Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Gaustatoppen, hvor krevende?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-20, 14:52   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Vi hadde med oss en 5.5-åring da vi gikk. Han hverken mistet motet eller var særlig sliten. Men det var mye steinur som krevde oppmerksomhet.

Jeg vil anbefale fjellsko med hod støtte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 16:09   #2
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du kan fint gå til Gaustadtoppen i joggesko, men vær obs på at det er litt steinete så du kanskje må gå litt mer forsiktig da.
Jeg har egentlig gått alle mulige fjellturer i joggesko unntatt Kolåstinden for der må du over en liten isbre på toppen og da må du ha stegjern og helst en nogenlunde erfaren brefører..

Gammel 05-06-20, 16:33   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er ok at den er merket krevende, for det er jo ikke akkurat en topp å ta med halvblinde bestemor olga med dårlig hofte.

Vi gikk opp i fjor. Eldste på da 14 spratt opp på mye raskere tid enn de fleste andre av oss. Niese på 8 med lav motivasjon brukte lengst tid, men kom seg også opp til slutt. Jeg mener at jeg var glad for at jeg gikk med tursko, i stedet for joggesko. Man kommer seg jo opp på joggesko og, men det er så steinete at de fleste joggesko blir for mye til at det er behagelig.

Vi tok banen ned, og det er litt fordi vi var flere med litt dårlige knær som ikke liker ulendte nedoverbakker, men også fordi det var en opplevelse i seg selv. Har jo ellers fra tidligere bare hørt rykter om at det finnes en heis inni fjellet, så det var spennende.

Gammel 05-06-20, 16:44   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg snudde på vei til Gaustatoppen, men jeg har ekstremvarianten av høydeskrekk. Kom til et bratt parti hvor det ble full stopp. Men 99 % synes nok dette er piece of cake. Det krydde av folk i alle aldre og ulike skotøy også.

Gammel 05-06-20, 17:33   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg synes det er ok at den er merket krevende, for det er jo ikke akkurat en topp å ta med halvblinde bestemor olga med dårlig hofte.

Vi gikk opp i fjor. Eldste på da 14 spratt opp på mye raskere tid enn de fleste andre av oss. Niese på 8 med lav motivasjon brukte lengst tid, men kom seg også opp til slutt. Jeg mener at jeg var glad for at jeg gikk med tursko, i stedet for joggesko. Man kommer seg jo opp på joggesko og, men det er så steinete at de fleste joggesko blir for mye til at det er behagelig.

Vi tok banen ned, og det er litt fordi vi var flere med litt dårlige knær som ikke liker ulendte nedoverbakker, men også fordi det var en opplevelse i seg selv. Har jo ellers fra tidligere bare hørt rykter om at det finnes en heis inni fjellet, så det var spennende.

Måtte dere bestille? Hva kostet det?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 17:19   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal gå i år. Regner med det går helt fint.

Gammel 05-06-20, 17:56   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Nei stilte oss bare i kø, husker ikke om det var faste avgangstider eller om den gikk kontinuerlig. Husker ikke prisen, det var en ferie med besøk fra utlandet så det kostet hva det ville.

Gammel 05-06-20, 21:52   #8
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi gikk den for noen år tilbake. Jeg har relativt skranglete ankler, så jeg gikk klokelig med fjellstøvler. Helt grei tur, mye stein ja. Husker ikke hvor lang tid vi brukte opp. Men det var strålende sol, vi følte vi så halve Norge fra toppen. Jeg glemte solkrem. Og det fikk jeg merke forråsiresånn. Også glemte jeg matpakken. Det var litt klønete for jeg tåler ikke gluten. Vi tok banen ned igjen. Men det var omtrent fire kilometer å gå oppover langs veien opp mot parkeringen igjen.

Her ligger prisliste og rutetider. Det var drøy pris ja. https://gaustabanen.no/praktisk-info

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 21:57   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

300 kr én vei! Jaja, den er muligens dyr å drifte.

Gammel 05-06-20, 22:08   #10
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sist vi gikk opp var vi en hel flokk. 25 store og små. Yngste var 5, tror jeg. En hadde kneprotese, et par med høydeskrekk, et par i utgangspunktet litt negative tenåringer. Alle kom greit opp. Noen valgte å ta banen ned. Tenåringene akte i ei snørenne på vei ned. Jeg synes ikke Gaustatoppen er veldig krevende. Tror jeg enten gikk i fjellskoa eller de lave terrengskoene

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 22:49   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk der sommeren 1977, dvs fylte 5 år den høsten. Har ingen traumatiserende minner om det, jeg husker faktisk ikke turen en gang, har kun gule bilder av meg balanserende på steiner og at jeg sitter på en liten snøbre med krystallisert snø i shorts og t-skjorte.

