Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Tips og inspirasjon til de som trenger en ny hobby pga restriksjoner eller endringer

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-21, 15:17   #1
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips og inspirasjon til de som trenger en ny hobby pga restriksjoner eller endrin

Jeg er veldig glad for at min kan brettes sammen, da er terskelen lavere for å ta den fram også.

De første gangene fikk jeg hjelp av mannen til å sette opp renning, men sist klarte jeg det helt alene. Denne videoen viser hvordan man gjør det med hjelp.

(Kilde: youtube.com)

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 13:22   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips og inspirasjon til de som trenger en ny hobby pga restriksjoner eller endrin

Vin! Jeg har tatt diverse digitale vinkurs helt siden i mars/april og starta vinklubb i sommer. Møtet vi skulle hatt i helga måtte utsettes, men ellers har vi hatt fine, koronavennlige møter i sommer og høst. Jeg vinnerder og leser og leser og leser om vin- og matkombinasjoner og har kjøpt alt for mye vin, så nå bare MÅ vi drikke mer!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 13:30   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vin! Jeg har tatt diverse digitale vinkurs helt siden i mars/april og starta vinklubb i sommer. Møtet vi skulle hatt i helga måtte utsettes, men ellers har vi hatt fine, koronavennlige møter i sommer og høst. Jeg vinnerder og leser og leser og leser om vin- og matkombinasjoner og har kjøpt alt for mye vin, så nå bare MÅ vi drikke mer!

Hah. Ja. Jeg har også forsket en del på rødvin, men nok en noe mindre akademisk, og mer erfaringsbasert, tilnærming til prosjektet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-21, 22:44   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hah. Ja. Jeg har også forsket en del på rødvin, men nok en noe mindre akademisk, og mer erfaringsbasert, tilnærming til prosjektet.

Men har du notert deg det som var godt? Det er jo det viktigste, å kunne finne igjen det som er bra. Jeg nerder der også jeg da, med notater og excelark og alt med seg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 01:17   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men har du notert deg det som var godt? Det er jo det viktigste, å kunne finne igjen det som er bra. Jeg nerder der også jeg da, med notater og excelark og alt med seg.

Øh. Jeg har konkludert, enn så lenge, med at jeg fortsatt foretrekker de litt staute italienerne, i det minste.

(Og husker ca hvor de står i hyllen på polet. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-21, 07:20   #6
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært aktiv med å lære nytt språk på samme app som Zulu nevnte over her. Holder på ca 20 min hver dag. Har snart rundet et helt kurs og gruer meg til det er ferdig.
Jeg begynte før korona, men har tenkt på at det har vært et fast holdepunkt gjennom side året og spesielt i mars i fjor var det en fin hobby.
En venninne har også vært aktiv med dette gjennom kreftrestitusjon og koronaperiode og selv om vi lærer ulike språk, «følger» vi hverandre og snapper hverandre «høydepunkt» fra språklæringen.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 13:35   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har startet å hekle igjen etter mange års pause. Og så har jeg tatt opp igjen hagearbeid.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 13:36   #8
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg legger puslespill, det er sånn meningsløs ting å gjøre samtidig som jeg ikke tenker på noe annet. For meg er det nesten en form for meditasjon. Hører ofte på lydbok når jeg pusler.
Fargelegging, vi har flere sånne voksne fargeleggingsbøker, og ordentlige gode tusjer.
Leser fagbøker i yrket, siden jeg ikke rakk å å lese de under studiet.

Gammel 18-01-21, 13:55   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Og så har man jo Bullet Journaling. Noen her inne har vel vært gjennom den dilla før.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 13:55   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser på serier på TV/strømming. Strikker i perioder og kan anbefale å kaste seg over fiksing av klær. Det er usaklig tilfredsstillende å reparere klær man trodde var ødelagt. Dersom de allikevel er ødelagt er terskelen for å lykkes passe lav, så bli man flinkere for hver gang. Lapper bukser og stopper sokker. En sjelden gang drister jeg meg til å skifte glidelås. Til bukselapping og glidelåsbytte er det en fordel med symaskin, men sokkestopping fungerer helt fint med nål og tråd.

Vi tok også opp igjen tråden med å være mye ute på tur da korona stengte treninger og skoler i vår. Fikk noen fine turer med familien. Turorientering er supert for å få trasket litt i ulendt terreng. Det trenger ikke å ta lang tid heller, så man tåler å bli våt en time eller to bare for å få frisk luft og bevegelse.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 14:23   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg maler litt. Begynte da jeg ble tipset om en dame som holder malekurs her i byen - et bilde på en kveld. Det liker jeg godt og jeg kan bruke latterlig mye tid på å få til en liten detalj - eller jeg kan male over mange bilder for å prøve på nytt fordi bildet er lost case.

Problemet er at jeg ikke får til å male noe jeg har lyst å henge opp (med unntak av på gjestetoalettet) - det er jo litt dumt når man legger tid og penger i slikt.

