Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Henrik Syses innlegg om å være sliten pappa i ferien

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-07, 10:50   #21
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Henrik Syses innlegg om å være sliten pappa i ferien

Eg syns han skildrar det omtrent sånn som det føles eg.

Eg syns det å ha barn er beinhard jobb og altfor lite kos og glede. Heilt ærlig. Veldig greit at ein blir så glad i dei sånn at ein tross alt ikkje angrar på å ha fått dei. Underlig mekanisme.

Ferien var tøff, og oss to voksne hadde frynsete nerver den siste helga før vi fekk dei i barnehagen. På toppen av det heile hølja det ned ute og vi var innesperra i ein trang leilighet. Ikkje kunne vi gå ut på kino / museum eller slikt, for minsten skal jo sove midt på dagen og har uansett liten glede av det. Deler av ferien tilbrakte vi hos mine foreldre, og det ga litt avlasting

Som sagt; å ha barn er den mest slitsomme jobben eg har hatt. Eg skulle ønske vi hadde hatt familie i nærleiken som kunne passe ein liten time, eller hente i barnehagen av og til, eller økonomi til vaskehjelp eller ein au pair.

Eller eg skulle ønske storesøster var litt større slik at ho forsto at minsten ikkje forstår så mykje, eller eg skulle ønske minsten var litt større slik at han kunne leke rolleleker med henne. Eg kunne også tenke meg litt meir plass inne slik at dei kunne springe rundt utan å rive ned tørkestativ og stolar Eller at storesøster slutta å ha uhell og tissa på golvet, og at veslebror ikkje satte seg i det når storesøster blei tatt ut i dusjen. Og det hadde vore fint med ein grønn flekk med gjerde rundt som var vår. Ikkje berre blokker og asfalt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:52   #22
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg synes ikke utelukkende det faktum at Juritzen bare har ett barn skal diskvalifisere ham fra å uttale seg. Han er jo dessuten alene om omsorgen (så vidt meg bekjent ).

Det er han, men han har masse familie og venner som er tilstede 100%.

Gammel 07-08-07, 10:52   #23
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På hjemmefronten sutrer jeg nok mer enn mannen. Men når han syns synd på seg selv, så syns han skrekkelig synd på seg selv. Og han bruker ofte humor for å understreke hvor synd det er på ham. Det er det jeg mener med "mannete måte". Men det er mulig at jeg anser det som "mannete" fordi jeg kjenner igjen teknikken.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:56   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syrin, modig sagt. Og jeg er helt enig. Det ER mye arbeid å ha barn - og det er jammen bra vi blir så glade i dem, ja. Jeg har en veldig aktiv snart treåring og en (heldigvis) foreløpig rolig baby. Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å ha fire og har all respekt for de som klarer det med vettet og forholdet intakt.

Sutring eller ei.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:58   #25
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er han, men han har masse familie og venner som er tilstede 100%.

Ja, da er han heldig. Samtidig synes jeg det er viktig at Juritzen kan delta i samfunnsdebatten i forhold til ulike aspekter ved det å ha barn, i og med at han er en representant for en gruppe som sannsynligvis er økende (homofile/lesbiske som adopterer); og han har muligheten til å gjøre et stykke pionérarbeid i så måte.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:59   #26
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønte Syse sitt innlegg, tror jeg. En morsom påminnelse om at nå finnes det også menn som ferierer alene med barna og at de mennene blir slitne de også. Men jeg forsto ikke hva Juritzen reagerte på, og jeg ble ikke noe klokere av å lese denne debattråden, selv om det er mange fine innlegg her. Var forøvrig på en ukes ferie alene med mine som da var fra 2-7 og to til på 6 og 8. Det er vel nesten den minst slitsomme ferien jeg har hatt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 11:00   #27
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å ha fire og har all respekt for de som klarer det med vettet og forholdet intakt..

Det snodige er at det faktisk kan være mindre jobb med flere barn - de har større glede av hverandre og kravene til underholdning og aktivisering fra de voksne blir mindre.

(Vi har i perioder fem, men hvorvidt vettet er i behold kan sikkert diskuteres. )

Gammel 07-08-07, 11:01   #28
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det største problemet til Syse er at redaksjonen ikke tillater bruk av smileys.

Gammel 07-08-07, 11:02   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ja, da er han heldig. Samtidig synes jeg det er viktig at Juritzen kan delta i samfunnsdebatten i forhold til ulike aspekter ved det å ha barn, i og med at han er en representant for en gruppe som sannsynligvis er økende (homofile/lesbiske som adopterer); og han har muligheten til å gjøre et stykke pionérarbeid i så måte.

Han har ikke adoptert.

Gammel 07-08-07, 11:03   #30
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tror det største problemet til Syse er at redaksjonen ikke tillater bruk av smileys.

