Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-16, 09:02   #1
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt nytt kjøkken - tips og triks?

Vi har benkeplate i heltre (mørkebrun-sort eik som er gjennomfarget). Den ser lekker ut, og selv om det kan bli enkelte merker, er den enkelt å pusse litt og olje om man er merkehysteriker. Jeg synes heltre er langt finere enn andre materialer, men dette er jo en smakssak.

Andre kjøkkenting jeg er fornøyd med:
Masse skuffer, vi har omtrent ikke skap.
Skapet til søppelbøttene kan åpnes ved et lite dytt med tåa - praktisk!
Integrert skap/hylle til kjøkkenmaskin med støpsel inne i skapet. Maskinen trekkes ut ved bruk, og kan lukkes inne i skapet om man ikke orker lyden mens den går.
Micro og stekeovn plassert over hverandre i arbeidsvennlig høyde.
God benkeplass til å sette fra seg handleposer ved siden av kjøleskapet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-16, 09:06   #2
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

God plass til avfallssortering. Vi har denne, et dytt med kneet så går døren ut.

https://youtu.be/Ndj_s1Rv7sE

Vi har også ekstra stikkontakter i kjøkkenbenken, som dyttes ned og skjules når den ikke er i bruk.

https://youtu.be/kusrgq_EVqw

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 20:06   #3
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Benkeplaten i stein var vår beste innvistering. En drøm å bake på, lett å holde ren og varme gryter o.l kan settes rett ned på benken.

Dette er det eneste jeg kan bidra med. eker opp:
Jeg var veldig skeptisk da jeg flyttet inn, men nå er benkeplaten i granitt det beste med hele kjøkkenet. Utrolig praktisk, og den holder seg så fint. Deilig å bake på, og greit å kunne sette ned varme gryter på. :live:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 21:11   #4
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Dette er det eneste jeg kan bidra med. eker opp:
Jeg var veldig skeptisk da jeg flyttet inn, men nå er benkeplaten i granitt det beste med hele kjøkkenet. Utrolig praktisk, og den holder seg så fint. Deilig å bake på, og greit å kunne sette ned varme gryter på. :live:

Jeg hører dere sier det. Men hva hvis man mister et glass i benken, og det bare eksploderer i et regn av glasskår?

Og å sette gryter rett på benken - kan man venne seg til det, etter så mange år? (Og, hvor stort er behovet for dét?)

røver-å-overbevise-meg-selv-OG-Xian-mannen: Så keep 'em coming!

Ser absolutt det med bakingen, da!

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 21:45   #5
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg hører dere sier det. Men hva hvis man mister et glass i benken, og det bare eksploderer i et regn av glasskår?

Og å sette gryter rett på benken - kan man venne seg til det, etter så mange år? (Og, hvor stort er behovet for dét?)

røver-å-overbevise-meg-selv-OG-Xian-mannen: Så keep 'em coming!

Ser absolutt det med bakingen, da!

Det skal utrolig mye til for at noe knuser på benken.

Ja man venner seg til å sette varme ting rett på benken og det er magisk!

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 11:38   #6
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det skal utrolig mye til for at noe knuser på benken.

Ja man venner seg til å sette varme ting rett på benken og det er magisk!

Enig på begge punkter. Vi har hatt granittbenk i seks år nå, og har ikke knust noe mer enn vi har gjort på diverse benkeplater før.

Gammel 05-05-16, 09:29   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg meiner at eg har uno i det nye huset. Og eg meiner entreprenør sa at det ikkje var 120 skuffer i det. Sjekk opp det.

Gammel 05-05-16, 09:40   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns Sigdals "smart nedtrekkskap" ser utrolig lurt ut:

http://www.sigdal.com/kjokken/produk...-nedtrekkskap/

Men det er kanskje ikke like lurt om elektronikken plutselig gir seg?

Skulle jeg hatt nytt kjøkken, måtte det blitt to stekeovner. Og helst en oppvaskkum som er stor nok til at jeg får en langpanne helt ned i kummen.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 11:24   #9
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk for svar alle sammen!

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Skulle jeg hatt nytt kjøkken, måtte det blitt to stekeovner. Og helst en oppvaskkum som er stor nok til at jeg får en langpanne helt ned i kummen.

Kum stor nok til langpanne! Vi snakket litt nå om hvor vi har det fra at vi absolutt må ha to kummer. Kom frem til at det må stamme fra da vi ikke hadde oppvaskmaskin, og vasket opp i kummen. Hvor irriterende det var å måtte gå på badet for å helle ut vann av gryter etc. Men nå har vi jo hatt oppvaskmaskin siden 1999, og akter å fortsette med det, så...

