Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

[SpinOff] Retro-mat

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-24, 10:10   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [SpinOff] Retro-mat

Grillet kylling var jo vår generasjons introduksjon til kylling. Jeg husker at vi kjøpte den i frysedisken, og stekte i folieform i stekeovnen. Den ble servert med ris og potetgull på lørdagene, og jeg husker at det var veldig godt.

Det var jo først når jeg var i slutten av tenårene at de begynte med fersk kylling i butikken. Vi spiser i hvert fall veldig mye mer kylling nå enn det som ble servert i min barndom.

Gammel 16-12-24, 10:10   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Å ... ja ... nå kom jeg på noe annet som jeg likte godt og som jeg aldri lager lenger. Fiskeretten "røkt kolje".

Jeg var ikke begeistret for min barndoms fiskeretter, men røkt kolje var veldig godt. Den ble servert med poteter og ihjelkokte gulrøtter (som dermed kunne moses inn i potetene), og det ble toppet med masse smeltet smør.

Jeg har faktisk sett etter røkt kolje på butikken for å servere til ungene, men det har de visst sluttet med.

Om du abonnerte på Adams matkasse for noe år side, så vet man hvor all den røkte kolja var. Den var der.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 10:12   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om du abonnerte på Adams matkasse for noe år side, så vet man hvor all den røkte kolja var. Den var der.

Jeg abonnerer på GodtLevert, og har hatt matkasse i over 15 år nå. Jeg har visst klart å styre unna de som har røkt kolje på menyen, for det hadde jeg garantert valgt hvis alternativet hadde dukket opp.

Gammel 16-12-24, 10:13   #24
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lever i fløtesaus har jeg aldri laget selv om det var vanlig, ei heller stekt rogn. Spagetti a la capri syntes jeg var fælt allerede som liten, så det blir i hvert fall ikke noe. Røkt kolje har jeg heller aldri laget, jeg ville ikke ant hvor man kan få tak i det nå.

Bestefaren min pleide å lage spagetti med tomatsaus og stekte fiskeboller, men det tror jeg ikke var en vanlig rett den gang da heller, så det har jeg heller aldri forsøkt meg på.

Ostesufflé er også en sånn 70-tallsgreie, men det kunne jeg i grunnen tenkt meg å prøve igjen.

Terteskjell lager jeg av og til, med høns (egentlig kylling) og asparges på boks. Det er det eneste jeg bruker aspargesbokser til nå

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 10:15   #25
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er født i 73, så det jeg tenker på som retromat er nok det vi spiste på tidlig 80-tall. Tror ikke vi pleide å ha det hjemme, men på skolekjøkkenet lagde vi 80-talls "risotto", en gryte med tomatsaus og andre grønnsaker, og vanlig middagsris. Hjemme hadde vi mye seibiff med løk, det har jeg aldri lagd selv, fikk nok overdose.

Ellers så husker jeg Toro-grytene, spesielt meksikansk gryte, husker vi pleide å ha det de fredag- og lørdagskveldene pappa jobbet seint skift, for han kunne virkelig ikke utstå disse nymotens smakene Dette var før tacoen ble allemanseie, så tex-mex var skikkelig eksotisk.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 10:16   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg abonnerer på GodtLevert, og har hatt matkasse i over 15 år nå. Jeg har visst klart å styre unna de som har røkt kolje på menyen, for det hadde jeg garantert valgt hvis alternativet hadde dukket opp.

Dn røkte kolja var en av grunnene til at vi sluttet med matkasse fra Adams. Dette var før man kunne sette sammen egen meny, og de kjøpte nok ofte opp store lagre av en ingrediens, så i en periode var det så. mye. røkt. kolje. Jeg er ikke så begeistret for røkt mat, og i særdeleshet ikke fisk.

Måtte google: på meny får du røkt kolje!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 10:25   #27
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Jeg er født i 73, så det jeg tenker på som retromat er nok det vi spiste på tidlig 80-tall. Tror ikke vi pleide å ha det hjemme, men på skolekjøkkenet lagde vi 80-talls "risotto", en gryte med tomatsaus og andre grønnsaker, og vanlig middagsris.

Ellers så husker jeg Toro-grytene, spesielt meksikansk gryte, husker vi pleide å ha det de fredag- og lørdagskveldene pappa jobbet seint skift, for han kunne virkelig ikke utstå disse nymotens smakene Dette var før tacoen ble allemanseie, så tex-mex var skikkelig eksotisk.

