Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehagerutiner i Norge vs utlandet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 20:52   #1
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagerutiner i Norge vs utlandet

Noen gjør.

Snørr og matrester vaskes jo av så langt det går. Man kan ikke fly rundt etter 20 unger som er ute og leker for å sjekke om de har litt snør. Men alle blir som oftest sendt på badet etter måltider for å vaske hender, ansikt og gå på do.

Dessverre blir noen barn sendt i barnehagen med klær foreldrene er litt for redd for. Heldig vis en sjeldenhet i de barnehagene jeg har vert i.

Tror det er en stor forskjell på hvor man er. Merker at det er stor forskjell på klærne barna i de gode delene av Bergen kommer med i barnehagen og Klærne i litt mer utkant "billigere" strøk.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 20:44   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen klarte iallefall å forvirre meg totalt med flytting av tråder og innlegg.

Gammel 25-06-07, 20:45   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Noen klarte iallefall å forvirre meg totalt med flytting av tråder og innlegg.

Jeg tror jeg har mistet et innlegg også. Eller lagt det i feil tråd eller noe. Så hvis noen oppdager noe rart, så rydd gjerne opp etter meg.

Gammel 26-06-07, 00:25   #4
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest hele tråden, men hjelpes meg...
Hvor mye tid går til av og påkledning, børsting og dusjing og pynting?
Og uten at det blir stressbetont?
Barnehagen til S hadde neppe rukket hele den prosedyren der.
De spiser 2-3 måltider, sover en liten time, pluss inne og utelek, skjønner ikke når dusjen/børst og dull og dall skal gjennomføres jeg.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 11:40   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Vår opplevelse av barnehagen er nok ganske langt fra din, Elin! Jeg skulle ønske at de var LITT mer nøye på hygiene i barnehagen.

At barna er skitne betyr ikke at barna har hatt det mer eller mindre morsomt. Skitne barn er skitne barn, kort og godt. Det er selvsagt naturlig at de blir skitne i lek, av sand, jord, gress, maling, plastelina og så videre. Men jeg HADDE satt pris på om jeg kunne hente ungene i barnehagen og slippe å finne rester av frokosten godt blandet med inntørket snørr og sand i ansiktet - klokka 17.

Man kan jo ha det morsomt selv om man vasker seg? Jeg skulle også ønske at de kunne vaske barna litt på slutten av dagen. Da vi enda hadde bleieunger opplevde vi også jevnlig å komme i barnehagen til en stink-bombe, som nødvendigvis måtte skiftes før vi kunne dra hjem. Det hadde vært OK om de skiftet bleier litt oftere.

Jeg er også skuffet over at barnehagen ikke har greid å følge opp håndvask etter toalettbesøk. Når ungene går på do selv er det ingen som følger med på om de verken tørker seg ordentlig eller vasker seg. Jeg syns det grenser til ekkelt. Dessuten er toalettene ofte tomme for både såpe og tørkepapir, og utpå dagen bærer de preg av småskvetting.

Hvis barna hentes til faste tider syns jeg det ville vært naturlig at de er noen lunde rene og tørre når de blir hentet. I de fleste norske barnehager har man jo bare kjernetid, og så kommer og går barna resten av dagen, så da er det vanskelig å få til i praksis.

Men 8 timer etter frokost burde det vært mulig å vaska vekk makrell i tomat fra ansiktet...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 11:43   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også hørt om unger som går med mat og snørr i ansiktet hele dagen, og ikke blir skiftet bleie på ofte nok i barnehagen. Jeg er veldig glad for at vi ikke har opplevd dette. Jeg syns det er noe ganske annet med sand og søle når de leker ute. Man har det ikke mer gøy med fjeset fullt av gammel makrell i tomat, nei.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 12:07   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har også hørt om unger som går med mat og snørr i ansiktet hele dagen, og ikke blir skiftet bleie på ofte nok i barnehagen. Jeg er veldig glad for at vi ikke har opplevd dette. Jeg syns det er noe ganske annet med sand og søle når de leker ute. Man har det ikke mer gøy med fjeset fullt av gammel makrell i tomat, nei.

Jeg har aldri hørt om noen som henter ungene med fjeset fullt av matrester og snørr. Om det hadde skjedd i vår barnehage skulle det vel blitt månelyst. :sjokkert og vantro: Søle og sand derimot ...

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 11:43   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg snakker om at det er morsomt med skitt, så mener jeg på klærne Bina.
I barnehagen "vår" er de veldig nøye med håndhygiene og det å vaske barna i fjeset. Det synes jeg er en selvfølge.
(pluss ren bleie for bleiebarn)

Gammel 28-06-07, 09:42   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Når jeg snakker om at det er morsomt med skitt, så mener jeg på klærne Bina.
I barnehagen "vår" er de veldig nøye med håndhygiene og det å vaske barna i fjeset. Det synes jeg er en selvfølge.
(pluss ren bleie for bleiebarn)

Jeg siktet ikke til noen spesielt, bare til uttrykket "skitne barn har hatt det morsomt". Da er det barna man snakker om, ikke klærne spesifikt, slik jeg oppfatter det. Og for all del, jeg har ingen problemer med å akseptere grønske på knærne og sand i håret.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 20:44   #10
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte det kunne være greit å høre om andres erfaringer. Her er jo også andre som bor i utlandet som sikkert bruker barnehager.

