|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Dette er et fantastisk forslag som jeg håper går igjennom.
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Gjelder det også om man er villig til å endre atferd? Jeg mener at en alkoholiker som trenger en lever for første gang må få lov til å stille i køen om denne personen har vilje til å endre livet sitt. Men ikke mer enn en gang.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Hun sier vel nettopp at dersom man endrer adferd, kan man komme i betraktning selv om man tidligere har røkt eller drukket.
Skulle tro det er evnen (og ikke bare uttalt vilje) til å endre adferden som spiller rolle her. Altså at vedkommende må slutte å drikke (for eksempel) for å komme på tale som organmottaker - uten at jeg vet noe om hva som er kravene i enkelttilfeller. (Men det kan jo tenkes at en mangeårig alkoholiker, narkoman eller annet uansett har så svekket fysikk at h*n ikke vil ha helse til å gå gjennom en slik operasjon selv etter å ha sluttet å drikke.)
|
|
|
#5 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp, det er lungepasienter jeg kjenner best til da, og der er det hvertfall sånn at man må ha vært røykfri i 3 mnd før man får ny vurdering. Regner med det finnes tilsvarende kriterier for andre grupper.
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Det er sant. Dessuten så er det temmelig farlig for en alkoholikerkropp å gå gjennom avvenning. Ikke sikkert at en ganske syk kropp ville tålt det heller.
|
|
|
#7 |
|
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forresten pleier nesten alltid alkoholikere å bli utelukket fra sånne vurderinger, fordi det er så massiv skade på så mange organer, at om de skulle få en ny lever, er fortsatt tarmen, hjernen, hjertet osv osv for dårlig.
|
|
|
#8 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Jeg har vært i denne problemstillingen mange ganger og er veldig for dette forslaget (dvs automatisk "ja" dersom ikke aktivt reservert seg mot). Det er ofte en umenneskelig byrde å pålegge sjokkerte sørgende pårørende å samtidig skulle stille seg positive eller negative til organdonasjon. De klarer ofte knapt å ta til seg informasjonen de får omkring selve dødsfallet. Forbausende mange sier "nei". Min erfaring er at dette ofte føles tryggest når man ikke kjenner avdødes egen overbevisning; da gjør man ikke noe galt på en måte. Men jeg har også vært borti to tilfeller der pårørende kom dagen etter og hadde ombestemt seg fordi de da kom på ting avdøde hadde sagt omkring emnet - ting de ikke klarte å huske på i den traumatiske akuttfasen. Og de ble utrolig lei seg da de skjønte at det var for sent å ombestemme seg da.
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Dette er en glimrende idè. |
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Jeg og min nærmeste er gjensidig informert om at det er fritt frem for å forsyne seg med alt som måtte være brukbart når vi selv ikke kan gjøre oss nytte av det lenger. Vi har noen donorkort liggende et sted også, men siden sykehuset vel uansett må spørre nærmeste pårørende om lov, tror jeg ingen av oss har tatt bryet med å fylle dem ut og bære dem med oss.
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Man skulle jo tro at et signert donorkort overkjører familiens mening. |
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Det burde gjort det, ja. På den annen side tilhører jo den døde kroppen på mange måter familien og ikke seg selv lenger - det er vel for eksempel nærmeste pårørende som avgjør ting i forbindelse med begravelse og slikt, jeg vet ikke om man kan stille "krav" til dette i et testamente eller lignende?
|
|
|
#14 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Har begge deler. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Jeg har informert mine nærmeste, og venner, iom at vi er en temmelig liten familie. Venner kan da evt. få kontakt med familie om de ikke er tilgjengelige.
|
|
|
#19 |
|
Utenlands
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Jeg mener det er innført i Belgia og i Nederland er det diskutert å begynne med det. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Sv: Organdonasjon - snudd opp ned (Vårt Land)Jeg tviler på at hasteoperasjoner på levende personer ser spesielt "respektfulle" ut de heller, jeg, Myrsnipa. Det er nok best å ikke tenke altfor mye på hvordan man tar seg ut i full narkose og med kirurgarmer kjørt inn i bukhulen til albuene. Jeg ville likevel ikke reservert meg mot operasjoner som kunne reddet livet mitt, og jeg har litt problemer med at man synes dette er så ille at man vil reservere seg (etter at man er død, til og med) mot noe som kan redde andres liv.
|
![]() |
|
|