Gammel 06-06-20, 08:16   #12
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har tenkt oss dit, og satser på Salomon tursko. Jeg kjøpte meg turstaver nylig, og tenker at de blir gode å ha med på turen. Godt å høre at folk ikke mener det er så vanskelig. Jeg er ikke så dreven med steinur, og syntes at turen opp Løvestakken ifjor var rimelig kjedelig, men stavene hjelper nok mye, tenker jeg.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 10:42   #13
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi voksne og minsten + voffen gikk i høstferien 2015. Brukte goretexsko med hard såle. Type Salomon terrengløpesko. Bruker alltid disse til våre light-fjellturer.
Vær obs på raskt værskifte. Ha med vindttett jakke. Sikkert lurt med en buff og en lue i sekken også. Det blåste veldig da vi gikk.
Vi startet i strålende sol og etter en halvtimes tid så kom det mye vind og det er slutt på vakker fjellheim og steinrøysa starter. Det er mye høye kneløft - i timesvis. Jeg må innrømme at jeg var helt skjelven i lårene da jeg kom opp men det gikk jo fort over da. Gøy å ha vært der og flott utsikt.

Sist redigert av GinaK : 06-06-20 kl 12:23.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 10:58   #14
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Jeg brukte vandrestaver på nedturen, syntes det hjalp godt og gav god støtte i steinrøysene. Vaflene på toppen luktet godt, men kostet en formue.

Gammel 06-06-20, 11:08   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er greit at den er merket som krevende. Ikke krevende som i at man ikke greier å gå den, men man må være forberedt med rett utstyr i form av sko og klær, har man f.eks. svake ankler eller knær så vi det kjennes og tas høyde for. Det er slitsomt å gå i sånn månelandskap med store steiner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 11:13   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er greit at den er merket som krevende. Ikke krevende som i at man ikke greier å gå den, men man må være forberedt med rett utstyr i form av sko og klær, har man f.eks. svake ankler eller knær så vi det kjennes og tas høyde for. Det er slitsomt å gå i sånn månelandskap med store steiner.

Jeg er enig i dette, men hvis den turen er krevende, hva er Besseggen da?

Gammel 06-06-20, 11:25   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er enig i dette, men hvis den turen er krevende, hva er Besseggen da?

Omtrent det samme? Jeg har ikke gått den. Men det er jo litt samme forutsetninger: været kan skifte fort, du må ha forberedt deg med godt nok utstyr og være obs på at man ikke bare kan strolle opp. Mye stein som man blir sliten av å gå på. Turen er vel lenger, men i vanskelighetsgrad omtrent det samme, kanskje.

Edit: ser at den også er merket som krevende: https://ut.no/turforslag/114842/over-besseggen

Jeg tror DNT tolker krevende på en annen måte enn andre. Jeg tror altså ikke de mener krevende som i vanskelig. Men som i at du må ha planlagt litt.

Sist redigert av Tallulah : 06-06-20 kl 11:31.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 15:35   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Omtrent det samme? Jeg har ikke gått den. Men det er jo litt samme forutsetninger: været kan skifte fort, du må ha forberedt deg med godt nok utstyr og være obs på at man ikke bare kan strolle opp. Mye stein som man blir sliten av å gå på. Turen er vel lenger, men i vanskelighetsgrad omtrent det samme, kanskje.

Edit: ser at den også er merket som krevende: https://ut.no/turforslag/114842/over-besseggen

Jeg tror DNT tolker krevende på en annen måte enn andre. Jeg tror altså ikke de mener krevende som i vanskelig. Men som i at du må ha planlagt litt.

Jeg tror dette med vær som du skriver spiller inn. Besseggen er en krevende tur for veldig mange hvis været skifter, steiner blir glatte og stier blir sleip leire. Man trenger litt fjellerfaring og lære seg å pakke med seg det som trengs for dårlig vær.

Når det gjelder Gaustadtoppen, er det høydeforskjell på 700 m + værforhold som kan bli temmelig heftige (inkl. glatte steiner) som gjør at det blir krevende, tipper jeg.

Mulig at andre har lenket til den tidligere, men her ligger DNTs info om gradering for fellesturer:
https://www.dnt.no/aktiviteter/gradering/
Som det står er det bare veiledende, så f.eks. terreng og værforhold vil slå inn.

Gammel 06-06-20, 12:53   #19
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har faktisk glutenfrie vafler på hytta på toppen, Bloppy! Jeg fikk nesten tårer i øynene av det.

Gammel 06-06-20, 13:13   #20
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du går jo opp et fjell, men det er ikke en krevende tur, og du trenger ikke fjellsko.

Men, jeg er egentlig innom for å tipse folk om en alternativ rute opp, som er mye finere å gå! Den er også mye lenger, så det kan ikke sammenlignes sånn sett, men anbefales veldig om det ikke er viktig at det tar kortere tid. Denne turen starter fra Selstali seter. Ser de skriver at den er "til dels meget bratt", men det kan jeg ikke huske, og jeg er ikke noe fjellgeit akkurat.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.