Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilken bilstol til 2-åring?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-07, 11:54   #21
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Takk, jeg føler meg helt grønn, men ja vi vil gjerne ha bakovervendt OG mulighet for forovervendt. Har Akta Graco Duologic det?

Hvis hun skal snues forovervendt etterhvert er det bedre å ha en beltestol som faktisk er laget for å brukes den veien, samt da med bilens 3-punktssele, det er bedre enn å bruke bilsetets 5-punktssele ved framovervendt kjøring (pga. belastning på nakke osv.).
Så det ville jeg ikke tatt hensyn til, ville tenkt på at den kan brukes bakovervendt lenge, altså en som går til 25 kg. bakovervendt. Og da er det ikke så fryktelig mange valgmuligheter igjen.
Britax har to, det som jeg nevner over her, Secura, som er fint til lange barn og (jeg har jo et sev). Også er det Two-Way Elite. Secura er dypere, og har støttebein, mer reguleringer og slikt, og kan monteres i 2-punktssele, det vet jeg ikke om TWE kan.
Også er det Brio Zento som stikka har, har ikke prøvd det selv, men vet at hun er veldig fornøyd. Det er lenger enn TWE sa stikka, Secura er også lenger enn TWE.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 12:05   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?

Ja, kjøp et som er bra å bruke bakovervendt. Når den tiden kommer kan lillebrøster ta over den stolen og storesøster kan få en ny lett fremovervendt stol.

Var obs på at bilforhandlere som regel kan veldig lite om barnestoler og barnesikring.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 12:30   #23
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, kjøp et som er bra å bruke bakovervendt. Når den tiden kommer kan lillebrøster ta over den stolen og storesøster kan få en ny lett fremovervendt stol.
.

Samme tenkte jeg og si. Framovervendte stoler bør brukes med bilens seler (fra barna er 3,5-4 år) - Men har man laaaange barn, er det jo kanskje umulig å gjennomføre - og da er jo en som kan brukes begge veiene en nødvendighet. - Jeg har jo en tass på 85 cm, så det erliksom ikke noe tema her

Vår bilstol har plass til både 3 og 4-åringer bakovervendt - rett og slett fordi de får beina ned mellom bilstolen og bilsetet.

Gammel 03-07-07, 12:32   #24
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Siden lille Mandarin bare er 11-12 kg ved to-års alder så burde Duologic til 18kg holde lenge. Duologic er også veldig lang i ryggen. Synes isofix er så genialt at det er verdt å bruke hvis man har og kan.

Som nevnt så er en stol man kan bruke begge veier ikke noe poeng å kjøpe. Man må uansett ha en beltestol så den kan man like godt kjøpe den dagen man snur.

Kirsebær: Hvor lang er poden? Vi hadde dette setet men måtte bytte da storesøster ble 18kg. Ville ha henne bakovervendt lenger så da ble det Brio Zento. Hun er også lang og hun hadde fortsatt plass å vokse på i Cosmic'en. Den hodestøtten kan man løsne litt på i borrelåsen, så presser den ikke så mye på skuldrene. Hvis du har modellen som heter XTP så kan den ikke tas av. Da vil det bli et søkk der puten lå.

Gammel 03-07-07, 12:33   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Jeg tror det er meningen at men skal kunne ta av nakkestøtten etterhvert som barnet blir større.
Vi har det setet, men legger ikke ned bøylen når vi har setet bakovervendt? Tror kanskje det er omvendt?

Ja, når du sier det så er det kanskje det? Husker ikke helt. (Mannen som tar seg av montering av bilstol)

Skal sjekke hvordan poden sitter om jeg tar av nakkestøtten. Det haded i hvertfall vært genialt om det funker. Hadde ikke planlagt å bytte stol allerede nå.

