Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 12:57   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 ikveld

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg må da for svingende få lov til å mene at vaksiner er positivt! Dusker eller ikke. Tror alle som har et barn som lever takket være vaksiner jubler sammen med meg..

Men da bør du kanskje ha forståelse for at ikke de som har barn som er skadet av vaksiner jubler sammen med deg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 13:02   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må da for svingende få lov til å mene at vaksiner er positivt! Dusker eller ikke. Tror alle som har et barn som lever takket være vaksiner jubler sammen med meg.

Hvis bussen som femåringen min hadde vært på tur med hadde krasjet og alle barna - bortsett fra mitt - hadde dødd, hadde jeg jublet for at mitt barn hadde overlevd. Men ikke i begravelsen til de andre barna.

På samme måte ville jeg ikke valgt en tråd som omhandlet vaksineskader å juble ukritisk til vaksiner. Hadde dette vært en debatt som hadde vært veldig kritisk til vaksiner generelt sett hadde saken vært en annen.

Sist redigert av him : 09-10-06 kl 13:07. Årsak: bla, bla, bla ...
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 12:24   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror alle er enige i at vaksinene gjør en god jobb i å utrydde farlige sykdommer. Men jeg syns allikevel det kan være en viss åpenhet rundt både bivirkninger og direkte skader ved vaksiner. Det er jo åpenbart et grunnlag for stadig utvikling og forbedring av vaksinene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 12:27   #4
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror alle er enige i at vaksinene gjør en god jobb i å utrydde farlige sykdommer. Men jeg syns allikevel det kan være en viss åpenhet rundt både bivirkninger og direkte skader ved vaksiner. Det er jo åpenbart et grunnlag for stadig utvikling og forbedring av vaksinene.

Veldig bra sagt, jeg er helt enig.

Gammel 09-10-06, 13:04   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo med god grunn man får beskjed om å oppholde seg på helsestasjonene de første 15 minuttene etter at barn får vaksine. De KAN få kraftige reaksjoner på den og det er selvfølgelig helt forferdelig for de det rammer. Det skjer jo at barn kjøres med ambulanse til sykehus etter vaksiner og dette kan være svært så tragisk. Denne lenken snakker om dødsfall, jeg leste ikke hele artikkelen men det finnes vel ikke noe tall på hjerneskadde barn av vaksine da dette neppe er noe myndighetene vil forske på. Det er jo som sagt nesten tabubelagt å gå mot strømmen og velge å ikke vaksinere barna sine.

For meg personlig har det vært fryktelig vanskelig å følge vaksinasjonsprogrammet men vi har gjort det pga av mye reising til deler av verden der jeg virkelig ikke er komfortabel med tanken på at hun f. eks ikke var vaksinert mot meslinger.

Det jeg håper og tror er at med mer bevissthet og sunn skepsis blant foreldre så vil de fortsette å utvikle til dels tryggere vaksiner, forhåpentligvis med mindre innhold av farlige stoffer som kvikksølv osv.

For å unngå at barnet får feil vaksine så er det alltid lurt å spørre før de setter sprøyten om de kan bekrefte at de skal sette vaksine mot ”x”. Det har jeg alltid gjort og selv om de blir litt satt ut så sjekker de igjen og sier som regel at dette egentlig er en veldig lur ting å gjøre.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 13:00   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får juble du da, Kif! Mens endel av oss andre innser at det som er bra kan ha dårlige sider og setter spørsmålstegn ved oppleste og vedtatte "sannheter". Litt sunn skepsis har aldri skadet noen.

Gammel 09-10-06, 13:27   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får juble du da, Kif! Mens endel av oss andre innser at det som er bra kan ha dårlige sider og setter spørsmålstegn ved oppleste og vedtatte "sannheter". Litt sunn skepsis har aldri skadet noen.

Det er vel og bra å være skeptisk og å sette spørsmålstegn. Men når TV2 lager dokumentar som viser at MMR vaksinen gir autisme, så fører det til at mange slutter å vaksinere barna sine. Og det som er det spesielle med vaksiner mot sykdommer man ønsker å utrydde, er at det hjelper ikke hvis bare noen tar dem. Alle må være med. Når sykdommen er utryddet kan man slutte å ta den. Så hvis skepsisen fører til at man lar være å vaksinere barna sine, så skader det faktisk noen.

