Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-07, 18:46   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Direktøren for Hotell Continental i Oslo ville innføre dette amerikanske systemet for noen år siden, og servitørene gikk til sak for de ville absolutt ikke dele med seg (til tross for at de er helt og holdent avhengig av hjelpen de får av kollegene sine på kjøkken, hovmester osv.

Jeg syns det er frekt av servitørene å ikke ville dele tipsen sin, ofte fortjener kokken virkelig sin andel. Jeg jobbet en sommer på kjøkkenet til Cappucino i Kirkeristen, og vi på kjøkken, kaffe og oppvask fikk vår andel av tipsen til servitørene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 22:20   #22
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er frekt av servitørene å ikke ville dele tipsen sin, ofte fortjener kokken virkelig sin andel. Jeg jobbet en sommer på kjøkkenet til Cappucino i Kirkeristen, og vi på kjøkken, kaffe og oppvask fikk vår andel av tipsen til servitørene.

Nettopp!

Gammel 23-06-07, 22:54   #23
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Fest-tips" står det på en kopp i kaffebaren på jobben. De har fått mange flotte forslag til temafester oppi den

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 23:17   #24
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Jeg tipser på restaurant eller lignende, men ikke hos bakeren eller dersom jeg bare kjøper en kopp kaffe på kaffebar.

Servitørene som arbeider ved kaffebarer i Norge har vel tarifflønn de også?

Betaler servitørene forresten skatt av tipspengene? Noen som vet?

Når svigermor jobbet dom bartender, måtte hun skatte tipsen.

Gammel 23-06-07, 23:33   #25
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en ting vi har adoptert fra USA, der de tipser alle fra søppeltømmeren til som nevnt her, bakeriansatte og barristaer.

De får lønn for å jobbe her til lands, de trenger ikke tips for å brødfø seg. Kunne ikke falt meg inn å tipse andre enn servitører på restauranter.

Gammel 24-06-07, 00:45   #26
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg jobber selv som servitør på restaurant og har vel i grunn et litt ambivalent forhold til tipsen. Selvsagt er det supert å få en del tips, jeg tjener tross alt ikke særlig bra, men samtidlig er det kjedelig at folk føler seg presset til å tipse.

Jeg syns det er hyggelig at folk setter pris på meg om jeg virkelig legger alle kluter til for at gjesten oppehold på restauranten skal være en fin opplevelse, men like godt som tips er det å få hyggelige tilbakemeldinger.

Tipser derimot et bord som jeg knappt har hatt tid til å gjøre annet en å ta imot bestillingen, hevet maten på bordet og levert regningen til syns jeg nesten det er flaut, da føler jeg at jeg har fått tips for noe jeg allerede har betalt for.

Forøvrig deler jeg SELVSAGT! tipsen min med kokken som er på jobb.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 08:44   #27
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I norge er jeg en dårlig tipser. Jeg runder opp, men utenom det gir jeg lite. Føler jeg at Servitøren er sjeldent flink, eller at maten er veldig god, tipser jeg vel litt om jeg tenker meg om. Bakerier får aldri, men Dromedar (plassen for ekte kaffe) får en gang i blant.

Gammel 24-06-07, 12:13   #28
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Det eneste som er kjekt med tips på restauranter er at dersom vi er skikkelig misfornøyd med servicen så kan vi legge igjen bare en krone eller to i tips...

(Sånn blir det ofte når vi er på uteserveringen på St. Hanshaugen, for der er det neste uten unntak skikkelig dårlig service. Upåklagelig beliggenhet da, derfor vi er der en del sommerstid, plass til både barnevogn og hund.)

Gammel 24-06-07, 23:15   #29
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tipser aldri her hjemme jeg.. :gniten: Men da jeg oppholdt meg på philippinene så tipset jeg alle og enhver fordi det var opplest og vedtatt at det er dette de lever av.

Gammel 25-06-07, 09:27   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Kunne ikke falt meg inn heller å runde oppover når jeg kjøper et dyrt brød på bakeri. Hva blir det neste? Tipse på Rimi?
Generelt syns jeg det er temmelig sjelden å oppleve service utover det minimum man kan forvente. Og det å være hyggelig og imøtekommende burde være en selvfølge i et serviceyrke, ikke noe de skal ha ekstra penger for.

Jeg er helt enig.

Jeg synes tipsing generelt ofte er en uting. Folk tipser i hytt og vær fordi de tror det er forventet. Vi spiser en del ute og gjorde det enda mer før vi fikk barn. Det blir fort veldig mye dyrere om vi skal være rause med tipsen hver eneste gang. Faren min spiser enormt mye ute (i jobbsammenheng). Han sier at man bare bør tipse om man er mer enn fornøyd, ikke sånn uten videre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 10:22   #31
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er gnien på tipsen i Norge. Jeg tipser ikke hvis jeg må stå for servicen selv, og på restaurant så tipser jeg hvis jeg er fornøyd (der graderer jeg også tipsene avhengig av hvor fornøyd jeg er med servicen). Jeg kan også finne på å ikke tipse i det hele tatt. "Tiggeboller" som står fremme på disken syns jeg er direkte pinelig for de som har satt dem ut. I utlandet tipser jeg i forhold til hva som er standarden (guidebøker er viktig å lese, ja).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.