|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Siden jeg nå har fått et alvorlig sykt barn selv, ville jeg aldri klart å kunne ta bort et barn. Heldigvis håper jeg at jeg slipper å ta stilling til det, men jeg tror med hånden på hjertet at abort ikke er en mulighet for meg.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Det er umulig å si.
|
|
|
#3 |
|
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg hadde uten noen som helst tvil tatt abort. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Ja, jeg ville tatt abort dersom jeg ventet et barn som hadde downs. |
|
|
|
#5 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg er 110% imot sortering av liv! Selv VET jeg at jeg hadde båret frem det som ble skapt inni meg uansett. Jeg tror at selv om legen hadde gitt meg beskje om at barnet vill dø like etter fødsel at jeg likevel ville valgt å bære det frem. På den måten kunne jeg sett det som at naturen var slik fremfor at JEG tok et liv. (Jeg tror også at jeg hadde klamret meg til håpet om at legen tok feil...) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Helt konge
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Vi var midt oppe i problematikken da i skulle ha Tilde. Under første ordinære ultralyd fant jordmor ut at lårbenet til fosteret var for kort i forhold til resten av kroppen. Det ble et himla styr. Vi var til flere etterkontroller over en 2 måneders periode hvor alle lemmer ble målt igjen og igjen. Jordmor og leger gav oss humbugg svar, og latet som om det var vanlig vekstavvik og svangerskapsforgiftning de var engstelig for. Den siste legen vi var hos fortalte til slutt hva de var bekymret for (noe jeg skjønte på første UL), da var jeg rasende på alle de idiotiske svarene vi hadde fått underveis. Ja ,ja, nok om det (kjenner jeg blir eitrende sinna når jeg tenker på det). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
godt brukt
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)
Ja det er noe annet å si hva vi ville når vi aldri har vært i situasjonen tror jeg. Det må være tøft å måtte ta valget. Jeg har full respekt enten man velger det ene eller det andre om jeg skal få si det slik. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg har vært i den situasjonen at min tilsynelatende frisk-fødte baby ble utredet for mulige syndrom og andre ting. Det er de tøffeste ukene jeg noen gang har hatt. Redselen var så stor og så uendlig tilstedetværende. Redsel for framtida, for babyens liv, for våre liv, vårt samliv. Vi hadde allerede massevis av problemer med babyen, det tok all vår energi og enda mye mer. Hadde vi hatt et barn som var litt eldre i tillegg så hadde vi ikke hatt noenting å gi han / henne. Og ingen familie i nærheten til å hjelpe oss. Enden på historien er at babyen ikke var syk, noen grunn til problemene fant man aldri men de gikk over av seg selv. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Dette er en av årsakene til at min mann og jeg har gjort et valg og satt en stopper for videre barneproduksjon...
|
|
|
#10 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg hadde tidlig ultralyd pga alderen min da jeg var gravid. Vi diskuterte selvsagt en del i forkant av denne, og med to friske barn og ordnet økonomi og helse, var vi enige om at det fikk komme det som kom, så fikk vi takle det etter hvert. Tilstander som hadde vært uforenlig med liv etter fødsel hadde endt i abort i vårt tilfelle. Tilbud om fostervannsprøve takket vi nei til.
|
|
|
|
#13 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Nei jeg er ganske sikker på at vi ikke hadde gjort det. Men jeg kan ikke si det 100%. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Ja jeg hadde valt å ta abort, men ikke med lett hjerte.
|
|
|
#15 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Vi dro til Danmark og fikk morkakebiopsi hos en av landets førende spesialister som ikke hadde noen spontanaborter blandt sine testede. Det kostet 7000 kr, hvis jeg husker rett. Som jeg har skrevet før, er mannen og jeg utlendinger her, og vi har et svært begrænset nettverk som ville kunne hjelpe os med et handicappet barn som uten problemer ville kunne overleve oss. Vi hadde dessuten storebror å ta hensyn til. Et søsken med Downs syndrom ville fort blitt hans ansvar. Hadde screeningen vist downs syndrom, ville vi ikke ha nølt med å ta abort. Det var underligt å tenke på, at vi med et eventuelt dårlig testresultat kunne ha henvendt os til nærmeste sykehus og forlangt abort.
storebror 1997 og lillebror 2003 ![]() Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !! Sist redigert av Muad'Dib : 18-07-07 kl 15:39. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg har er ikke for at alle som har barn i magen med sykdommer/syndrom skal ta abort, for jeg ønsker virkelig ete samfunn med alle utgaver av menneskearten.
|
|
|
#18 |
|
Snikende tiger
|
Og hvem skal da bestemme hvem som får lov og hvem som ikke får lov?
|
|
|
#19 |
|
Epikur
|
Veldig enig. Gode poeng.
Å få barn er alltid en mulighet for risiko. Noe kan skje Lille. Når som helst. det vet man jo aldri. Jeg kan ikke sikre meg mot trafikkulykker, akeulykker, sykkelulykker, skiulykker, stupeulykker og hva_har_du...Men jeg vil gjerne ha kontroll over alt jeg kan ha den minste mulighet til å ha kontroll over.
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Bort med downs-barna (VG)Nakkefoldtest i kombinasjon med blodprøve er flott som et utgangspunkt for en beslutning om fostervannsprøve. |
|
|
|
![]() |
|
|