En meget dyktig forsker ved Ullevål som jeg har snakket med var fra seg på grunn av den nevnte dokumentaren, fordi han mente at forskningen lå til grunn for dokumentaren ikke holdt mål. Her er det flere som er enige med ham.

Kall meg gjerne hjernevasket. Men jeg syns at leger og forskere får være de beste til å mene noe vaksiner. Legevitenskapen blir stadig bedre, noe de nye vaksinene er et bevis på. At man ikke kan redde alle, at noen blir skadet på veien, at man tok feil og at noen må svi for det er dessverre slik det er.

(Men jeg kan godt ta vekk smilyen )

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 13:38   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kall meg gjerne hjernevasket. Men jeg syns at leger og forskere får være de beste til å mene noe vaksiner.

Det var barneleger/spesialister som introduserte muligheten for en sammenheng med vaksinen da sønnen min ble syk, det er ikke noe jeg selv har kokt i hop. Etter det fant jeg fram til faglitteratur der det sto at "vaksinen i sjeldne tilfeller kunne gi reaksjoner fra nervesystemet", og jeg hørte også at i Sverige ble ikke denne vaksinen gitt til barn som hadde hatt en vanskelig fødsel. Det hadde sønnen min, men vi fikk aldri høre noe om dette før etterpå.

Gammel 09-10-06, 13:38   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel og bra å være skeptisk og å sette spørsmålstegn. Men når TV2 lager dokumentar som viser at MMR vaksinen gir autisme, så fører det til at mange slutter å vaksinere barna sine.

Men hovedinnlegget omtaler en helt annen vaksine. Og det er heller ingen i denne tråden som mener noe annet enn at vaksiner er bra på et samfunnsmessig plan.

Opprinnelig lagt inn av Kif

Så hvis skepsisen fører til at man lar være å vaksinere barna sine, så skader det faktisk noen.

Nå omtalte jo denne linken en vaksine som ikke er brukt siden 1998 ... Det er vel ikke helt det samme som å kritisere vaksiner som brukes per i dag?

Opprinnelig lagt inn av Kif

Men jeg syns at leger og forskere får være de beste til å mene noe vaksiner.

Nå er det jo i utgangspunktet en nevrolog og en barnelege som sier dette da i følge artikkelen.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 13:42   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det er vel og bra å være skeptisk og å sette spørsmålstegn. Men når TV2 lager dokumentar som viser at MMR vaksinen gir autisme, så fører det til at mange slutter å vaksinere barna sine. Og det som er det spesielle med vaksiner mot sykdommer man ønsker å utrydde, er at det hjelper ikke hvis bare noen tar dem. Alle må være med. Når sykdommen er utryddet kan man slutte å ta den. Så hvis skepsisen fører til at man lar være å vaksinere barna sine, så skader det faktisk noen.

En meget dyktig forsker ved Ullevål som jeg har snakket med var fra seg på grunn av den nevnte dokumentaren, fordi han mente at forskningen lå til grunn for dokumentaren ikke holdt mål. Her er det flere som er enige med ham.

Kall meg gjerne hjernevasket. Men jeg syns at leger og forskere får være de beste til å mene noe vaksiner. Legevitenskapen blir stadig bedre, noe de nye vaksinene er et bevis på. At man ikke kan redde alle, at noen blir skadet på veien, at man tok feil og at noen må svi for det er dessverre slik det er.

(Men jeg kan godt ta vekk smilyen )

Jeg er delvis enig med deg i det. Men jeg tror effekten av å tåkelegge alle de alvorlige bivirkningene som finnes ved vaksinering er en dårlig strategi. Jeg kan fint se årsakene og hvorfor de er fornuftige. Men ved å tabubelegge og fornekte enhver kritisk røst så blir jo reaksjonen hos folk flest ekstra stor ved dokumentarer som den på TV2.

Denne tråden handler om vaksineskader, og det er flere som har lagt ut historier om sine nærmeste. Det er ingen som har skreket om hvor skremmende og fælt det er å vaksinere barna, og de fleste skriver at de absolutt ser fordelene ved vaksinering.

