|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Jessica dere har hatt maks uflaks og dessverre er det flere slike historier. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Hvordan måle fattigdom
Absolutt fattigdom Ved absolutt fattigdom, er fattigdomsgrensa hva som trengs for å tilfredsstille basiskrav. Verdensbanken opererer med en fattigdomsgrense på 1 dollar/dag (PPP-justert=Altså justert for priser) [rediger] Relativ fattigdom Ved relativ fattigdom, er fattigdomsgrensa hva som trengs for å leve et anstendig liv sammenligna med andre mennesker i samme samfunn, for eksempel relativt til de andre innbyggerne i et land. Fattigdomsgrensa i Norge er ca. 88.000 kroner i året (år 2005) etter OECD-normen (50% av medianinntekten). Det er denne normen som brukes i Norge. Etter EU-normen er fattigdomsgrensa i Norge 127.000 kroner i året (år 2005) (60% av medianinntekten). Medianinntekten er inntekten til den husholdningen som befinner seg midt i fordelingen, etter at en har sortert inntekten etter størrelse. Problemet med denne fattigdomsdefinisjonen er at den ser på inntekt, og ikke på de faktiske utgiftene folk har. Statens Institutt for Forbruksforskning - SIFO - anslår at en voksen person bør klare seg på drøyt 6.500 kroner i måneden (år 2006) for å leve på et rimelig forbruksnivå. Med et rimelig forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Boutgifter er ikke medregnet. http://no.wikipedia.org/wiki/Fattigdom |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Live and let live
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Dette har jo bare så utrolig mye med politikk å gjøre. Tallene for disse landene blir ikke sammenlignbare, men likevel komme det ut lister på hvilke land som har flest fattige. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Det er ikke alle slike prosesser der man har mulighet til å stanse fallet, HP, uansett hvor mye man prøver. Samfunnet er dessverre lagt opp slik at enkelte grupper faller mellom to stoler og da skal det ikke så mye til. Det er ikke alle som har foreldre, familie og venner som kan støtte opp om dem og dempe fallet. Det du skriver fremstår som en enkel løsning, men jeg tviler på at en god del av de som sitter på bar bakke ser løsninger, selv i etterkant av de hendelsene som har ført dem dit de er. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Jeg skjønner også at man kanskje ikke kan kalle seg fattig om man sammenligner seg med de i uland...
|
|
|
#8 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Enig guniss.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?
Enig og at man må nekte barna å dra med skolen på turer og at man ikke har råd til at barna deltar på sosiale aktiviteter. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#13 |
|
Pauset
|
Å kjære vene da hadde jeg vært mannbisk..... |
|
|
|
|
|
#14 |
|
er grønn og fin.
|
Føler virkelig med deg.
|
|
|
#15 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Tilbake til fattige i Norge, og de som uforskyldt har havnet der pga sykdom. Jeg mener at det for en tid tilbake ble debattert om man ved langvarig sykdom som f.eks. kreft skulle gjøre om på sykepengeordningen. Sykepengeordningen er jo såpass gammel at dersom man fikk kreft så levde man ikke så lenge. Nå er jo heldigvis det endret, men "systemet" som skal hjelpe de syke har ikke fulgt med på lasset. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Pauset
|
Jeg vet ikke om kreftforeningen jobber med dette, men det håper jeg da inderlig. Kreftforeningen har ordninger der man kan søke om engangsbeløp, men når man vet at det er innsamlede midler så tror jeg at de fleste unngår å gjøre det. Bedre om det er et system som trår i kraft som sykepengeordningen. Da er det en rettighet og man må ikke "be" om penger. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Jeg synes at pasienter som har langvarig sykdom, alvorlig eller ikke, burde fått informasjon om ens rettigheter og eventueller økonomiske ytelser man hadde rett på fra det offentlige, og hjelp til å fylle ut søknadene. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
|
Enig med deg. Det er som noen sier: Man må være frisk for å være syk. Det er med tanke på papirmølla osv.... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?Etter hva jeg har fått høre så skal det foreligge et internt notat til de ansatte på Trygdekontorene.
|
|
|
#20 |
|
Pauset
|
Hvis det er riktig så er det jo ille. Da bør man være frisk for å bli syk og man bør være ressurssterk som person. |
|
|
|
![]() |
|
|