|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Dagbladet har en artikkel i dag om tipsing, og hvordan dette har spredt seg fra caféene og restaurantene til f. eks. kaffebarer og bakerier.
Jeg syns at normal, god service på et bakeriutsalg inngår i pakka og ikke er noe personalet bør "belønnes" ekstra for. Får jeg dårlig service går jeg heller ett annet sted, enn å tipse for normal vennlighet.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Jøss. Jeg tror aldri jeg hadde kommet på å tipse på et bakeri. Hva blir det neste, Rema?
![]() |
#3 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Jeg tipser aldri på baker'n. Hadde jeg vært stamkunde og godt kjent på et lokalt bakeri, hvor servicen var veldig bra, hadde jeg evt. gitt en oppmerksomhet til jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Jeg tipser på restaurant eller lignende, men ikke hos bakeren eller dersom jeg bare kjøper en kopp kaffe på kaffebar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Kunne aldri falt meg inn å tipse hos bakeren.
2001 og 2001 Sist redigert av Stompa : 23-06-07 kl 10:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Kunne ikke falt meg inn heller å runde oppover når jeg kjøper et dyrt brød på bakeri. Hva blir det neste? Tipse på Rimi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)
Jeg kunne ikke vært mer enig. Ærlig talt, det er klart man kan forvente at de er vennlige og serviceinnstilte, de jobber da i et serviceyrke.
![]() |
#8 |
Whatever, never mind
|
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Tipse gjør jeg stort sett bare på steder der jeg blir servert ved bordet. Jeg ville aldri finne på å tipse når jeg kjøper et brød på bakeri, og jeg tipser heller ikke når jeg kjøper en kaffekopp til å ta med meg. Da regner jeg det som en ren butikktransaksjon, og jeg ville jo ikke tipset på Rema. Det hender jeg tipser (runder av) på kaffebar hvis jeg skal sitte der og drikke/spise, og jeg synes de er hyggelige og kjappe, men jeg føler meg ikke gnien dersom jeg ikke gjør det.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Generelt tipser jeg ikke hvis jeg må opp til kassen for å bestille og betaler på forhånd. Da skriver jeg friskt inn totalbeløp lik det opprinnelige beløpet og irriterer meg over at de spør. Jeg mener, hva skal jeg tipse for? At de gidder å stå og tygge tyggegummi og ta i mot bestillingen min?
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Jeg har tidligere ikke reagert på tipsskålene som står på kaffebarer o.l. og bare tenkt at de er der i stedet for at folk som ikke vil ha småpenger i lommeboka, ikke legger igjen myntene direkte på disken eller noe sånt. :naiv: Det har aldri falt meg inn at de forventet tips. Jeg betaler akkurat og slår inn nøyaktig sum hvis jeg betaler meg kort.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sånn tenker jeg også! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Inhabil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Egentlig er tipsing i Norge noe stort tull, alt sammen. Servitørene er ikke avhengig av tips for å få en brukbar lønn, slik de er i mange andre land.
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
Akkurat slik er det med meg også. Og god service, det vil si servering med et smil hos bakeren, det forventer jeg er en del av jobben, jeg!
![]() |
#16 |
Gjør så godt som jeg kan.
Det samme gjør jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Hvor: Akershus
Selvfølgelig vet hun at det er tipsing, hun spiller bare dårlig nek, og er vel som person litt bitt av grådighet.
![]() |
#18 |
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Jeg kjenner at jeg blir direkte uvel av denne artikkelen. Er det virkelig mulig at man nærmest forventer tips som butikk-ansatt (jfr. kassa på Baker Hansen)?
![]() |
#19 |
Derfor er det viktig å lese reisehåndbøker når man skal ut og reise. Der står slikt nedskrevet sånn at man slipper å lure. Jeg vet at mange servitører her på øya ikke har fastlønn i det hele tatt fordi arbeidsgivere vet at merparten av gjestene/kundene er amerikanere, som uansett tipser 20%. Da er det direkte flaut med en svigerfar
![]() |
#20 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Tipsing på kaffebar og bakeri (Dagbladet)Tipsing er en rar ting, synes jeg. De fleste som jobber får da lønn. Har det alltid vært vanlig å tipse folk i Norge? Kan ikke huske at foreldrene mine tipset her og der de sjeldne gangene vi var ute og spiste. Men de var kanskje bare uhøflige, prinsippryttere eller uopplyste? Jeg gir gjerne tips når jeg spiser ute og føler meg godt ivaretatt, men å tipse hos frisøren eller bakeren gjør jeeg ikke. Ikke tipset jeg hos drosjene før heller, men etter at mannen begynte å kjøre ekstra på drosjene her har jeg begynt å tipse litt. Der får de bare penger etter innkjøring, så sjåførene risikerer å sitte igjen med bare noen få hundrelapper etter en 12-14-timersøkt. DET er jo ikke særlig godt betalt for jobben, og har de kjørt meg sikkert og behagelig dit jeg skal da, synes jeg det er greit om de får litt ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|