Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-07, 07:47   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)

Dagbladet har en artikkel i dag om tipsing, og hvordan dette har spredt seg fra caféene og restaurantene til f. eks. kaffebarer og bakerier.

Daglig leder på en Baker Hansen sier følgende:

Sitat:

– Hva er det man tipser for her, da?
– God service.
– Hva betyr det?
– At vi alltid er hyggelige og imøtekommende.
– Hvis jeg vil ha Ingers rugbrød til 34 kroner, forventer dere at jeg tipser da?
– Nei. Men kanskje at du runder av?
– Til 35 eller 40 kroner?
Dalseg smiler.
– Det er opp til deg.

Jeg syns at normal, god service på et bakeriutsalg inngår i pakka og ikke er noe personalet bør "belønnes" ekstra for. Får jeg dårlig service går jeg heller ett annet sted, enn å tipse for normal vennlighet.

På restauranter og caféer med servering ved bordene tipser jeg hvis servicen og maten er god, men de bruker tross alt mer av sin tid på kundene og har mulighet til å yte ekstra.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 08:01   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)

Jøss. Jeg tror aldri jeg hadde kommet på å tipse på et bakeri. Hva blir det neste, Rema?

Gammel 23-06-07, 08:07   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tipser aldri på baker'n. Hadde jeg vært stamkunde og godt kjent på et lokalt bakeri, hvor servicen var veldig bra, hadde jeg evt. gitt en oppmerksomhet til jul.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 08:33   #4
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tipser på restaurant eller lignende, men ikke hos bakeren eller dersom jeg bare kjøper en kopp kaffe på kaffebar.

Servitørene som arbeider ved kaffebarer i Norge har vel tarifflønn de også?

Betaler servitørene forresten skatt av tipspengene? Noen som vet?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 09:36   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Kunne aldri falt meg inn å tipse hos bakeren.

På kaffebaren der vi går omtrent hver lørdag tipser jeg 2-3 ganger i året. De har veldig god kaffe og er alltid veldig hyggelige (spesielt mot ungene). De sier heller ikke noe hvis jeg sitter der lenge med et glass vann og en avis på en lørdag mens ungene er inne på lekebutikken over gangen (jeg ser dem hele tida pga måten butikken er innreda på). Det er dette jeg tipser for en gang i blant, ikke den vanlige sørvisen, for den forventer jeg uansett.

Sist redigert av Stompa : 23-06-07 kl 10:10.
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 09:47   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunne ikke falt meg inn heller å runde oppover når jeg kjøper et dyrt brød på bakeri. Hva blir det neste? Tipse på Rimi?
Generelt syns jeg det er temmelig sjelden å oppleve service utover det minimum man kan forvente. Og det å være hyggelig og imøtekommende burde være en selvfølge i et serviceyrke, ikke noe de skal ha ekstra penger for.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 09:50   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns at normal, god service på et bakeriutsalg inngår i pakka og ikke er noe personalet bør "belønnes" ekstra for. Får jeg dårlig service går jeg heller ett annet sted, enn å tipse for normal vennlighet.

På restauranter og caféer med servering ved bordene tipser jeg hvis servicen og maten er god, men de bruker tross alt mer av sin tid på kundene og har mulighet til å yte ekstra.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Ærlig talt, det er klart man kan forvente at de er vennlige og serviceinnstilte, de jobber da i et serviceyrke.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 09:50   #8
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Kunne ikke falt meg inn heller å runde oppover når jeg kjøper et dyrt brød på bakeri. Hva blir det neste? Tipse på Rimi?
Generelt syns jeg det er temmelig sjelden å oppleve service utover det minimum man kan forvente. Og det å være hyggelig og imøtekommende burde være en selvfølge i et serviceyrke, ikke noe de skal ha ekstra penger for.

Enig.

Jeg tilstreber å alltid være hyggelig og imøtekommende på jobb. Kanskje jeg skal sette fram en tipskopp og?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 10:02   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipse gjør jeg stort sett bare på steder der jeg blir servert ved bordet. Jeg ville aldri finne på å tipse når jeg kjøper et brød på bakeri, og jeg tipser heller ikke når jeg kjøper en kaffekopp til å ta med meg. Da regner jeg det som en ren butikktransaksjon, og jeg ville jo ikke tipset på Rema. Det hender jeg tipser (runder av) på kaffebar hvis jeg skal sitte der og drikke/spise, og jeg synes de er hyggelige og kjappe, men jeg føler meg ikke gnien dersom jeg ikke gjør det.

Gammel 23-06-07, 11:47   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Generelt tipser jeg ikke hvis jeg må opp til kassen for å bestille og betaler på forhånd. Da skriver jeg friskt inn totalbeløp lik det opprinnelige beløpet og irriterer meg over at de spør. Jeg mener, hva skal jeg tipse for? At de gidder å stå og tygge tyggegummi og ta i mot bestillingen min?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 12:19   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tidligere ikke reagert på tipsskålene som står på kaffebarer o.l. og bare tenkt at de er der i stedet for at folk som ikke vil ha småpenger i lommeboka, ikke legger igjen myntene direkte på disken eller noe sånt. :naiv: Det har aldri falt meg inn at de forventet tips. Jeg betaler akkurat og slår inn nøyaktig sum hvis jeg betaler meg kort.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 12:26   #12
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har tidligere ikke reagert på tipsskålene som står på kaffebarer o.l. og bare tenkt at de er der i stedet for at folk som ikke vil ha småpenger i lommeboka, ikke legger igjen myntene direkte på disken eller noe sånt. :naiv: Det har aldri falt meg inn at de forventet tips. Jeg betaler akkurat og slår inn nøyaktig sum hvis jeg betaler meg kort.

