|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Jeg har litt sansen for hans måte å svare på: barnet ditt føler seg sviktet når far reiser bort i fire måneder like etter at lillebror ble født og familien flyttet til utlandet. Lev med det, eller gjør noe med det, men det at dere ikke har mulighet til å unngå situasjonen gjør den ikke bedre for barnet ditt av den grunn. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
villende
|
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Jeg liker egentlig ikke JJ. Det er mye av det han skriver som jeg syns er total skivebom, men i dette tilfellet hadde han faktisk en rekke gode poeng. Jeg skjønner ikke faren som reiser fra familien sin i fire måneder i den beskrevne situasjonen. Men jeg skjønner heller ikke at moren da ikke reiser til et sted med mulighet for avlastning når hun likevel er alene med barna i fire måneder. Problemet med slike innlegg er jo nettopp det at det er så mye ved den aktuelle situasjonen som ikke blir beskrevet. Bildet blir derfor ufullstendig, og det vil nødvendigvis rådene også bli. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt poeng, og jeg synes det er veldig merkelig at dette ikke blir nevnt i svaret.
Jeg vet ikke om denne måten og "hjelpe" foreldre på er så veldig konstruktivt. Mange foreldre tror jeg "putte fingrene i øret" og heller fokusere på en annen problemorientering enn hva Juul prøver og rette fokus mot. Mange foreldre vil kanskje få en "oppkvikker", men hvor mange er istand til å gjøre noe med den faktiske situasjonen de er i? Jeg savner mer konktrete løsninger/råd som er rette på barnet og hva moren kan gjøre i den faktiske situasjonen de er i. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Fortsatt i ammetåke
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Jeg ser poenget ditt, men ser også en fare ved alltid å veilede innenfor gitte premisser. Andre valg ville gitt andre betingelser for denne familien. Det vet de kanskje, men har de tatt det helt inn over seg? Har de skjønt hvor sterkt farens stadige fravær påvirker treåringen? Hvis de tenker nøye gjennom saken og likevel ønsker å leve som de gjør og heller gjøre det beste ut av sitiuasjonen de er i, må de jo gjerne det. Det er jo deres valg tross alt. Men siden treåringen ikke har stemmerett og ikke får muligheten til å velge, synes jeg det er svært betryggende at noen (her Juul) peker på at de som foreldre har valgfrihet. Selv om det vil ha store konsekvenser å skifte jobb og flytte på seg, betyr det ikke at det ikke går an. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Nymotens gammeldags
Den der har jeg hørt altfor mange ganger, og jeg synes det er like provoserende (og trist) hver gang.
|
|
|
#27 |
|
Fortsatt i ammetåke
![]() |
Ja den kan jeg signere. Og så trekker jeg det liksom enda lengre inni hodet mitt... jeg tviler på at jeg ville falt for en sånn mann i utgangspunktet, siden jeg synes det er så uendelig viktig å ha en partner som er en god far og som virkelig ønsker å knytte gode nære og sterke bånd til barna sine. Jeg kan liksom ikke tro at denne faren kan få et fullgodt forhold til sønnen sin om han velger å fortsette å reise så mye. Jeg lurer også på om det inntrykket sønnen hans sitter med nå lar seg reparere helt. Tre år er en viktig alder når det kommer til utvikling av selvfølelse, evnen til å knytte relasjoner og egenverdi å gjøre. Leste en gang om dette og at enkelte kaller det et "window of opportunity" som i stor grad lukkes etter 3-4-års alderen. Ikke alle lærde er enige i at det er riktig så dramatisk, men jeg ville søren meg ikke turt å gamble med det når det kom til mine egne unger... |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Jeg synes svaret til Juul er bra jeg. Han sier jo at barnets oppførsel er en reaksjon på at faren reiser bort lenge, og at det blir spesielt vanskelig nå som det er kommet et nytt barn i familien. Han gir jo råd ut fra at dette barnet tydeligvis ikke takler denne situasjonen, at foreldrene må enten gjøre noe med situasjonen eller leve med barnets reaksjoner. Han sier jo også at barnet nok ikke får noen varige mén av dette, men at det er ingen god situasjon for familien. Han gir råd til mor om å trøste istedet for å irettesette barnet. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
a jamjam?