Gammel 09-05-16, 13:14   #10
hagster
Nybegynner

Medlem siden: May 2016
hagster har et hav av muligheter foran seg
Standard

a.JPG
b.JPG
c.JPG

Her har du god benkeplass til høyre og venstre for både stekeovn og vask.
Du har fire skuffeseksjoner. To på 40 på hver siden av stekeovn. En nærmest spisebordet på 60 til tallerkner og denslags. En helt ved inngangen.

Kjøleskap og 40 høyskap er flyttet til midt i rommet og gjør at du kanskje kan få åpne overskap istedetfor lukkede (litt avhengig av hvor mye skrot du skal lagre på kjøkkenet. Eventuelt kan du vurdere overskap på veggen mot det jeg antar er badet.

Jeg liker hvertfall at man slipper å se "rotehjørnet" i kjøkkenet. Der står det typisk alltid noe, som vannkoker, kokebøker eller krydderhylle.

Med denne løsningen har du kontakt mellom spisebord og kjøkken, og mellom spisebord og stue/balkong.

Ulike preferanser på hvordan man vil ha det. Foretrekker man litt mer adskilt kjøkken der det kan være litt rot så er kanskje dette en grei løsning.

hagster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 10:50   #11
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Trenger man 120 skuffer? Jeg er mer enn fornøyd med 80. Har ikke underlimt vask, men hel greie med avrenning og to vasker. Eikeplate på hver side av den. Funker bra! Har sånn kran som jeg kan dra ut og er fornøyd. Har ikke opplevd noe lekkasje i de 7 årene jeg har hatt den og har en fra Ikea.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-16, 12:53   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med et ekstra toalett er mye redda inn, og større aldersforskjell på ungene hjelper på. Det kommer nok til å gå brillefint. Vi er fryktelig usikre på om vi har gjort det rette, og har bestemt oss for at vi har to års betenkningstid. Vi kan jo selge det igjen før vi flytter inn hvis vi ombestemmer oss.

Gammel 05-05-16, 13:44   #13
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Med et ekstra toalett er mye redda inn, og større aldersforskjell på ungene hjelper på. Det kommer nok til å gå brillefint. Vi er fryktelig usikre på om vi har gjort det rette, og har bestemt oss for at vi har to års betenkningstid. Vi kan jo selge det igjen før vi flytter inn hvis vi ombestemmer oss.

Var inne og kikket på boligen dere har kjøpt nå. Planløsningen og størrelsen er helt perfekt, da! Dette tror jeg blir veldig bra. Og med så kort vei til t-banen, blir veien til byen heller ikke lang. Det er noe ganske annet enn her oppe på toppen.

Hvis dere ombestemmer dere, kom til Ensjø.

Gammel 05-05-16, 13:46   #14
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Standard

Vi vurderer en halvøy ut fra der kjøleskapet er tegnet inn, ved siden av døren inn til kjøkken/stue. Eller blir det trangt?

Gammel 08-05-16, 17:06   #15
hagster
Nybegynner

Standard

Den døra mellom entréen og stue/kjøkken er ikke nødvendig å bygge. Hopper dere over døra kan dere forlenge kjøkkenet med sannsynligvis en 40 skuffe seksjon eller høyskap. Skuffeseksjon ville jeg event satt til venstre for komfyr slik at denne ikke står i hjørnet. Jeg ville vurdert muligheten for å sette to høyskap i rommet (ca der du tenkte øy) for å forhindre at man ser kjøkkenbenken når man sitter i sofaen. En slik vegg er også praktisk å henge ting på, fex tvn. To høyskap vil redusere behovet for overskap slik at arbeidsplassen blir mer luftig.

For å få ut bygger til å akseptere at dere ikke ønsker døra mellom Stue/kjøkken og entré må dere akseptere at støy krav fra korridor utenfor leiligheten ikke overholdes. Dette kan event avhjelpes med en bedre entredør. Tviler på at støy fra korridoren blir plagsomt, vanlige leilighetsdører er allerede bra nok som de er.

Sist redigert av hagster : 08-05-16 kl 17:14.
Gammel 09-05-16, 13:15   #16
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av hagster, her.

