|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
finner ut av mye
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"
Kristian Valen har hatt en om "kånehår". Hvordan kvinner på mystisk vis får kort hår og begynner med pilates når de blir 40.
|
|
|
#2 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kamufleres som spøk men har nok en viss substans i vår omgangskrets (og hvorfor føler jeg et behov for å understreke at det er en velutdannet omgangskrets?) om at å klippe håret kort er noe kvinner gjør når de er gift, for da trenger de ikke lenger gjøre seg attraktive siden fisken er fanget. Underforstått at det lange håret er attraktivt, det korte ikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Har tro på forbedring
|
Det var Christian Valen som hadde denne om kånehår. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg forstår veldig godt hva Trine Skei Grense mener, og forstår også hijabsammenlikningen, som jeg leste som litt humoristisk, med en en alvorlig undertone.
Og hva skaper og forsterker en trend, tror du?
|
|
|
#5 |
|
heimføing
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Da jeg leste startinnlegget ditt, m^2, så tenkte jeg 1) men du har jo langt hår, og 2) du jobber ilag med høyt utdannede menn(esker). Så jeg tenker at du har ikke vært borti "problemet" selv. Hårlengde er absolutt en del av kroppspress og skjønnhetstyranni.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Når jeg startet som leder i en håndverksbedrift, hadde jeg langt hår og hadde nettopp gått masse ned i vekt, så jeg synes det var gøy å kle meg i litt tøffe hverdagskjoler og skjørt for første gang i livet. Jeg var mye på møter med både håndverkere og andre i byggebransjen (iOslo) og det gikk jo tålelig greit. Det var vel dialekten min som var mest i fokus i starten (enkelte var ganske stygge i møte med min dialekt på den tida, men det er en annen sak). Etter et halvt års tid gikk jeg lei det lange håret fordi vektnedgangen gjorde håret tørt og stygt, så jeg klippet meg pinnekort. Samtidig besluttet bedriften at vi skulle koste på oss arbeidsklær med logo. Jeg tasset derfor rundt i håndverkerbukse med bedriftslogo og tilsvarende genser og med kort piggsveis. Det var komisk å oppleve at de jeg møtte faktisk trodde jeg var håndverker. Jeg ble tatt nye mer seriøst faglig sett, iallfall helt til jeg fortalte at jeg slett ikke kan dette faget, min rolle er administrativ. Jeg vet ikke om håret eller klærne var det avgjørende, men forskjellen var stor. Nå har jeg langt hår igjen, men nå er jeg så sjelden ute blant folk at jeg ikke har fått testet effekten. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Faren min har alltid frontet en holdning om at alle burde ha en sveis som er så kort at man kan vaske håret med en klut. (Det praktiske står sterkt i fokus ja.) Det er noe jeg setter mer og mer pris på at jeg ble utsatt for i ung alder.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg som er født i 1980 ble klippet kort som barn.
|
|
|
|
#9 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg reagerte på vinklingen til Skei Grande. Men jeg er enig i at langt hår er en uniform blant tenåringer, og har vært det i minst 20 år. Jeg merker det veldig i min bydel i Oslo, der jeg som utlending sliter litt med å skille mellom jentene. Jeg skal ikke nekte for at jeg synes at datteren min ble veldig fin da hun klippet håret til litt over skuldrene. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
heimføing
|
Er det noen trøst at også vi "innlendinger" kan ha vansker med det samme? De går med likedanne klær, så man kan ikke skille dem på det heller. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Innlegget var nok for provokasjon og diskusjon, det er dagen for det. Men ja, det er merkelig hvor lite variasjon det er i hårfrisyrer og til dels øredobbene. At alle jentene her har langt hår uten lugg, tilflyttere med kort lugg har fort spart den lang. Nå har tenåringen curtain bangs, men det er kun en trend.
|
|
|
|
#12 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"For meg som lærer er jentenes hår faktisk et stort problem når jeg får nye klasser. Det er krevende å lære navn når alle jentene ser like ut: de kler seg likt, og har enten langt, glatt mørkt hår eller langt, glatt lyst hår. Det er alltid navnene til de som skiller seg litt ut på hårfronten som fester seg først, og så må jeg lage meg diverse triks for å lære de andre. (Det verste er hvis de i tillegg har fornavn som starter på samme bokstav. Et år hadde over halvparten av jentene i en klasse M-navn. Har aldri strevet sånn, verken før eller siden ...)
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Men har ikke tenåringsjenter alltid vært slik? Hadde ikke "alle" Levisbukser, BALL-gensere og permanenthår i 1988? Når jeg ser på klassebildet mitt fra ungdomsskolen så ser i allefall alle klin like ut.
|
|
|
#14 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sikkert, men da jobbet ikke jegxsom lærer.
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Jeg har ikke lest det Trine skriver. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Jeg tror ikke vi kan bruke permanentperioden som mal for NOE normalitet. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ok, på tenåringsbilder av min mor på 60-tallet hadde alle jentene høysåter og glattkjemmet foran.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-03-21 kl 11:53. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
koko
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"En viss uniformering var det på 80/90-tallet også, og sikkert før det og etter og i fremtiden osv. Men er det mer nå? En ting er samme håret og jakkene, men i tillegg skal man ha samme øyenbrynene, samme farge i fjeset, helst samme syltynne kroppen (mulig det var slik før også, jeg har aldri hatt den fasongen innen rekkevidde så det har jeg aldri forholdt meg til) og samme, samme, samme. Når jeg ser på gamle klassebilder så var i alle fall ansiktene annerledes. Fregner og roser i kinnene og bryn i alle varianter.
|
|
|
#19 |
|
|
Hmja. Jeg blander barneskoleminner fra barndommen og ungdomsoppfatning nå. Du har rett. Vi var kliss like på ungdomsskolen. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"Sammenlikningen er vel i at det å velge det bort kan i noen sammenhenger være vanskelig, fordi det er en kulturell forventning om at man har det. Samtidig som den som har det mener at det er et personlig valg.
|
![]() |
|
|