|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg er heldig nok til å være ganske altetende, så jeg har ikke selv noe behov for å få varslet på forhånd hva som skal serveres.
![]() |
#22 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Pinnekjøtt og klippfisk er noe jeg strever litt med i alle fall.
![]() |
#23 |
Glad
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg har advart mot smalahove en gang. Den ene gjesten som kom, kom pga resten av måltidet (min mors klubb), men hun hadde likevel en reaksjon som nærmer seg Floksa sin beskrivelse. Ikke helt, men kunne sikkert blitt tårer om hun ikke var advart.
![]() |
#24 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Noen ganger er det en bestemt rett man inviterer til, og da ville jeg jo sagt det ved invitasjonen. Og det fungerer jo som et varsel, såklart; da spør man jo folk om de har lyst til å komme og spise f.eks. reker eller smalahove.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Det jeg sitter mest igjen med her er.... Vi driver visst ikke med slikt.
![]() |
#26 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg har opplevd å være gjest i middag der det ble servert grøt (vassgrøt) som eneste alternativ. Der var vanskelig for meg fordi grøt er en av de få rettene jeg ikke klarer å spise. Så noen ganger kan det være retter som virker uproblematiske som faktisk er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?
Ja, da sønnen var liten greide han ikke å spise lasagne (tror det handlet om at han en gang satte osten i halsen). Flere ganger fikk vi servert det hos andre, fordi "det er noe alle liker". Og da var det som regel dårlig med alternativ. Kjedelig, siden han likte mer eller mindre alt annet, og var absolutt ikke et kresent barn.
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg er veldig altetende, og jeg er oppdratt til at man spiser det man får servert. Så selv om jeg egentlig ikke liker noe, så spiser jeg nok til å bli mett, og til å være høflig.
![]() |
![]() |
#29 |
søt
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?
Skikkelig uflaks det da! Jeg hadde en dårlig pizzaopplevelse i et barneselskap når jeg var liten, og fikset ikke å spise pizza på mange år, det var litt ugreit i barnebursdager faktisk.
![]() |
#30 |
geskjeftig
|
Jeg hadde det sånn med wienerpølser som barn, etter en dårlig opplevelse. Det ble mye lompe.
![]() |
#31 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Voksne gjester informerer jeg vanligvis ikke om hva jeg har tenkt å servere. De fleste som kommer til middag kjenner jeg godt nok til å vite hva de eventuelt ikke tåler/spiser. Om det er noen jeg ikke har hatt som gjest før så spør jeg. Vanligvis tilpasser jeg sånn at alle kan spise det som skal serveres. Av og til med unntak av vegetarianere, da kan jeg finne på å lage ett vegetaralternativ til hovedretten. Som feks sopp bourgignon om resten får biff bourgignon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Eh ... jeg tror kanskje ikke at jeg er så god på dette. Hvis folk inviteres på middag, så informeres de ikke om hva vi skal ha på forhånd. Vi har ikke middagsgjester som jeg ikke kjenner allergiene til, så det klarer vi å ivareta. Maten vi serverer har ofte flere bestanddeler slik at de aller fleste kan finne noe de kan spise.
![]() |
![]() |
#33 |
Glamorøs
|
Det er ikke sær mat, men for folk som ikke er vant til det, så kan det være en aquired taste. Det handler sikker om kulturelle forskjeller, det er jo ikke alle steder i landet det er vanlig å spise tørka sau.
![]() |
#34 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg synes heller ikke pinnekjøtt er sært på noen måte, men er klar over at smaken av sauekjøtt er det en del som ikke liker, derfor ville jeg sagt fra om pinnekjøtt (og fårikål, for den saks skyld) hvis det var folk jeg ikke kjente. Men trolig ville jeg invitert til "pinnekjøttlag" og det hadde gitt seg selv. Det samme med rakfisk og lutefisk. Det siste er jeg ikke så glad i selv, og ville åpenbart ikke invitert til, men ble jeg invitert på lutefisklag ville jeg dratt for det sosiale,
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Ja, det er noen retter som liksom er hele anledningen. Og både pinnekjøtt og fårikål er blant dem.
![]() |
#36 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Jeg spiste pinnekjøtt for første gang langt inn i førtiåra og har fremdeles ikke spist sushi, så det er jo ulikt hva folk er vant til.
![]() |
#37 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Som regel tror jeg at vi nevner retten i innbydelsen (dette høres mer formelt ut enn det gjerne er |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?Pinnekjøtt kan jeg finne på å servere uten å ha gitt beskjed. Men, det er alltid potet og kålerabistappe og pølser til og de fleste som spiser kjøtt kan få en god middag av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#40 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Nei, men det var akkurat det jeg tenkte, at pinnekjøtt jo bare er salt lammekjøtt, liksom, iallfall sånn omtrent. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|