Den døra mellom entréen og stue/kjøkken er ikke nødvendig å bygge. Hopper dere over døra kan dere forlenge kjøkkenet med sannsynligvis en 40 skuffe seksjon eller høyskap. Skuffeseksjon ville jeg event satt til venstre for komfyr slik at denne ikke står i hjørnet. Jeg ville vurdert muligheten for å sette to høyskap i rommet (ca der du tenkte øy) for å forhindre at man ser kjøkkenbenken når man sitter i sofaen. En slik vegg er også praktisk å henge ting på, fex tvn. To høyskap vil redusere behovet for overskap slik at arbeidsplassen blir mer luftig.

For å få ut bygger til å akseptere at dere ikke ønsker døra mellom Stue/kjøkken og entré må dere akseptere at støy krav fra korridor utenfor leiligheten ikke overholdes. Dette kan event avhjelpes med en bedre entredør. Tviler på at støy fra korridoren blir plagsomt, vanlige leilighetsdører er allerede bra nok som de er.

Takk for svar! Beklager om jeg er tungnem, men: Droppe dør mellom gang og kjøkken/stue, mener du selve døren da? (Det må jo åpenbart være en åpning der: )

På hvilken måte er det plassbesparende? Karmen må jo være like bred, og det at det er en dør der tar da vel ikke mer plass? :muligens dom:

Her vi bor nå lukker vi aldri andre dører enn til bad/toalett, så å ikke ha dør mellom gang og stue/kjøkken, hadde helt sikkert fungert utmerket.

Gammel 09-05-16, 13:21   #17
hagster
Nybegynner

Standard

Takk for svar! Beklager om jeg er tungnem, men: Droppe dør mellom gang og kjøkken/stue, mener du selve døren da? (Det må jo åpenbart være en åpning der: )

På hvilken måte er det plassbesparende? Karmen må jo være like bred, og det at det er en dør der tar da vel ikke mer plass? :muligens dom:

Her vi bor nå lukker vi aldri andre dører enn til bad/toalett, så å ikke ha dør mellom gang og stue/kjøkken, hadde helt sikkert fungert utmerket.

Du bør ha minimum 80, helst 90 åpning mellom entreen og kjøkken/oppholdsrom. Døren som er tenkt bygget er sannsynligvis 90 bred. I tillegg til dette er den nok satt 5cm ut fra soveromsveggen, og så må det være 30 cm plass på kjøkkensiden av døren i henhold til regelverket. Døren tar da opp 125cm i plass, mens du bare trenger en 80-90cm åpning. Mao. kan du få en ekstra 40cm skuffeseksjon eller 40cm ekstra benkeplate i tilknytning til komfyr om du sløyfer døren.

Gammel 09-05-16, 13:24   #18
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av hagster, her.

Du bør ha minimum 80, helst 90 åpning mellom entreen og kjøkken/oppholdsrom. Døren som er tenkt bygget er sannsynligvis 90 bred. I tillegg til dette er den nok satt 5cm ut fra soveromsveggen, og så må det være 30 cm plass på kjøkkensiden av døren i henhold til regelverket. Døren tar da opp 125cm i plass, mens du bare trenger en 80-90cm åpning. Mao. kan du få en ekstra 40cm skuffeseksjon eller 40cm ekstra benkeplate i tilknytning til komfyr om du sløyfer døren.

Skjønner. Takk igjen! Det skal nok koste oss dyrt å gjøre slike endringer, men når det gjelder kjøkkenet er vi altså villige til å legge en del penger på bordet for å få det som vi vil.

Gammel 09-05-16, 13:27   #19
hagster
Nybegynner

Standard

Skjønner. Takk igjen! Det skal nok koste oss dyrt å gjøre slike endringer, men når det gjelder kjøkkenet er vi altså villige til å legge en del penger på bordet for å få det som vi vil.

Utbygger sparer kostnadene til én dør for å gjøre en slik endring. Det blir billigere for dem. Det som eventuelt koster er å sette opp lettvegger til kjøl/frys, og spesielt legge opp stikkontakt hit. Utbygger sparer også montasjetid og utgifter til overskap dersom dere ønsker å ha åpne overskap istedet (string hyller f.eks.).

Gammel 09-05-16, 08:25   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig spent på hva dere kommer frem til angående kjøkkenøy. Vi skal ha en litt tilsvarende løsning i vårt kommende kjøkken/voksenstue. Jeg mener at jeg ønsker meg en kjøkkenøy for å separere kjøkken og spisestue litt mer fra hverandre, men faren min (som er byggfagslærer og har bygd et og annet hus) mener at det blir for trangt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.