Gammel 03-07-07, 12:35   #26
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Kirsebær: Hvor lang er poden? Vi hadde dette setet men måtte bytte da storesøster ble 18kg. Ville ha henne bakovervendt lenger så da ble det Brio Zento. Hun er også lang og hun hadde fortsatt plass å vokse på i Cosmic'en. Den hodestøtten kan man løsne litt på i borrelåsen, så presser den ikke så mye på skuldrene. Hvis du har modellen som heter XTP så kan den ikke tas av. Da vil det bli et søkk der puten lå.

Sist vi målte var han 95 cm. Det er kanskje ikke så langt, men det er tydeligvis langt nok til at nakkestøtten kommer for langt ned.

Vi har ikke den XTP-modellen. Det er ikke noe søkk bak buten (som det er mulig å ta av).

Gammel 03-07-07, 12:37   #27
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Var obs på at bilforhandlere som regel kan veldig lite om barnestoler og barnesikring.

Veldig viktig å huske på!
Greit å ha sjekket opp alt før man kommer, for det nytter som oftest ikke å spørre.
Man kan jo alltids spørre, men svarene man får er ofte ikke riktige.

Kirsebær: Du trenger ikke snu selv om han er lang? (eller misforsod jeg her nå?)

Gammel 03-07-07, 12:39   #28
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Samme tenkte jeg og si. Framovervendte stoler bør brukes med bilens seler (fra barna er 3,5-4 år) - Men har man laaaange barn, er det jo kanskje umulig å gjennomføre - og da er jo en som kan brukes begge veiene en nødvendighet. - Jeg har jo en tass på 85 cm, så det erliksom ikke noe tema her

Vår bilstol har plass til både 3 og 4-åringer bakovervendt - rett og slett fordi de får beina ned mellom bilstolen og bilsetet.

Et poeng til som er viktig. Ofte er det vi foreldre som syns/tror at barna ikke sitter bra bakovervendt. I følge den samme overlegen som oven (han er forelder til et av barna i barnehagen) så sitter som regel barna bra bakover. De er mye mykere i kroppen og det som for oss voksne hadde vært en ubehagelig sittestilling er som regel ikke det for barna. Han anbefaler at barna sitter bakover til de er minst 4. Gjerne 5. Et barn som sitter bakover har over ca 55 % større sjanse til å overleve/ikke få alvorlige skader ved en kraftig bilulykke enn et barn som sitter fremover. Om barnet sitter bakover i en nyere/sikker bil så skal det veldig mye til for at barnet skal få alvorlige skader. Ting som om det kommer en trailer som rent bokstavelig kjører over deg eller en elg/tømmer som kommer inn i bilen etc. Ellers er det forbausende hvor små skader et barn som sitter bakovervendt i en nyere bil får. I følge ham er det også bedre å ha større barn sittende bakover i biler der man kan ha det i bagasjerommet (som f.eks. Mercedes og Volvo) enn at de sitter fremover i baksetet. I det siste tilfellet så kan de få skader om man blir påkjørt bakfra, men den typen alvorlige ulykker er ikke så vanlige i Norge (mer vanlige f.eks. på motorbahn i Tyskland).

Denne mannen ser effektene av dårlig barnesikring i sin jobb som overlege på barneintensiven på Ullevål.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:17   #29
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har et Acta Graco Cosmic XTP og har fjernet "støtteputen" uten at det er et hakk etter den av den grunn. Snupp sitter veldig godt i det setet, men det er en ulempe at det er et sete som tar stor plass i baksetet. Hvis skulle ha kjøpt nytt sete ville jeg nok ha kjøpt HTS Izi Kids.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:21   #30
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hvilken bilstol til 2-åring?

Et poeng til som er viktig. Ofte er det vi foreldre som syns/tror at barna ikke sitter bra bakovervendt. I følge den samme overlegen som oven (han er forelder til et av barna i barnehagen) så sitter som regel barna bra bakover. De er mye mykere i kroppen og det som for oss voksne hadde vært en ubehagelig sittestilling er som regel ikke det for barna.

