Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehagerutiner i Norge vs utlandet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 20:58   #41
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagerutiner i Norge vs utlandet

Å ja en velduftende prins hadde helt klart vært noe...

Men da måtte de gjerne ha vasket de to-tre skift med klær hver enseste dag også.

Når jeg hentet gullet på fredag, satt han i våte bukser og spiste ettermiddagsmat... da jeg påpekte det ble personalet litt overrasket, og trodde han kanskje hadde sølt melk på seg. Men nei, det merket jeg at det ikke var. Da jeg sjekket vogna la jeg merke til at dyna var søkkvåt etter alt regnet...
Han hadde vel stått under takrenna igjen. Ja, det har skjedd tidligere også.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:26   #42
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Helt riktig. De har nesten ikke klær på. En tynn kjole, ingen strømpebukser, vintertøy og annet som tar tid.

Men vær har vi MYE av. Nå er det orkan-sesong, og i et land som totalt mangler infrastruktur så blir det mye gørr..... men den blir som sagt dusjet vekk

Akkurat det der er et poeng. Vi var tre uker på den Dominikanske republikk i høst, og der dusjer alle unger midt på dagen. Vi gjorde det med Snuppa også, fordi hun ble svett og klam, og masse støv klistret seg til kroppen. Der var det riktignok ikke barnehageansatte som gjorde det, men ivrige tanter og kusiner.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:43   #43
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hun bor ikke i USA, hun bor i Karibien på en nederlansk øy.
Jeg regner med at været der nede gjør sitt til at det er littegrann lettere å vaske ungene og at de er litt mer rene.
Her i landet er det mye mer vær og ergo blir ungene mer møkkete også.

Tror kanskje dette er hovedgrunnen bak forskjellene, ja.

I barnehagene her hvor jeg bor er det slik som Elin beskriver. Min Lille skal i barnehage til vinteren, og da blir det faste hentetider, og barnet vil være nyskiftet og ren ved henting, det er en del av "pakka". Det betyr ikke at de prioriterer barnevask over heftig lek og aktiviteter, men at de gjør det i tillegg.

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:45   #44
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Når jeg hentet gullet på fredag, satt han i våte bukser og spiste ettermiddagsmat... da jeg påpekte det ble personalet litt overrasket, og trodde han kanskje hadde sølt melk på seg. Men nei, det merket jeg at det ikke var. Da jeg sjekket vogna la jeg merke til at dyna var søkkvåt etter alt regnet...
Han hadde vel stått under takrenna igjen. Ja, det har skjedd tidligere også.

Blir du ikke gal når du merker slike ting? Syns du det er greit, og at de barnehageansatte gjør jobben sin? Jeg hadde klikka om vogna hadde blitt stående under takrenna, og om barnet mitt hadde gått i våte klær (over lengre tid). Det er da lov til å bruke litt sunn fornuft på jobben vel?

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 21:57   #45
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rååsa

Nok en gang, nei, jeg tuller ikke. Hvorfor skulle jeg det....?

De er absolutt aktive her også med maling, tegning, modelleire, ute-lek osv. men når de hentes, er de skiftet på, og rene. Slik er det. Jeg synes igrunnen det er helt greit jeg, men jeg er etter svarene jeg har fått her forberedt på at det ikke er slik i Norge dersom vi flytter tilbake en gang. Det er i grunnen helt greit det også.

Huff - leste først hele tråden etterpå, og ser at du ble spurt flere ganger om du tuller...

Personalsituasjonen tillater nok ikke den slags grooming.
Også er det vel også et utrykk for kulturell ulikhet kanskje - hva man velger å prioritere.

Jeg tenker nok at jeg ikke ville synes det var fornuftig bruk av tiden til personalet. Jeg vil heller at alle voksne skal være så mye som mulig tilgjengelig for lek, deltagelse, trøsting og påpassing.

Gammel 25-06-07, 21:58   #46
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så enkel at jeg ikke synes det hadde gjort noe å fått en ren unge hjem hver dag jeg - det høres deilig ut Elin. Nyt det!

For som du sier så har det jo ikke noe med at hun ikke er aktiv (les: møkkete) det øvrige av dagen, men at hun vaskes før hun drar hjem. Det hadde vært nydelig! Selv er jeg helt ærlig og innrømmer at jeg synes det er pes å måtte dra en klissvåtgjørmete unge ut fra lekeområdet om høsten ved henting, og så (i pene jobbklær) dra dem ut av alt dette parkdressgørret, og så ta på "leveringsyttertøyet". Hadde ikke gjort noe om dette var gjort før jeg hentet nei!

Dog: med dagens bemanning i bhg er jeg glad de IKKE prioriterer denslags, bare så det er sagt. Men det er lov å drømme...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:06   #47
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rååsa

Jeg synes igrunnen det er helt greit jeg, men jeg er etter svarene jeg har fått her forberedt på at det ikke er slik i Norge dersom vi flytter tilbake en gang. Det er i grunnen helt greit det også.

Noe av grunnen til at dette ikke lar seg gjøre i Norge, er at barna blir hentet til svært ulike tider. Jeg henter ungene mine fra alt mellom 14 og 15.30, noen få ganger enda senere, og de kan liksom ikke sitte nydusjet og vente på meg mens de andre ungene er ute og leker. I sommerhalvåret er ungene stort sett ute hele tiden, men om vinteren er de alltid ute etter lunsj og oftest før også. De kles på i 13-tiden og er ute til foreldrene kommer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:07   #48
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er forøvrig støvlettene til storebror en dag i vinter når vi hentet ham i barnehagen. Hele gutten så ut sådan. Vi måtte bare forevige.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg sko2.jpg (163,4 KB, 36 visninger)

Sist redigert av DM : 25-06-07 kl 22:13.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:08   #49
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt det kan være deilig.

