Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kan man våge å planlegge utenlandsferie i sommer?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-22, 12:44   #1
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan man våge å planlegge utenlandsferie i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke i mitt hode.

Min største bekymring er forresten verken korona eller regler, men at det aktuelle landets helsevesen ikke har kapasitet til oss dersom det skulle skje noe.

Dette. Selv om man er frisk og rask i utgangspunktet, kan det skje at man må på sykehus dit man kommer og da er det ikke greit å møte på et helsevesen som kneler.
Dessuten risikerer man at ferien blir noe ganske annet enn man ønsker - en ting er karantenerisikoen, men det er sikkert mange steder rundt om i verden der Covid19 har påvirket samfunnet i stor grad slik at det er begrenset med tilbud om aktiviteter og bespisning ift ellers. Bruker man en stor sum penger på en ferie på et annet kontinent er det bo kjekt å kunne gjøre det man vil når man vil og være et sted der det er hyggelig å være.

Jeg orker derfor ikke bestille utenlandsferie og glede meg til noe som kanskje ikke blir og inntar derfor en vente-og-se modus. Kanskje blir det rett og slett Norgesferie i år også. Griner ikke av den grunn, de to foregående årene har vi hatt superkjekke ferier i hhv Sør-Norge og Nord-Norge. Litt all slags vær så klart, men likevel så fine ferier at alle mine voksne barn fortsatt vil være med mamma på ferie

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 14:40   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke i mitt hode.

Min største bekymring er forresten verken korona eller regler, men at det aktuelle landets helsevesen ikke har kapasitet til oss dersom det skulle skje noe.

Jeg kjenner ei som jobber på et akuttmottak på et sykehus i København. Jeg fikk daglige rapporter i mer enn halve desember. Det hun forteller er så skremmende at jeg ikke har ord.

Samme her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 10:42   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi planlegger Spaniatur til huset vårt. Håper vi kan kjøre bil, det er det vi pleier å gjøre og liker best. I fjor fløy vi, og det var ikke samme opplevelsen.

Gammel 09-01-22, 10:47   #4
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har tenkt å satse på sommerferie til et sted i Europa i sommer. Vi pleier ofte å dra bort om vinteren til fjernere himmelstrøk, men etter å ha lest om familien som ikke bare måtte isoleres på karantenehotell men faktisk være på sykehus i Thailand etter å ha testet positivt uten symptomer, er jeg MILEVIS fra å våge meg på noen slags reiser lengre vekk.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 10:47   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer ikke til å planlegge noe. Kanskje finne på noe i høstferien, men ellers tar jeg ikke sjansen. Men to unger som planlegger å jobbe i sommer i tillegg, så blir det ikke så lett med planlegging. Men det går helt fint for meg, jeg er ikke klar til å dra til utlandet enda uansett.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 10:50   #6
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror ikke interkontinentale reiser er mulig å planlegge nå. Kanskje familibesøk intercontinitalt er mulig til sommeren ? Europa reiser tror jeg vil være mulig mellom juni og august, kanskje også mai og september oktober.

Gammel 09-01-22, 10:59   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har jo en ferdigplanlagt Japan-ferier på hold på andre året, men tviler på at vi får gjennomført i år heller. Japan har stengt for internasjonal turisme, og planen om å åpne opp for det igjen denne sesongen har blitt utsatt. De ligger et stykke etter på vaksinasjon, og har veldig strenge innreiseregler med lang hotellkarantene for egne borgere og dem som har oppholdstillatelse.

Til USA er det jo mulig å reise (enn så lenge). Av politiske årsaker vil f.eks ikke Florida stenge ned til tross for høye smittetall. Så da gjenstår det om man er komfortabel med å reise til en land med sprengt sykehuskapasitet, skulle noe skje.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-22, 12:29   #8
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Til USA er det jo mulig å reise (enn så lenge). Av politiske årsaker vil f.eks ikke Florida stenge ned til tross for høye smittetall. Så da gjenstår det om man er komfortabel med å reise til en land med sprengt sykehuskapasitet, skulle noe skje.

https://www.nrk.no/urix/sykehus-i-us...ter-1.15804750

Gammel 11-01-22, 12:35   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant. Min venninne i USA påstår at sykehuskapasiteten i staten hennes er helt fin, men lokalavisene sier noe annet. Det er veldig rart hvordan fakta blir presentert og forstått veldig ulikt .