Gammel 26-06-07, 09:57   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg tenkte det kunne være greit å høre om andres erfaringer. Her er jo også andre som bor i utlandet som sikkert bruker barnehager.

Han kan være rimelig møkkete når jeg henter ham, ja. Men han griser ikke så mye selv, han er bare 16mnd. Ikke er de så mye ute heller, så det er mest snakk om matrester. Jeg har ham bare noen timer i uken, og hentetiden er litt uregelmessige. De pleier å sveipe over ansiktet hans tror jeg.

Men - det er vel litt sånn "You get what you pay for". Fulltid i min barnehage koster 720 euro i mnd, mens andre barnehager kan koste opp mot 1250 euro i mnd. Minst. Til den prisen hadde jeg forventet nybadet unge, ja.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 20:57   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville vært helt greit med en sånn ordning, men jeg synes det er helt greit uten en sånn ordning også.

Når jeg henter, så finner jeg en jente som har lekt ute hele dagen og som er møkkete. Det synes jeg er naturlig og ganske godt.

Jeg må innrømme at jeg innimellom kommenterer at hun er innmari møkkete, men det er ikke ment som negativt til hverken henne eller personalet som ikke har skiftet på henne. De skifter på henne hvis hun blir våt, og det er det viktigste for meg.

Gammel 25-06-07, 21:03   #13
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg må innrømme at jeg innimellom kommenterer at hun er innmari møkkete, men det er ikke ment som negativt til hverken henne eller personalet som ikke har skiftet på henne. De skifter på henne hvis hun blir våt, og det er det viktigste for meg.

Jeg kommenterer det av og til jeg også, men da etterfulgt av en latter og en god kos, for det er jo bare morsom. Jeg håper personalet forstår at det ikke bryr meg. De prøvde en gang å si at det kanskje ikke var så lurt å hente i lyse klær, men da lo jeg bare og sa at jeg hadde da vaskemaskin.

Gammel 25-06-07, 21:15   #14
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke likt om de skiftet på barnet mitt før jeg hentet det. Dette fordi jeg synes noe av stasen ved henting er når jeg klarer å komme meg inn i barnehagen og observere leken uten at de vet at jeg er der. Jeg elsker å se uttrykket jentene får når de får øye på meg og kommer stormende mot meg. Jeg henter som regel de av de mest skitne ungene i bhg, og det gjør meg virkelig ingenting. De er aktive, og det synes.

Hvis de var skiftet på og derfor visste at jeg var rett rundt hjørnet ville jeg ikke fått den lille sniktittten inn i hverdagen deres.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:16   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Lillesøster har forresten ikke noe særlig med hår å børste, så det er jo ikke et alternativ.

Gammel 25-06-07, 21:33   #16
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det høres ut som en trivelig barnehage jenta di går i, og jeg hadde syntes det var bare deilig om ungene ble vasket og skiftet på til de skulle hentes.

Gammel 25-06-07, 21:47   #17
miamo
ai ai boff

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Asker
miamo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg synes det høres ut som en trivelig barnehage jenta di går i, og jeg hadde syntes det var bare deilig om ungene ble vasket og skiftet på til de skulle hentes.

Høres ut som en flott ordning, spør du meg. Vår unge hentes direkte fra sandkassen og det vises godt både på mors påkledning og baksetet i bilen.

m.

Gammel 25-06-07, 21:53   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg henter de skitneste ungene på SFO og i barnehagen dagstøtt. Og det er helt fint. Men av og til hadde det vært deilig å kunne tatt med en velduftende og pen-i-tøyet-prins med seg hjem også.

Gammel 25-06-07, 21:58   #19
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Å ja en velduftende prins hadde helt klart vært noe...

Men da måtte de gjerne ha vasket de to-tre skift med klær hver enseste dag også.

Når jeg hentet gullet på fredag, satt han i våte bukser og spiste ettermiddagsmat... da jeg påpekte det ble personalet litt overrasket, og trodde han kanskje hadde sølt melk på seg. Men nei, det merket jeg at det ikke var. Da jeg sjekket vogna la jeg merke til at dyna var søkkvåt etter alt regnet...
Han hadde vel stått under takrenna igjen. Ja, det har skjedd tidligere også.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:45   #20
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Når jeg hentet gullet på fredag, satt han i våte bukser og spiste ettermiddagsmat... da jeg påpekte det ble personalet litt overrasket, og trodde han kanskje hadde sølt melk på seg. Men nei, det merket jeg at det ikke var. Da jeg sjekket vogna la jeg merke til at dyna var søkkvåt etter alt regnet...
Han hadde vel stått under takrenna igjen. Ja, det har skjedd tidligere også.

Blir du ikke gal når du merker slike ting? Syns du det er greit, og at de barnehageansatte gjør jobben sin? Jeg hadde klikka om vogna hadde blitt stående under takrenna, og om barnet mitt hadde gått i våte klær (over lengre tid). Det er da lov til å bruke litt sunn fornuft på jobben vel?

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.