Men jeg håper ikke dette er noe som smitter over til Norge

Jeg føler jeg har mer enn nok å gjøre i barnehagen, og skifter/vasker på mange - om ikke ALLE skal ha rene klær når de blir hentet. Dessuten er det jo veldig variabelt når dette her.

Men jeg forstår at det er kjekt!

Om vi skal noe etter bhg har jeg med ekstra skift til Hannah.

Synes hun er søtest når hun har skitt fra topp til tå jeg

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:14   #50
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

At bleiebarn har rimelig ren bleie syns jeg er en fordel, og jeg kan ikke huske at jeg har hentet noen med tung bleie.

Ikke jeg heller. Jeg synes tvert imot de skifter veldig ofte bleier i barnehagen vår.

Gammel 25-06-07, 22:15   #51
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Her er forøvrig støvlettene til storebror en dag i vinter når vi hentet ham i barnehagen. Hele gutten så ut sådan. Vi måtte bare forevige.

Sånne støvletter har vi også vært borti. Røde. Som man ikke kunne se var røde..

Gammel 25-06-07, 22:21   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad de ikke priorterer dette. Mange nevner personalsituasjonen, men de er jo færre ansatte enn i en norsk barnehage.

Men jeg skjønner godt at et annet klima gir andre krav og muligheter. Det er gjerne like lettvint å dusje en flokk med unger i lite klær, som å få dem gjennom hånd- og fjesvaskprosedyren.

De er nesten alltid ute når vi henter, så det sier seg selv at da er de skitne.

Det er slett ikke alltid de blir vasket fra topp-til-tå når de kommer hjem heller. :Bekjenner: Hender og litt midt i ansiktet holder frem til kveldsstellet hjemme hos familien sjuske.

Gammel 25-06-07, 22:25   #53
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg nyter å hente en skitten ztjerne i barnehagen. Så lenge han er tørr innerst og ikke har våt/bæsjebleie er jeg strålende fornøyd. Ofte fortsetter vi leken ute etter barnehagen, så å bytte på han før henting ville være totalt unødvendig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:42   #54
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nyt det mens du kan, Elin - det kan du iallefall bare glemme at skjer i NOrge.

Vi er fornøyd med barnehagen vi. Gutten er stort sett gørrskitten når han hentes- Ikke fordi han ikke vaskes, men fordi de er ute hele tiden, og jeg vil tro at gjørmete trønderjord er en smule mer klissete enn det snuppa di møter på gjennom dagen.

MEN han kan å vaske hendene sine selv, og går inn og skyller dem (i lav vask med sensor) før vi drar hjem. (ja, ikke på eget initativ altså, han er jo bare to år)

De er flinke til å skifte bleie på han og gi han litt mat før jeg kommer. Det setter jeg pris på.

Gammel 25-06-07, 23:25   #55
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest hele tråden, men hjelpes meg...
Hvor mye tid går til av og påkledning, børsting og dusjing og pynting?
Og uten at det blir stressbetont?
Barnehagen til S hadde neppe rukket hele den prosedyren der.
De spiser 2-3 måltider, sover en liten time, pluss inne og utelek, skjønner ikke når dusjen/børst og dull og dall skal gjennomføres jeg.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 23:41   #56
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er slett ikke alltid de blir vasket fra topp-til-tå når de kommer hjem heller. :Bekjenner: Hender og litt midt i ansiktet holder frem til kveldsstellet hjemme hos familien sjuske.

Ikke alltid vi rekker å gjøre mer før neste morgen heller gitt...

Gammel 25-06-07, 23:56   #57
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg skjønner godt det kan være deilig.

Men jeg håper ikke dette er noe som smitter over til Norge

Jeg ser jo helt klart at værforholdene i Norge gjør at dette vanskelig kan la seg gjøre, og det var en av grunnene til at jeg i utgangspunket spurte.

Jeg har heller ikke følelsen av at vask/dusj og skift går på bekostning av noe annet den tiden hun er der. Som sagt, de spiser lunsj mellom 1130-1200 og jeg henter henne 1230 senest, og da er hun, og alle de andre ferdig dusjet/vasket og skiftet på. De som skal være lenger blir da lagt for hvilestund, og de andre går hjem.

Gammel 25-06-07, 23:58   #58
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ikke jeg heller. Jeg synes tvert imot de skifter veldig ofte bleier i barnehagen vår.

Og da kom jeg på et spørsmål til vedr. norske barnehager... Blir det gjennomført potte-trening i barnehagen?

Gammel 26-06-07, 00:01   #59
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Barnehagerutiner i Norge vs utlandet

Og da kom jeg på et spørsmål til vedr. norske barnehager... Blir det gjennomført potte-trening i barnehagen?

Det spørs hvilken barnehage du har plass i.
Noen sier at bhg. er veldig flinke og passer godt på og følger nøye opp.
Mens andre bhg. sier de ikke har kapasitet eller tid til å følge opp slikt og nærmest nekter.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 00:02   #60
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Ja, selvsagt. Dog!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.