|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deFinnes det dresser til 20 - 30 000, egentlig?
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de(Lurer på om vi kommer litt unna hele greia med denne mulige arvebunaden. For der kommer vi jo et godt stykke på vei, om det nå blir den eller halve verdien, og det blir litt etter konfirmasjonen, og egentlig litt fristilt det, OG mer en arvegreie enn en konfirmasjonsgave).
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deJeg ville verken gitt dress i gave eller tilsvarende pengebeløp. Jeg for min del ville endt på én av følgende løsninger: |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deDet er vanskelig, faktisk. Spesielt når man ikke ser på det som en egen verdi at barna faktisk skal ha bunad.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de
Ja, det var jo også det jeg foreslo.
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deAkkurat nå ligger det ikke an til at noen av mine barn får ny bunad til konfirmasjonen. De skal få når de er ferdigvokst og voksne. Grunnen til at jeg venter med endelig valg for jentene også er at vi har så mange fine og spesielle bunader å velge mellom, at de skal kunne ta et ordentlig gjennomtenkt valg på det.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deJeg skulle ikke gi dress som konfirmasjonsgave med beregning på at den skal brukes resten av livet. Dress er et plagg som etter et antall å blir umoderne (moten skifter ganske mye på dress også) og går ikke å sammenlignet med bunad syns jeg. Jeg hadde gått for noe av det som Teofelia eller Candy skriver. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deJeg har jente først som skal konfirmeres. Hun er nok mer eller mindre utvokst allerede, så hun vil få tilbud om bunad. Jeg antar hun vil ønske seg det. Hva broren får er jeg usikker på.
|
|
|
#9 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deAkkurat nå kjente jeg at jeg er glad for at jeg har to gutter.
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deJeg har jo bare ett barn, så det er lett for meg å mene ditt og datt, men jeg tenker at det er et kjønnsaspekt her også. Bunad er et symboltungt plagg og det er (dessverre, kanskje) mer sannsynlig at en datter vil ha bunad enn at en sønn vil ha det. Det er ikke egentlig det samme man tilbyr når man tilbyr to barn av ulikt kjønn bunad. Og for min del ville det ikke vært uproblematisk å gi bunad til ett av barna mine, men ikke det andre. Det er jo ikke et nøytralt plagg på noen måte og tanken på at jeg som mor skal bestemme hva som er "verdig" festplagg til 40-50.000 er ganske fjern.
|
|
|
|
#11 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deJeg prøver å fundere over hva en gave av tilsvarende verdi av en bunad er.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de
Save
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Fordi bunad er KULTUR, vel. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Jeg klarer ikke å komme på så mange andre gaver som varer livet ut og kanskje også kan arves til neste generasjon. Eventuelt er arvet allerede. Musikkinstrument eller kunst slår meg som noe jeg kunne gitt på samme måte. Kom gjerne med flere forslag.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Neida, er enig i det altså. Jeg ville derimot aldri kjøpt kunst til en femtenåring. Og selvsagt er ikke bunad et dårligere tilbud til en sønn. Men det er nå engang sånn at flere jenter velger det. Jeg syns bare det er interessant å se på mekanikken i dette.
|
|
|
#16 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deOg jeg tror at for mange jenter så er det valget like mye en forventninger fra familien. Bestemødre som har begynt å kjøpe sølv og syavtsler som er gjort for mange år siden. Og det at i mange familier så bruker alle kvinnene bunader i en del anledninger. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er vel også litt her. Har selv bunad og er glad for det, men forundres stadig over hvor "hellig" den er. Egentlig er det jo galskap. Naboen sin er estimert til 40-45000.
|
|
|
#18 |
|
Fortynnet
|
Enig! |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Denne så jeg først nå - og skulle akkurat til å foreslå det samme. Synes alle familier med respekt for seg selv bør ha en egen
|
![]() |
|
|