Gammel 09-10-06, 13:50   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Som sagt, min første gutt skulle aldri mer ha noe som lignet på kikhostevaksine. Det var bestemt av barnelegene på sykehuset.
Mine barn nummer to og tre fikk duovaksine uten kikhostedelen, etter mitt ønske. Ingen i verden kunne fått meg til å la dem få denne vaksinen. Jeg fikk full forståelse for dette av både barnelege og helsestasjon.
Min gutt nummer fire har fått fullt vaksinasjonsprogram. Jeg var forferdelig i tvil angående kikhostevaksinen, men det gikk kikhoste i byen da han var helt liten baby, og i samråd med han som var lege for eldstegutten min valgte vi å la ham få den. Det var jo den nye utgaven. Det var ikke lett for meg personlig, men det gikk jo bra.

Bare for å få fram at jeg ikke har noe generelt hat mot vaksiner, altså. Ungene mine har fått så godt som alle.

Sist redigert av Filifjonka : 09-10-06 kl 13:56.
Gammel 09-10-06, 13:53   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bra med skepsis, det er bra å sette søkelyset på dette, og all medlidenhet til dere som har opplevd bivirkninger!

Det er LIKEVEL grunn til å minne om alle dem som har UNNGÅTT alvorlig sykdom og alvorlige bivirkninger, fordi de har fått vaksinen. Havfruen (på NM) opplevde at hennes 2 måneder gamle spedbarn fikk kikhoste, med to måneder i respirator/pustemaskin som følge, og svært alvorlige seneffekter. Hun hadde jo ikke nådd så langt som å rekke å bli vaksinert en gang, men jo større andel av befolkningen som er hyppig vaksinert, jo færre barn med en skjebne som Jettes.

Vi må ikke glemme det heller!

Gammel 09-10-06, 16:00   #13
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Utfra det som står på tV2's hjemmesider så var det økt bivirkningsrapportering og kombinasjonen av produksjonsproblemer/lite egnede lokaler og dertil manglende kvalitetssikring rundt vaksineproduksjonen på Folkehelsa i 70/80 åra som førte til at trippelvaksinen ble byttet ut med en importert.

Og hvis det er dette TV2 skal lage program om så er det ikke sammenlignbart med dagens situasjon, og i mine øyne har det lite relevans med hvorvidt man velger å gi vaksiner i dag. Dagens vaksiner har en helt annen kvalitet (og dokumentert effekt) og kravene til kvalitetssikring mht. produksjon av vaksiner og legemidler forøvrig er mye mye strengere enn de var for 25 år siden.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 16:30   #14
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er bra med skepsis, det er bra å sette søkelyset på dette, og all medlidenhet til dere som har opplevd bivirkninger!

Det er LIKEVEL grunn til å minne om alle dem som har UNNGÅTT alvorlig sykdom og alvorlige bivirkninger, fordi de har fått vaksinen. Havfruen (på NM) opplevde at hennes 2 måneder gamle spedbarn fikk kikhoste, med to måneder i respirator/pustemaskin som følge, og svært alvorlige seneffekter. Hun hadde jo ikke nådd så langt som å rekke å bli vaksinert en gang, men jo større andel av befolkningen som er hyppig vaksinert, jo færre barn med en skjebne som Jettes.

Vi må ikke glemme det heller!

Innlegget ditt kom samtidig med mitt.
Som du ser fikk også min sønn kikhoste, men han var vaksinert...
Det som visst har vist seg er at den vaksinen som ble byttet på i-98 ikke er like effektiv som den som var tidligere (som jo også hadde skade-virkninger)

Det kan derfor hende at den lille du prater om hadde fått det uavhengig av om barn i nærheten var vaksinert eller ikke

Gammel 09-10-06, 16:52   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det irrelevant hva denne dikumentaren viser. Det er alltid noen som må lide for at flertallet skal ha det bra, dessverre. Ja til vaksinasjon fra mitt hold.

Gammel 09-10-06, 18:38   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Jeg er veldig enig med Mams her, og er redd programmet vil være sensasjonspreget og lite ballansert.
(Har ikke den største tiltro til TV2)

Jeg er absolutt for vaksine, begge guttene mine har fulgt normalt vaksinasjonsprogram. Lillemann ble dog ikke vaksinert før han var rundt året. Han var/er veldig syk, og legene turde ikke vaksinere ham i frykt for evt. bivirkninger. Jeg skal tilstå jeg var veldig skeptisk første gang han fikk vaksinen, helsesøster nektet å sette den selv, og forlangte at det skulle gjøres på sykehus...