Sånn tenker jeg også!

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 12:27   #13
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Egentlig er tipsing i Norge noe stort tull, alt sammen. Servitørene er ikke avhengig av tips for å få en brukbar lønn, slik de er i mange andre land.

Når vi er ute og spiser så tipser vi, ca 10%, men syns det er litt irriterende...

Å tipse hos bakeren har aldri falt meg inn.

Gammel 23-06-07, 12:31   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer også på at denne damen mener at "å runde av oppover" ikke er tipsing. Hva er det da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 12:55   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat slik er det med meg også. Og god service, det vil si servering med et smil hos bakeren, det forventer jeg er en del av jobben, jeg!

Gammel 23-06-07, 13:23   #16
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det samme gjør jeg.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 13:36   #17
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg reagerer også på at denne damen mener at "å runde av oppover" ikke er tipsing. Hva er det da?

Selvfølgelig vet hun at det er tipsing, hun spiller bare dårlig nek, og er vel som person litt bitt av grådighet.

Gammel 23-06-07, 14:07   #18
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner at jeg blir direkte uvel av denne artikkelen. Er det virkelig mulig at man nærmest forventer tips som butikk-ansatt (jfr. kassa på Baker Hansen)?

og jenta som jobber på Kaffebrenneriet burde vel snart innse at hun bør finne seg en ny (og muligens bedre tariff-betalt) jobb eller gå ned i personlig forbruk, for når man uttaler seg slik som henne så blir jeg ikke annet en flau på hennes vegne:

"Tipsen er enormt viktig for meg. Den utgjør ikke så mye, maks 130 kroner pr. dag, men likevel, sier Ida Amanda Linqvist, som lever av å lage kaffe."

Dvs. at hun månedlig har ca 2000,- ekstra skattefritt, rett i lomma i tillegg til allerede bra lønn.

Jeg kommer ikke under noen omstendigheter til å gi tips til noen som ekspederer meg over disk, og i hvert fall ikke der jeg kjøper kolonialvarer som brød og kaffe.

Jeg tror årsaken til dette kommer fra utlandet. I USA er det nærmest frekt å tipse mindre enn 15% uansett kvaliteten på den service som blir gitt. Man tipser nærmest alle: servitører, taxisjåfører, håndverkere, frisører,hudpleie, piccoloer, rompiker osv.osv. Det skal sies, at de i USA har de en helt annen lønn enn bortskjemte norske servitører. Jeg har selv jobbet som servitør i USA og fastlønnen var $1,80 i timen, så dersom man ikke fikk tips overlevde man simpelthen ikke. Av tipsen jeg fikk måtte jeg betale min busboy (de som rydder og dekker bordene) hovmester og barpersonell. Direktøren for Hotell Continental i Oslo ville innføre dette amerikanske systemet for noen år siden, og servitørene gikk til sak for de ville absolutt ikke dele med seg (til tross for at de er helt og holdent avhengig av hjelpen de får av kollegene sine på kjøkken, hovmester osv. Det forteller ganske mye om hvor mye de tjener i tips, og det forteller litt om hvor grådige de er (for en servitør på Theaterkaféen har ganske sikkert mer enn det femdobbelte av hva en servitør i f.eks. USA har i fastlønn).

Her hvor jeg bor er det, om mulig, enda verre. Her forventer til og med de som jobber i kassen på Burger King og McDonalds tips - og de er så sure at det virker som om de plages på jobb (og i sannhetens navn så gjør de også det, for antillianere innrømmer gjerne at de ikke liker å jobbe....)

Jeg blir skremt av grådighets-kulturen, og i hvert fall når det begynner å bli slike tilstander i Norge hvor alle (i ærlighetens navn) tjener godt.

Gammel 23-06-07, 14:14   #19
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mange steder i utlandet lever de ansatte av tips og har tilnærmet null i lønn.

Derfor er det viktig å lese reisehåndbøker når man skal ut og reise. Der står slikt nedskrevet sånn at man slipper å lure. Jeg vet at mange servitører her på øya ikke har fastlønn i det hele tatt fordi arbeidsgivere vet at merparten av gjestene/kundene er amerikanere, som uansett tipser 20%. Da er det direkte flaut med en svigerfar som tømmer lommerusket sitt (de minste myntene vel og merke!) fordi han synes det er teit med tips, for han nekter å tro at de ikke har lønn. At vedkommende servitør ikke tjener en krone, og har barn å mette hjemme, vedkommer han ikke en gang, så litt kultur-tilpasning og forhåndskunnskap er også å foretrekke selvsagt.

Gammel 23-06-07, 14:41   #20
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Tipsing er en rar ting, synes jeg. De fleste som jobber får da lønn. Har det alltid vært vanlig å tipse folk i Norge? Kan ikke huske at foreldrene mine tipset her og der de sjeldne gangene vi var ute og spiste. Men de var kanskje bare uhøflige, prinsippryttere eller uopplyste? Jeg gir gjerne tips når jeg spiser ute og føler meg godt ivaretatt, men å tipse hos frisøren eller bakeren gjør jeeg ikke. Ikke tipset jeg hos drosjene før heller, men etter at mannen begynte å kjøre ekstra på drosjene her har jeg begynt å tipse litt. Der får de bare penger etter innkjøring, så sjåførene risikerer å sitte igjen med bare noen få hundrelapper etter en 12-14-timersøkt. DET er jo ikke særlig godt betalt for jobben, og har de kjørt meg sikkert og behagelig dit jeg skal da, synes jeg det er greit om de får litt ekstra.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.