Meksikansk gryte fra Toro smaker speidertur for meg. Tror aldri jeg spiste det annet enn på speidertur. Men vi hadde andre posegryteretter hjemme.

Mamma var aldri glad i å lage mat. Enkelte ting lagde hun fra bunnen av, som hvit og brun saus, tomatsuppe, blomkålsuppe m.m. Men det var mye fra pose (lasagne, potetmos, diverse gryteretter, pizzafyll ...), hermetikk (spaghetti a la capri, lapskaus, trøndersodd ... ) og frysedisken (fiskepinner, amerikansk grønnsaksblanding, kjøttfarse ... ). Kjøttkaker kjøpte vi ferdig fra butikken eller den lokale slaktebutikken, jeg så aldri mamma lage kjøttkaker selv. Det samme med fiskekaker.

A propos pizzafyll fra Toro, det er skikkelig retromat for meg. Langpannepizza med hjemmelaget, tykk bunn, pizzafyll fra toropose og kjøttdeig.

Gammel 16-12-24, 10:35   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Min mor var også helt uinteressert i å lage mat. Egentlig var hun ganske uinteressert i å spise den også. Moren min veide ca 48 kilo helt til jeg flyttet hjemmefra. Hun var jo også alene med oss, og jeg skjønner at det var travelt. Så jeg er vokst opp på Toro og frosne grønnsaker. Ettersom jeg var ganske så kresen så var det helt sikkert greit nok.

Men jeg er også delvis vokst opp hos min mormor, og hun var glad i både å lage og spise mat. Så det er henne som lærte meg det som skulle læres. Dermed kan jeg lage det meste fra grunnen av.

Gammel 16-12-24, 10:42   #29
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Russedessert - en slags pudding av semulegryn og saft
Monte Rosa - sjokoladebløtkake med tyttebærkrem

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 10:45   #30
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker også at vi spiste mye mer dessert. Vi hadde gjerne dessert også på hverdager, men det var ikke veldig søte desserter. Typisk nypegrøt, youghurt, eller semulepudding.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 10:50   #31
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Russedessert - en slags pudding av semulegryn og saft
Monte Rosa - sjokoladebløtkake med tyttebærkrem

Dette husker jeg vi lagde på skolekjøkkenet.

Gammel 16-12-24, 10:54   #32
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid likt det meste av mat og har ingen traumer knyttet til noen matretter. Jeg likte både spekesild og stekt sild (særlig stekt salt sild med sprø panering) og blodpudding, og syntes lever i fløtesaus var helt OK. Kabaret husker jeg at vi hadde noen ganger til selskap, og jeg syntes det var veldig morsomt å lage det; stable erter og asparges og reker og sånt i en form, og så prøve å tenke seg hvordan det ble når den ble hvelvet ut av formen.

Vi brukte veldig lite ferdigmat og posemat; vi fikk fersk fisk fra farfar (eller fisket den selv eller kjøpte direkte fra fiskere), og fiskekaker og fiskegrateng var alltid hjemmelaget og veldig godt. (Men det hendte vi kjøpte fiskeboller på boks når pappa var bortreist; han likte ikke det så godt.) Stekt sei var laget av fersk selvskåret filet, og var også veldig godt, med masse stekt løk til og revne gulrøtter. Kald kokt sei var kjempegodt! Vi kokte seien helt nyfisket, lot den stå kaldt i kokelaken over natta og serverte med pisket rømme og agurksalat. Boknafisk, saltfisk og lutefisk likte jeg også (men ingen av de tingene pleier jeg å lage selv). Vi spiste mye reinsdyrkjøtt; kjøpte i en årrekke et helt slakt hver høst. Og jeg husker mormors lammefrikasse; det er også en ting jeg ikke har spist siden jeg var liten.

Grønnsaker er den tingen jeg husker at vi kjøpte «ferdig»; hverken asparges eller sopp fantes ferskt i butikken da jeg var liten, så det kjøpte vi hermetisk. Men jeg likte begge deler, og selv om jeg langt foretrekker ferskt nå, har jeg fortsatt en nostalgisk følelse for hele, hermetiske sjampinjonger.