Gammel 07-08-07, 11:03   #31
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Han har ikke adoptert.

Nei, det stemmer. Gikk litt fort.

Gammel 07-08-07, 11:18   #32
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Enig i den.

Eg reagerte heller ikkje på dette med kjønn, til tross for at eg er ganske rødstrømpete av meg.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 11:22   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg reagerte heller ikkje på dette med kjønn, til tross for at eg er ganske rødstrømpete av meg.

Sitat:

Jo da, mammaer kan også være bekymret, ofte mer enn pappaene, men for dem faller det liksom naturligere. De kan dessuten gjemme det bak sminker eller andre masker. En pappa klarer ikke på samme vis å skjule sin frustrasjon.

Dette syns jeg var flåsete. Og jeg reagerer når kvinner mener noe er mer naturlig for dem, eller for menn også, bare så det er sagt.

Ellers reagerte jeg ikke på innlegget, jeg syns det er ganske naturlig at man som forelder kan bli sliten i ferien. Jeg syntes rett og slett ikke det var særlig morsomt skrevet, ei heller noe som var spesielt banebrytende eller trenger debatt.

Så ikke morsomt, noe alle vet, ikke trenger debatt - hva er meningen bak innlegget da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 11:56   #34
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke lest. Kommer ikke til å lese heller.

Jeg kan godt skjønne, og være enig i, glitters irritasjon ut fra sitatet hun bruker, men jeg syns Maximillas oppfatning av at kvinnelige skribenter lettere slipper unna med denne typen "sutring" uten at kjønnskortet blir spilt er mye mer interessant. Det minner meg om at vi, iallefall jeg (men jeg tror nok vi stemmer også), har ganske store blindsoner, og ubevisst godtar stereotype kjønnsfremstillinger det er grunn til på reagere på, bare de fremsettes i en sammenheng som ikke er provoserende. Jeg får en assosiasjon til at mange, meg inkludert, syns det er ille at kvinner er underrepresentert i bedriftsstyrer og direktørstillinger, mens få klager over at de ser ut til å være det blant bankrøvere og andre vinningskriminelle.

Men tilbake til Syses artikkel: Jeg leser ikke slikt. Iallefall ikke av mannlige forfattere. Jeg har til gode å se en mann skrive noe jeg syns er morsomt, eller interessant, om å være eller skulle bli småbarnspappa.

Ben "present company excepted of course" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 12:02   #35
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

BM; det er jo Syse-Pyse selv som spiller kjønnskortet til de grader.

Jeg må innrømme at jeg sjelden (aldri?) har lest tilsvarende "sutreinnlegg" fra kvinner, men det er mulig jeg har gått glipp av noe. Så at kvinnelige skribenter lettere slipper unna med sutreinnlegg, er en ukjent "problemstilling" for meg, i hvert fall.

Gammel 07-08-07, 12:08   #36
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Glitter, akkurat den samme frasen reagerte jeg også på. Det kunne han spart seg. Synes ikke teksten var spesielt morsom, uansett hvor mye selvironi jeg leser inn i den.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 12:29   #37
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser Syses innlegg som et forsøk på å være morsom på en litt sånn Høyreklossete måte, han lykkes vel bare sånn delvis.

Juritzens innlegg er nok bare en av maaaaange kommentarer til andres utspill vi vil se fremover, jeg tror han har siktet seg ut posisjonen som den nye mannerikssynseren i landet. Og han er vel ikke den verste kandidaten til det heller, syns jeg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 12:29   #38
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg er alrene med ett barn. Og jeg har ingen problemer med å si at jeg blir sliten innimellom. Vi har hatt en fantastisk ferie, selv om det til tider har vært dårlig vær. Størstedelen av ferien har derimot vært helt super.
Jeg nekter å tro at det finnes foreldre som ikke blir slitne innimellom.

Gammel 07-08-07, 12:31   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Jeg nekter å tro at det finnes foreldre som ikke blir slitne innimellom.

Det er vel ingen som påstår det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 12:35   #40
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg ser Syses innlegg som et forsøk på å være morsom på en litt sånn Høyreklossete måte, han lykkes vel bare sånn delvis.

Dette kan jeg si meg enig i. Det er på ingen måte uvanlig at folk ikke lykkes 100 % i å være morsomme i Aftenposten. Juritzens innlegg var klønete formulert, synes jeg, og litt selvhøytidelig.

Ellers må jeg innrømme at jeg har slitt litt med kort lunte og frynsete psyke i min første sommer som forelder. Ei ukes hyttetur i dårlig vær med ei jente på 9 måneder og hennes fettere på hhv. 2 og 7 år tok på, men det er nok mest overflaterust.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.