Ja nemlig.
Jeg har fått noen komentarer på at snuppa som er over en meter lang sitter bakovervendt enda, og hennes stol står inntil setet også, så det er ikke akkurat mye benplass. Men hun klager ikke selv, og hun hadde helt klart sagt fra om det var ubehagelig, hun bøyer knærne, eller sitter med bena i kors el. Og har det veldig fint hun. Men for voksne, stive mennesker kan det sikkert se ubehagelig ut.
Ved slike komentarer pleier jeg bare å si noe ala, at det er bedre med noen brekte ben enn en brekt nakke ved en kollisjon ettefulgt av en
Og da holder de som regel munn

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:23   #31
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

HTS BeSafe iZi Combi X1

Noen som vet noe om dette. Har fått anbfalt det to steder i dag. Passer vissnok fint i vår bil og kan has begge veier. Erfaringer?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:26   #32
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HTS BeSafe iZi Combi X1

Noen som vet noe om dette. Har fått anbfalt det to steder i dag. Passer vissnok fint i vår bil og kan has begge veier. Erfaringer?

Vi har jo HTS izi som ikke kan benyttes begge veier og den er vi iallefall svært fornøyd med. HTS har flere år på rad scoret svært godt på krasjtester (selv om det ikke skal taes hensyn til sånn kanskje)

Minuset er at den er et udyr å montere og evt flytte mellom biler. (men det går bra - jeg har gjort det kanskej 3 ganger og kan det nå altså)

Føler at dette er en trygg og stabil stol iallefall.

Gammel 03-07-07, 13:32   #33
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Mulig jeg tar feil, men tenker at sånne kombiseter ikke er like gode som rene bakovervendte eller forovervendte. Det blir litt som shampoo og balsam i samme flaske, noen av egenskaper må jo ofres for å få det til. (uten sammenligning forøvrig)

Jeg ville valgt Akta Duologic. Isofix, tar ikke så stor plass i bilen og jeg tror man har barnet sitt lengre bakovervendt, rett og slett fordi man ikke har noe valg med å snu det.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:40   #34
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde også sett på DuoLogic.

Gammel 03-07-07, 13:40   #35
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Mulig jeg tar feil, men tenker at sånne kombiseter ikke er like gode som rene bakovervendte eller forovervendte. Det blir litt som shampoo og balsam i samme flaske, noen av egenskaper må jo ofres for å få det til. (uten sammenligning forøvrig)

Ja, dette har jeg også hørt- og det makes sense. jeg kan likevel ikke forstå at HTS taper seg som bakovervendt stol selv om de har satt på en dings for framovervendt bruk. (en sånn for å tre gjennom selene på) - De ser iallefall helt likedan ut.

Gammel 03-07-07, 14:44   #36
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bortsett fra at jeg ikke liker HTS og ikke vil kjøpe produktene deres, så er Combi et greit sete. Men skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha isofix når bilen deres har det? HTS-setene er de vanskligste å montere riktig, ikke veldig vanskelig men de aller fleste andre seter er enklere, færre momenter.

Ang. kombiseter så er de ofte veldig gode på noen ting, men har ofret litt for mye på andre ting. Slik som f.eks Cosmic. Bra sete bakovervendt for 9-18(25)kg men ikke så bra som babysete fordi det er for stort og for bratt. Forovervendt er det heller ikke så bra som beltestol, fordi det ikke har like god beltestyring som en vanlig beltestol og fordi det er tungt.

Så å avskrive et kombisete fordi det er et kombisete er unødvendig, men man bør se på hva man skal bruke det til og se om det egner seg til det.

Gammel 03-07-07, 15:27   #37
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil i hvert fall skrive under på at det er kjempeenkelt med Isofix, prøv så får dere se.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 19:39   #38
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Altså : finnes det ikke seter som kan være begge veier og som har isofix?
Nå har vi vært over hele byen og lett og blir ikke klok.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 20:21   #39
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Hvorfor er du ute etter et som kan snus?

Gammel 03-07-07, 20:36   #40
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Nei det finnes ikke. Recaro hadde jo ett på vei men adapteret er utsatt på ubestemt tid.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.