... Så... det er ikke bare bare det vi putter i ungene våre...

MEN i de fleste tilfeller går det bra - og veldig mange barns liv blir reddet pga. vaskinering. Tenk hvor mange barn som dør i u-land av sykdommer vi anser som utryddet her i landet...

Det er grusomt at noen barn antakelig har blitt skadet av vaksinen -
og jeg er slett ikke tilhenger av at dette skal feies under teppet.
Ikke minst fortjener disse barna og foreldrene deres en oppreisning.

Men, jeg håper i det lengste at dokumenaren til TV2 klarer å formidle at det finnes flest positive sider ved at barna blir vaksinert, og at vaksinen er forandret i dag.

Og ja - jeg er forresten helt enig i at man som foreldre må sjekke- og dobbeltsjekke hva barna får i seg av sprøyter og medisiner. Jeg har selv sittet og sett en overlege skrive ut total feil medisindoser - og i et tilfelle feil medisin til min sønn.
Hadde jeg ikke da hatt bein nok i nesa til å si i fra - evt. tenke "legen vet nok best..." så ville sønnen min fått i seg ting han slett ikke skulle hatt!

Gammel 09-10-06, 19:24   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om en vaksine får negativ omtale, som mmr i sin tid, så fører det jo til bred negativitet hos folk flest når de omtaler gitte vaksine.

Gammel 09-10-06, 19:44   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Om en vaksine får negativ omtale, som mmr i sin tid, så fører det jo til bred negativitet hos folk flest når de omtaler gitte vaksine.

¨

Du tenker på påstandene om at mmr-vaksinen kunne gi autisme? Det var en påstand som det ble spekulert kraftig rundt i 2001/2002 og det førte faktisk til at det var en svak nedgang i antall mmr-vaksinerte 15 mnd. gamle barn det året. Men det er antatt at de aller fleste avventet vaksinen, og ikke at de utelot den fullstendig. For andre vaksiner var tallene normale. Folkehelseinstituttet konkluderte med at medieeffekten ikke var avskrekkende.

Det skjellsettende var vel at datagrunnlaget for påstandene var svært svake, og at påstandene siden er blitt tilbakevist i de fleste fagkretser.

Men det er vel ikke helt det samme vi diskuterer her, er det? Det må gå an å se både positive og negative sider ved en sak. Og når sannheten er at det finnes flere som får skader av vaksiner, så er det etter mitt syn helt legitimt å snakke om det.

Hva er riktig å gjøre da? Late som om vaksinasjon er bare fint og flott og uten bivirkninger?

Gammel 09-10-06, 20:04   #19
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Dette er et vanskelig tema. Jeg var i sterk tvil da lillegutt skulle ha vaksine.
Tenkte mye på ei jente som fikk hjernehinnebetennelse 2 uker etter
andre trippelvaksine. De fulgte vaksineprogrammet selv om hun ble alvorlig
syk etter sprøyta. ca 6 mnd etter MMR vaksinen fikk hun hjernehinnebet.
igjen og holdt på og dø. I 7 uker lå de på sykehus, hun var klinisk død, men
heldigvis lever hun i dag. Mulig dette har noe med vaksinen å gjøre, men
ingen kan vite helt sikkert. Jeg skal se dokumentaren i kveld. Det bør bli
forsket mer på senskader av vaskiner, mener jeg.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:59   #20
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

¨

Du tenker på påstandene om at mmr-vaksinen kunne gi autisme? Det var en påstand som det ble spekulert kraftig rundt i 2001/2002 og det førte faktisk til at det var en svak nedgang i antall mmr-vaksinerte 15 mnd. gamle barn det året. Hva er riktig å gjøre da? Late som om vaksinasjon er bare fint og flott og uten bivirkninger?

Det er desverre fortsatt slik (mener og tror jeg) at det i enkelte deler av Europa er en fortsatt vaksinasjonsmotstand og lav vaksinasjonsdekning når det gjelder MMR vaksinen. Dette gjelder i stor grad engelsktalende land, og man antar at negativ medieomtale er en medvirkende årsak til at det nå stadig er utbrudd av meslinger i forskjellige europeiske land.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:16.