Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Spinoff fra osv; mest hjerteskjærende i en bok? (OBS: Spoilere fra masse bøker!)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-07, 12:08   #21
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra osv; mest hjerteskjærende i en bok?

Erlends dødsleie er da ikke med i filmen, den er jo bare basert på Kransen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 12:09   #22
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Uff da. Er du kynisk i dag?

Nå har jeg iallefall gått kjapt over bokhylla og funnet ut at jeg gråt av Anne fra Bjørkely, Hellemyrsfolket og Historien om Helen Keller. Så får det heller være at det er årevis siden.

Dessuten har jeg et solid lager av uleste bøker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 12:11   #23
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Erlends dødsleie er da ikke med i filmen, den er jo bare basert på Kransen.

Eeh.
Ja, akkurat...alldeles IKKE i filmen...

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 12:13   #24
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er sikkert bra at de ikke prøvde å lage den scenen, det kan jeg være enig i.

Gammel 31-07-07, 12:26   #25
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Ja, det var det jeg mente, at det var bra at de ikke lagde den scenen...:roro:

Jeg gråt da Hanne Wilhelmsen døde. Så mange mord og overfall i Anne Holts bøker men det var Hanne Wilhelmsen som gjorde inntrykk. :enkel:

Gammel 31-07-07, 12:27   #26
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Jeg gråt da Hanna Wilhelmsen døde. Så mange mord og overfall i Anne Holts bøker men det var Hanne Wilhelmsen som gjorde inntrykk. :enkel:

Les den siste boken du.

Gammel 31-07-07, 12:31   #27
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Les den siste boken du.

Hæ, er det en bok til?

Står hun opp fra de døde?

Sist redigert av Minerva : 31-07-07 kl 13:16.
Gammel 31-07-07, 12:47   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den siste boken jeg virkelig stortutet av var Flowers for Algernon av Daniel Keyes, på slutten der Charlie går tilbake til sitt "gamle jeg".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 12:52   #29
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også begynner jeg alltid å gråte på slutten av Sjur Gabriel (Hellemyrsfolket): "Fra den dag av drakk både mann og kone på Hellemyren".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 12:53   #30
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gråter veldig lett av hjerteskjærende scener, men husker best en bok fra barndommen; nemlig "7 små australiere" Da Judy dør når hun redder Generalen var grusomt trist.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 13:04   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg gråter veldig lett av hjerteskjærende scener, men husker best en bok fra barndommen; nemlig "7 små australiere" Da Judy dør når hun redder Generalen var grusomt trist.

Å hjelpe meg, ja! Det var en av mine yndlingsbøker, forresten.

Gammel 31-07-07, 13:08   #32
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Hæ, er det en bok til?

Står hun opp fra de døde?

:say no more:

Gammel 31-07-07, 13:17   #33
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

:say no more:

Ok, dreit meg ut igjen da sikkert.

Føler vel ikke akkurat at jeg gjorde et brakinntrykk i denne tråden....

Gammel 31-07-07, 13:28   #34
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Helt mot slutten av Lasso rundt fru Luna er det en scene (nesten litt løsrevet fra bokens handling forøvrig) der Ask og Balder feirer 17. mai sammen. Første gang jeg leste boken kom jeg til denne scenen mens jeg satt på et TGV-tog fra Paris til München. Jeg gråt så kraftig at jeg måtte gå og sette meg på gulvet i gangen utenfor toalettene. Folk stirret.

Denne scenen er nesten identisk med en av Mykles noveller, Skjenselens korinter, som var sommernovelle i A-magasinet for noen uker siden. Den er også flott og trist, men fortellingen fra boken gjør større inntrykk, kanskje spesielt fordi man vet hvordan det går.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 13:33   #35
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Min barndoms store tåreperse var Dikken Zwilgmeyers fortelling om Magrete Kind. Huttetu, jeg gråter forresten fortsatt når jeg leser den. Historien finnes i sin helhet her.

Gammel 31-07-07, 13:35   #36
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engelen på det sjuende trinn var fæl.
Og så hulket jeg høyt og hjerteskjærende da jeg som tenåring leste Tatt av vinden.

Gammel 31-07-07, 13:36   #37
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynte å lese onkel toms hytte i påska 87 - Jeg har ennå ikke lest den ferdig, for jeg gråt sånn.

Ellers så er det noe med Jonas Gardells bøker som går rett inn i hjerterota mi og gjør fysisk vondt. Den siste boka, Jenny tør jeg ikke lese.

Gammel 31-07-07, 13:37   #38
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Min barndoms store tåreperse var Dikken Zwilgmeyers fortelling om Magrete Kind.

Å ja, den hylte jeg masse til også. Og scenen fra Lasso... er jo en klassiker. (Det minner meg på at jeg fant boka di om Lassoen under en opprydning her om dagen! Den må snarest returneres, beklager så mye.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 13:37   #39
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Engelen på det sjuende trinn var fæl.
Og så hulket jeg høyt og hjerteskjærende da jeg som tenåring leste Tatt av vinden.

Ja, spesielt når tvillingene dør. Og Margaret.

Gammel 31-07-07, 13:51   #40
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

(Det minner meg på at jeg fant boka di om Lassoen under en opprydning her om dagen! Den må snarest returneres, beklager så mye.)

Er det Veier til verket du mener? Den lette jeg faktisk etter da jeg leste Skjenselens korinter i A-mag. Såvidt jeg husker heter det der at scenen fra Lasso... nærmest blir et lystspill i forhold til novellen. - Er det virkelig mulig?! tenkte jeg da jeg leste det. Og jeg er altså ikke enig; historien griper meg enda sterkere i boken der forholdet mellom Ask og Balder utbroderes mer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.