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-22, 12:53   #10
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ikke sant. Min venninne i USA påstår at sykehuskapasiteten i staten hennes er helt fin, men lokalavisene sier noe annet. Det er veldig rart hvordan fakta blir presentert og forstått veldig ulikt .

Ja. I går kveld leste jeg (på NRK, kanskje, husker ikke) hvilke stater som var aller hardest rammet mtp sykehusene. Det var i alle fall Maine, et par andre stater i nordøst, midtvesten samt Florida.

Vi utsetter i alle fall USA et års tid, minst. Sjansen for at vi skal havne på sykehus (med noe annet) er neppe stor, men jeg orker ikke ta sjansen rett og slett.

Gammel 09-01-22, 11:17   #11
millact

Standard

Vi hadde sett for oss påskeferie i USA, men innså at det kunne holde hardt og kjøpte dyr leilighet i stedet. Utsatt på ubestemt tid. Det blir nok Norge på oss i år også.

Gammel 09-01-22, 11:22   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har arv på vei og planlegger å bruke noe av det på tur med ungene i Tyskland og Østerrike – men planlegger bare i hodet foreløpig. Hvis vi faktisk reiser i år, blir det på kort varsel, så får det heller bli dyrere enn "nødvendig".

Gammel 09-01-22, 11:51   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har tenkt oss til Italia i sommer, men vi bestiller ingenting riktig enda.

Men vi var i utlandet i fjor også. Så vi er ikke av den skeptiske typen.

Ungdommene kommer nok til å reise med oss en stund til. Så lenge reisemålene er attraktive. De gir i hvert fall ikke inntrykk av noe annet.

Gammel 09-01-22, 12:05   #14
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi har tenkt oss til Italia i sommer, men vi bestiller ingenting riktig enda.

Men vi var i utlandet i fjor også. Så vi er ikke av den skeptiske typen.

Ungdommene kommer nok til å reise med oss en stund til. Så lenge reisemålene er attraktive. De gir i hvert fall ikke inntrykk av noe annet.

Mine to også. Vi snakket om det da vi gikk en tur ut sammen i går ettermiddag. De ønsker seg storbyer.

Gammel 09-01-22, 12:08   #15
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Mine to også. Vi snakket om det da vi gikk en tur ut sammen i går ettermiddag. De ønsker seg storbyer.

Her også, London og New York står høyt. Men jeg orker ikke tenke på å planlegge det nå. De blir nok med på tur lenge ennå. Fly og selvhushold i Europa er nå enklere en storby i USA.

Gammel 09-01-22, 13:24   #16
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Her også, London og New York står høyt. Men jeg orker ikke tenke på å planlegge det nå. De blir nok med på tur lenge ennå. Fly og selvhushold i Europa er nå enklere en storby i USA.

Akkurat de to byene som ble nevnt i går. De har vært i London en gang tidligere, men har lyst at vi skal dra der med min bror og co også. Foreløpig avventer vi.

Tapte endel i 2020 på en europeisk speiderleir som ble avlyst hvor vi knapt fikk noe igjen, så gidder ikke tape mer.

Vi har snakket om Oslo, Bergen eller Trondheim i år. Hardanger frister også. Ser nok for oss bil tror jeg og bestilling bare litt før. Det fungerte fint i sommer da vi dro til Larvik. Super ferie!

Gammel 09-01-22, 11:58   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten - vi har billetter til konsert med Coldplay på Wembley i august.

Gammel 09-01-22, 12:03   #18
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Vi har bestilt tur og skal være i 6 uker. Var på samme sted i oktober 2021 på høstferie og det var «akkurat som før», bare med munnbind i butikken.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 12:55   #19
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Etter disse to årene vil jeg heller glede meg til noe det ikke blir noe av, enn å ikke ha noe å glede meg til, rett og slett.

Gammel 09-01-22, 13:03   #20
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi har bestilt ferie - til Bergen. Ingen av oss har vært der før, så det blir vel eksotisk nok likevel.

But I want to go to Brighton!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.