Gammel 18-01-21, 14:59   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her passer jo fløytehistorien min fint
For to år siden fikk jeg det for meg at jeg skulle lære med å spille litt.
Jeg hadde da fire unger i korpset og kunne ikke noter og hadde aldri traktert noen form for instrument. Jeg mangler både takt og tone.
Med det som utgangspunkt kjøpte jeg en brukt og billig tverrfløyte, så utallige YouTube tururials og endte med å melde meg på fløyteundervisning på kulturskola vår.
Nå øver jeg hver dag og spiller med skolekorpset. Har spilt duett med yngste sønnen på konsert og koser meg veldig. Skikkelig lavterskel, tror det har kosta meg under 2000kr å komme i gang. I fløyte og bøker.
Det som er vanskelig med å være voksen og helt nybegynner er at man hører så godt hvor tafatt det låter

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 15:33   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her passer jo fløytehistorien min fint
For to år siden fikk jeg det for meg at jeg skulle lære med å spille litt.
Jeg hadde da fire unger i korpset og kunne ikke noter og hadde aldri traktert noen form for instrument. Jeg mangler både takt og tone.
Med det som utgangspunkt kjøpte jeg en brukt og billig tverrfløyte, så utallige YouTube tururials og endte med å melde meg på fløyteundervisning på kulturskola vår.
Nå øver jeg hver dag og spiller med skolekorpset. Har spilt duett med yngste sønnen på konsert og koser meg veldig. Skikkelig lavterskel, tror det har kosta meg under 2000kr å komme i gang. I fløyte og bøker.
Det som er vanskelig med å være voksen og helt nybegynner er at man hører så godt hvor tafatt det låter

Ja, jeg tenkte faktisk på deg også, da jeg lagde tråden, du er virkelig en inspirasjon med den fløytehistorien din. Det å lære seg å spille et instrument er jo et supert prosjekt!

Gammel 18-01-21, 15:49   #14
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er perfekt årstid for å begynne å mate fuglene, lavterskel friluftsliv og naturopplevelse, koster og krever lite og gir glede for hele familien.
Fuglebrett kan enkelt snekres selv eller kjøpes, sette det helst opp rett ved vinduet, sjenk i kaffekoppen, sett deg i godstolen og nyt Er du heldig får du ekorn på besøk, eller rådyr som beiter på fugleneket.

Fuglebok er ok å ha hvis man er nybegynner, men man kan sikkert finne bilder av artene på nett også. Det er en fordel om det er noen busker og trær i hagen, småfugler er ikke så glad i å oppholde seg i åpent lende, da kommer nemlig spurvehauken fort.

Om man blir bitt av basillen så kan man følge opp med å henge opp noen fuglekasser også, det er lurt å gjøre ila vinteren så de kan brukes som vinterbolig og er klare til hekking på våren.

Fuglebrett/kassehobbyen har gitt meg utrolig mye glede gjennom livet, fra jeg var lita jente og nå som mor til 3 som opplever naturen og lærer masse.

Sist redigert av Galathea : 18-01-21 kl 15:55.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 15:55   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Det er perfekt årstid for å begynne å mate fuglene, lavterskel friluftsliv og naturopplevelse, koster og krever lite og gir glede for hele familien.
Fuglebrett kan enkelt snekres selv eller kjøpes, sette det helst opp rett ved vinduet, sjenk i kaffekoppen, sett deg i godstolen og nyt Er du heldig får du ekorn på besøk, eller rådyr som beiter på fugleneket.

Fuglebok er ok å ha hvis man er nybegynner, men man kan sikkert finne bilder av artene på nett også. Det er en fordel om det er noen busker og trær i hagen, småfugler er ikke så glad i å oppholde seg i åpent lende, da kommer nemlig spurvehauken fort.

Om man blir bitt av basillen så kan man følge opp med å henge opp noen fuglekasser også, det er lurt å gjøre ila vinteren så de kan brukes som vinterbolig og er klare til hekking på våren.

... eller rotter som spiser det som faller ned, før de flytter inn i kjelleren? Er livredd for å få rotter i huset, så jeg tør ikke ha noe spiselig utendørs beregnet på fugler og gnagere. Men hyggelig hobby hvis man bor et sted hvor det ikke er en overhengende fare.

Gammel 18-01-21, 15:51   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg driver og lærer meg fransk i Duolingo. Det går litt i rykk og napp, riktignok. Mest napp akkurat nå.

Gammel 18-01-21, 15:26   #17
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har så lyst på at jeg har helt vondt. *ler*

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 15:26   #18
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har veldig veldig gode minner fra veving på folkehøgskolen, da drev vi med vev hver dag i 1 år. Både bordvev, bildevev og stor vevstol, og jeg savner det veldig.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-21, 15:55   #19
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fant fram en gammel gitar og begynte å klimpre litt i mars, det var en skoleoppgave for mellomste på ti. Tiåringen mistet interessen veldig fort, mens jeg fortsatte. Jeg liker å synge og med gitaren fikk jeg jo komp til og.
Det endte med at jeg nerdet meg opp på gitarer og kjøpte meg en flott kassegitar som jeg nå klimprer på og synger med den stemmen jeg har. Til glede og ergrelse for resten av husstanden..

Gammel 18-01-21, 16:10   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg øver meg på å sy klær, og det er mye morsommere enn jeg hadde trodd. Læringskurven har vært bratt, men i går klarte jeg faktisk å produsere en bluse som er fin nok til å bruke på jobb.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.