Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nektet homofile faddere (oa.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 11:14   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nektet homofile faddere (oa.no)

Prest nektet homofile faddere

Denne saken ryster meg. Ikke bare fordi presten nektet pga faddernes legning (det var forsåvidt ikke så uventet, bare dumt), men at presten likestiller homofile og pedofile gjør at jeg setter kaffen i halsen mer enn en gang.

Hva ville dere gjort? Stått på deres og valgt en annen prest?
Eller byttet faddere?

Jeg hadde hvertfall aldri latt en slik mørkemann døpe barnet mitt, denne uttalelsen er noe av det grovere jeg har hørt.

Gammel 20-06-07, 11:19   #2
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nektet homofile faddere (oa.no)

Det er det verste... Ville selvfølgelig ikke latt den mannen døpe mitt barn.

Gammel 20-06-07, 11:19   #3
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skjønner ikke helt hvorfor folk føler trang til å opplyse presten om sin seksuelle legning jeg? Det er jo helt uvesentlig.

Men ja. Presten er tåpelig. Min mening.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:20   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånt er faktisk litt kvalmende.

Gammel 20-06-07, 11:21   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Skjønner ikke helt hvorfor folk føler trang til å opplyse presten om sin seksuelle legning jeg? Det er jo helt uvesentlig.

De gjorde jo ikke det. Presten spurte når han så at de to mannlige fadderene hadde samme adresse.

Gammel 20-06-07, 11:22   #6
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var forresten fadder for niesen min i fjor. Var fadder"par" sammen med broren til moren til barnet. Vi er IKKE sammen og han er samboer med en annen. Altså kanskje litt "fadder-utro" eller noe da. .. lurer på hvordan han presten ville tatt det.

Gammel 20-06-07, 11:23   #7
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

De gjorde jo ikke det. Presten spurte når han så at de to mannlige fadderene hadde samme adresse.

Skjønner fortsatt ikke at de gadd svare. Han har ikke noe med om de har sex eller ikke.

Gammel 20-06-07, 11:26   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville hvertfall aldri i verden byttet faddere. For en dust.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:28   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir overholdet ikke overasket over slike historier og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt at andre blir det heller. Det er da et kjent faktum at det ikke er så veldig høyt oppunder taket i den norske kirke? De aller fleste prester i Norge deler nok akkurat samme syn som denne presten og det er nok ikke så kontroversielt som det man virkelig skulle håpe det var.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:32   #10
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øh, jeg hadde byttet prest.

Gammel 20-06-07, 11:36   #11
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville i utgangspunktet ikke døpt et lite barn i det hele tatt, men selvsagt ville jeg ikke drømt om å bytte faddere!
Dette er bare nok et stygt eksemplel, men ingen overraskelse.

Gammel 20-06-07, 11:41   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg blir overholdet ikke overasket over slike historier og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt at andre blir det heller. Det er da et kjent faktum at det ikke er så veldig høyt oppunder taket i den norske kirke? De aller fleste prester i Norge deler nok akkurat samme syn som denne presten og det er nok ikke så kontroversielt som det man virkelig skulle håpe det var.

Jeg har opplevd det stikk motsatte.
Kirkens mørkemenn har jeg bare lest om i slike groteske eksempler. Selv har jeg både ved ekteskapsinngåelse, dåp og begravelse truffet oppegående og sterke mennesker som har vært flotte representanter for kirken.
Derfor er jeg sjokkert, ikke fordi han er en prest, men fordi han som menneske mener at homofile er mindre verdt enn andre.

Gammel 20-06-07, 11:41   #13
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Dette ryster meg faktisk. En ting er at presten på grunn av personlig overbevisning, i kraft av sitt yrke, velger å si nei til homofile faddere, det som er verre er at han proever å gjemme seg bak en lov som ikke eksisterer.

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:43   #14
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

En slik prest hadde jeg ikke ønsket skulle døpe mitt barn. Det er trist at det finns slike holdninger blant enkelte religiøse.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 12:00   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har opplevd det stikk motsatte.
Kirkens mørkemenn har jeg bare lest om i slike groteske eksempler. Selv har jeg både ved ekteskapsinngåelse, dåp og begravelse truffet oppegående og sterke mennesker som har vært flotte representanter for kirken.
Derfor er jeg sjokkert, ikke fordi han er en prest, men fordi han som menneske mener at homofile er mindre verdt enn andre.

Det er jo flott for deg men nå er det jo slik at prester som er "liberale" i sine holdninger til homofile jo er ganske så "kjente" i Norge nettopp fordi de er i mindretall. At Kvarme ble biskop i Oslo var egentlig ikke noe kontroversielt for hans holdninger ovenfor homofile representerer nok mer en snittet.
Det er jo også ganske så bred politisk enighet også om at det ikke vil kunne være mulig i Norge å ”tvinge” prester til å vie homofile par da dette nok vil være ganske så vanskelig for de fleste. (med tanke på den nye loven som antakeligvis går gjennom)

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 12:11   #16
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir ikke lengre overrasket over utspillet fra kirkens mørkemenn, men jeg blir fremdeles trist. Jeg ville i utgangspunktet ikke døpt mine barn, men skulle jeg nå ha gjort det ville jeg ikke drømt om å bruke en prest med de holdningene. Å bytte faddere ville ikke vært oppe til vurdering en gang.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 12:14   #17
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Idiotisk.Tenk å sammenligne homofile med pedofile

Jeg hadde byttet kirke/prest og beholdt fadderne,selvsagt.

Sist redigert av nikki : 20-06-07 kl 12:28.
nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 12:20   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med Blondie i denne saken. En ting er om han, på et prinsipielt grunnlag, ikke ønsket å døpe et barn med homofile faddere. Men det å henvise til en lov som ikke eksisterer og å sammenligne homofili med pedofili, det er langt over grensen av hva jeg synes en prest bør gjøre.

Og jeg har heller ikke møtt på slike prester i den norske kirke. De jeg har møtt har vært rause, gode og snille, og svært så tolerante. Andre kriste mørkemenn fra mange av de mer "spesielle" menigheter og trosretnninger, derimot, der har jeg møtt mye rart.

Gammel 20-06-07, 12:23   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fryktelig opprørende å lese slikt som dette, ikke overraskende, men opprørende.

Hva jeg ville gjort? Jeg kjenner jeg klør i fingrene etter å gjøre noe skikkelig ufint, men antakelig ville jeg ikke gjort stort. Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i situasjonen med å skulle døpe barnet mitt, da må jeg tenke på hvordan jeg hadde vært om jeg var kristen og det er veldig fremmed for meg. Jeg håper jeg hadde stått på mitt ang. fadderne om jeg var kristen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 12:35   #20
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde gjort nøyaktig det foreldrene gjør her: Gått til avisa og hengt ut tosken før jeg gav barna mine en sermoni uten kirken.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.