er nyanser i meninger også blant politikere. Det handler ikke bare om å være for eller mot homofile.

Godt sagt Hattifnatten.

Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Man kan være for partnerskap og at de som har inngått partnerskap skal ha noenlunde like rettigheter som heterofile i ekteskap, men det betyr ikke at man kanskje er enig i at homofile skal få donert sæd f.eks. eller andre ting. Nå snakker jeg generelt bare så det er sagt.

Gammel 20-06-07, 14:30   #37
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Hva svarer man egentlig på et slikt spørsmål da? Hva mener man om homofile?

Jeg er sikker på at dersom du hadde sendt rundt undersøkelser med ulike spørsmål som vedrørte homofiles rettigheter så kunne du fått ulike svar.

I forhold til fadderskap som denne tråden handlet om tror jeg ikke du har rett i at 80% hadde hatt problemer med det.

Det er stort sprik i holdninger både i kirken og samfunnet forøvrig om hele spekteret av problemstillinger omkring dette. Det er utrolig vanskelig å forenkle det til en sak som handler om å mene noe eller ikke om homofile.
Selv ikke blant homofile partnere er det full enighet om alle saker. Mine homofile venner er ingen ensartet gruppe.

En kjent homofil politiker Per Kristian Foss har argumentert mot felles ekteskapslov og for partnerskapslov med adopsjonsrett. Dette viser også at det er nyanser i meninger også blant politikere. Det handler ikke bare om å være for eller mot homofile.

Jeg skulle ha presisert - problemet er ikke hva man "mener" om homofile men om man ser på homofile mennesker som likeverdige andre mennesker. Det er vel her "problemet" for mange såkalte tolerante prester ligger. De kan "akseptere" homofili men ikke godta at homofile skal stille på lik linje med andre i samfunnet hva angår lover og rettigheter.

Gammel 20-06-07, 14:30   #38
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

. Mine homofile venner er ingen ensartet gruppe.

Jeg har en homofil venn som med hånden på hjertet mener at homofile ikke bør få barn. For meg virker det helt hårreisende at han kan mene noe slikt, men det sier i alle fall litt om uensartheten.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:33   #39
Jessica
Pauset

Standard

Jeg skulle ha presisert - problemet er ikke hva man "mener" om homofile men om man ser på homofile mennesker som likeverdige andre mennesker. Det er vel her "problemet" for mange såkalte tolerante prester ligger. De kan "akseptere" homofili men ikke godta at homofile skal stille på lik linje med andre i samfunnet hva angår lover og rettigheter.

Dette blir litt Bush-aktig. Enten er du med oss eller så er du mot oss. Det blir litt feil.... Det er nyanser og det må man har respekt for at de finns.

Mulig jeg misforstår deg

Gammel 20-06-07, 14:36   #40
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Dette blir litt Bush-aktig. Enten er du med oss eller så er du mot oss. Det blir litt feil.... Det er nyanser og det må man har respekt for at de finns.

Mulig jeg misforstår deg

Hva mener du? At en prest kan si han ikke har noe i mot homofile men at de ikke skal ha samme rettigheter som hetrofile? eller at han ikke ønsker å vie dem i sin kirke?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.