Videre husker jeg jo klassiske desserter som semulegrøt og -pudding, sagopudding, sviskegrøt med fløte på, Trondheimssuppe med rosiner i og søt melkesuppe med makaroni. Jeg likte alt sammen, jeg. Og så var jeg kjempeglad i en fromasjkake mormor lagde, av rød gelé blandet med pisket krem, sjokoladebiter og fruktbiter.

Sist redigert av Skilpadda : 16-12-24 kl 13:16.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 11:00   #33
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsket kristiansundsball som lita, og med farmor som var fra Averøya så lagde hun det ofte. Mamma har også lagd det noen ganger, men jeg har aldri lagd det selv. Jeg skulle nok fått det til om jeg gikk inn for det, men..
Og nå som farmor er borte er det jo og så sjeldnere at vi er på Møre, og dermed kjøper ikke med pappa ball fra Kristiansund. Han har innimellom tidligere erklært at "Nå er det på tide å besøke tante", så har han tatt en fredag, kjørt til Kristiansund, drukket kaffe hos tante, kjøpt ball og kjørt hjem igjen. Det er sånn 4-5 timer en vei.

Fiskekaker i brun saus hadde vi ofte hjemme, jeg har aldri lagd det. Samme med fiskepudding.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 11:08   #34
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg husker også at vi spiste mye mer dessert. Vi hadde gjerne dessert også på hverdager, men det var ikke veldig søte desserter. Typisk nypegrøt, youghurt, eller semulepudding.

Jeg tror vi hadde dessert nesten hver dag i barndommen. Det var også youghurt eller cornflakes med sukker. Ikke avansert, men en liten og sør avslutning på måltidet.

Gammel 16-12-24, 11:53   #35
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pale er det bergenske ordet for småsei, Vianne.

Jeg hadde glemt lever i fløtesaus ja, og terte skjell. jeg liker sikkert terteskjell den dag i dag også. Min mor serverte det til venninnene sine i klubb og det var vel små delikate fløteboller med reker i hvit saus. Jeg husker ikke om de hadde grønnsaker oppi, jeg fikk jo smake og hadde definitivt ikke grønnsaker oppi. Jeg likte ike kokte grønnsaker og det gjør jeg egentlig ikke nå heller, selv om jeg spiser det.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 12:03   #36
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Det var en kort periode man fikk kjøpt hel røkt kylling. Det var veldig godt husker jeg, men den forsvant fort.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 12:05   #37
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg tror vi hadde dessert nesten hver dag i barndommen. Det var også youghurt eller cornflakes med sukker. Ikke avansert, men en liten og sør avslutning på måltidet.

Vi hadde ganske ofte puffa ris med melk, sukker og syltetøy. Gjerne tyttebærsyltetøy, siden det allerede stod på bordet til middagen (mamma brukte/bruker tyttebær til alt av middagsmat).

Gammel 16-12-24, 12:36   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Gjerne tyttebærsyltetøy, siden det allerede stod på bordet til middagen (mamma brukte/bruker tyttebær til alt av middagsmat).

Svigerfar spiser tyttebærsyltetøy til ALT. I sommer klarte han å kombinere tyttebærsyltetøy med lasagne.

Gammel 16-12-24, 12:42   #39
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Røkt torsk i hvit sus hadde vi noe av. Min mor lager det enda.
Plukkfisk laget farmor. Det liker jeg. Potetmos og purre og noe hvit fisk.

Sist redigert av Karamell : 16-12-24 kl 13:11.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 12:53   #40
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg elsket kristiansundsball som lita, og med farmor som var fra Averøya så lagde hun det ofte. Mamma har også lagd det noen ganger, men jeg har aldri lagd det selv. Jeg skulle nok fått det til om jeg gikk inn for det, men..
Og nå som farmor er borte er det jo og så sjeldnere at vi er på Møre, og dermed kjøper ikke med pappa ball fra Kristiansund. Han har innimellom tidligere erklært at "Nå er det på tide å besøke tante", så har han tatt en fredag, kjørt til Kristiansund, drukket kaffe hos tante, kjøpt ball og kjørt hjem igjen. Det er sånn 4-5 timer en vei.

Min farmor lagde også dette, på andre siden av fjorden (Eide). Min søster elsket det, jeg greide ikke å få det ned (var kresen da jeg var barn, vokste det heldigvis av meg). Jeg har aldri laget ball, eller vært i en situasjon hvor det har vært aktuelt å spise det, i voksen alder. Hadde vært interessant å smake det, og se om jeg liker det nå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.