Hvor: under trappa
![]() |
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)mannen min er borte i 4 uker av gangen. mine barn er vant til det, vi snakker med pappa i telefonen og vi snakker om pappa daglig.
|
|
|
#30 |
|
Nymotens gammeldags
Frekkt eller ikke, det er nå engang slik at vi har forskjellige meninger. 4 uker er nok ikke så voldsomt mye, jeg hadde da taklet feks. en Nordsjø-arbeidende mann. Men 4 måneder, slik mannen i artikkelen? Min mann hadde ikke orket å være så lenge borte fra sine egne barn, så jeg VET at han hadde "gått over lik" for å forandre situasjonen. Han sier det selv også. Barna er viktigere enn jobben for ham, heldigvis.
|
|
|
#31 |
|
a jamjam?
![]() |
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)barna er det viktigste for mannen min også men inntekt må vi ha!
|
|
|
#32 |
|
Bedreviter
|
Det er da ikke noe nytt eller revolusjonerende at folk bytter jobb eller bransje når de planlegger å lage eller har fått barn. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Halleluja.
|
|
|
#34 |
|
Ekvilist
|
Jeg kan vel egentlig signere alt Teofelia har skrevet i denne diskusjonen, og særlig det som er sitert. Jeg traff mannen min som 17-åring. Mannen min har et typisk "manneyrke", og er i en situasjon hvor det forventes at han skal jobbe mye - og at den type arbeidssituasjon han er i (med eget firma) ikke er forenelig med oppfølging av småbarn.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 01-07-07 kl 22:52. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Fortsatt i ammetåke
![]() |
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Synd at det oppleves som frekt å være veldig opptatt av å ha en tilstedeværende mann, men sånn er faktisk jeg og det må jeg få lov til å være. Kjenner "oss" igjen i det Irma skriver nedenfor her:
Akkurat sånn er det her også. Faren til mannen min var fisker og moren var i praksis alenemor med tre-fire unger store deler av året. Faren engasjerte seg heller ikke i ungene slik fedre gjør i dag. Mannen min er derfor veldig bevisst på hva slags far han ønsker å være og tid med ungene er noe han selv setter veldig høyt. Han ønsker rett og slett ikke å gå glipp av noen del av oppveksten deres. Sist redigert av Tartex : 01-07-07 kl 22:48. Årsak: trykkleif |
|
|
|
|
|
#36 |
|
a jamjam?
![]() |
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)men en mann som jobber borte i perioder kan da vell ta, i like stor grad som "vanlige" pappaer, del i oppveksten og oppdragelsen til sine barn. den tiden de er hjemme så er de jo hjemme, hele døget og kan følge opp ungene sine da.
|
|
|
#37 |
|
Leser
|
Nå spørs det jo veldig hvilken jobb mannen har som gjør han fraværende. De som reiser på båt eller i nordsjøen er jo mye hjemme også. Jeg tror at hvis min mann hadde hatt denne typen jobb ville det først og fremst vært et problem for meg og min jobb - ikke nødvendigvis for barna.
|
|
|
#38 |
|
Bedreviter
|
Fire måneder er en ganske stor prosentandel av livet til en treåring, og jeg tror det skal mye til å ta igjen det tapte når man kommer hjem etter et slikt fravær. (Ikke minst når fraværet er lagt til et så lite gunstig tidspunkt.) Det er stor forskjell på å være hjemmefra fire uker i strekk og fire måneder. (Og noe sier meg, uten at jeg har peiling, så klart, at en mann som er hjemmefra i fire måneder etter fødselen, har har ikke fire måneder fri fra jobb når han kommer tilbake igjen for å ta igjen det tapte på …) |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Som småbarnsmor og sjømannsfru har jeg sagt til min mann at han får ikke lov å reise bort i perioder som er lenger enn 4 uker. Dermed må han velge jobb etter det. I fjor begynte han i et rederi som lovet 4 ukers seiligsperioder, men det var bare tull og løgn. De drøyet det til 7 uker. Da sa jeg stopp. Vi kunne aldri bestille en ferie på forhånd, vi visste ikke om han kom til å være hjemme til jul, påske og andre viktige dager. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Er poenget til enkelte her at ingen fedre kan være sjømenn, fiskere eller ha andre yrker som medfører reising eller uteperioder? Man skal gi opp yrket sitt, det man er utdannet til eller alltid har jobbet med fordi det medfører perioder borte fra hjemmet?
|
![]() |
|
|