|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matGrillet kylling var jo vår generasjons introduksjon til kylling. Jeg husker at vi kjøpte den i frysedisken, og stekte i folieform i stekeovnen. Den ble servert med ris og potetgull på lørdagene, og jeg husker at det var veldig godt.
![]() |
![]() |
#22 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-mat
Om du abonnerte på Adams matkasse for noe år side, så vet man hvor all den røkte kolja var. Den var der.
![]() |
#23 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg abonnerer på GodtLevert, og har hatt matkasse i over 15 år nå. Jeg har visst klart å styre unna de som har røkt kolje på menyen, for det hadde jeg garantert valgt hvis alternativet hadde dukket opp.
![]() |
![]() |
#24 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matLever i fløtesaus har jeg aldri laget selv om det var vanlig, ei heller stekt rogn. Spagetti a la capri syntes jeg var fælt allerede som liten, så det blir i hvert fall ikke noe. Røkt kolje har jeg heller aldri laget, jeg ville ikke ant hvor man kan få tak i det nå.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg er født i 73, så det jeg tenker på som retromat er nok det vi spiste på tidlig 80-tall. Tror ikke vi pleide å ha det hjemme, men på skolekjøkkenet lagde vi 80-talls "risotto", en gryte med tomatsaus og andre grønnsaker, og vanlig middagsris. Hjemme hadde vi mye seibiff med løk, det har jeg aldri lagd selv, fikk nok overdose. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Glamorøs
|
Dn røkte kolja var en av grunnene til at vi sluttet med matkasse fra Adams. Dette var før man kunne sette sammen egen meny, og de kjøpte nok ofte opp store lagre av en ingrediens, så i en periode var det så. mye. røkt. kolje. Jeg er ikke så begeistret for røkt mat, og i særdeleshet ikke fisk.
![]() |
#27 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Meksikansk gryte fra Toro smaker speidertur for meg. Tror aldri jeg spiste det annet enn på speidertur. Men vi hadde andre posegryteretter hjemme.
![]() |
#28 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matMin mor var også helt uinteressert i å lage mat. Egentlig var hun ganske uinteressert i å spise den også. Moren min veide ca 48 kilo helt til jeg flyttet hjemmefra. Hun var jo også alene med oss, og jeg skjønner at det var travelt. Så jeg er vokst opp på Toro og frosne grønnsaker. Ettersom jeg var ganske så kresen så var det helt sikkert greit nok.
![]() |
![]() |
#29 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matRussedessert - en slags pudding av semulegryn og saft
![]() |
#31 |
Semiaktiv
Dette husker jeg vi lagde på skolekjøkkenet.
![]() |
#32 |
flisespikker
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg har alltid likt det meste av mat og har ingen traumer knyttet til noen matretter. Jeg likte både spekesild og stekt sild (særlig stekt salt sild med sprø panering) og blodpudding, og syntes lever i fløtesaus var helt OK. Kabaret husker jeg at vi hadde noen ganger til selskap, og jeg syntes det var veldig morsomt å lage det; stable erter og asparges og reker og sånt i en form, og så prøve å tenke seg hvordan det ble når den ble hvelvet ut av formen.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 16-12-24 kl 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matJeg elsket kristiansundsball som lita, og med farmor som var fra Averøya så lagde hun det ofte. Mamma har også lagd det noen ganger, men jeg har aldri lagd det selv. Jeg skulle nok fått det til om jeg gikk inn for det, men..
![]() |
![]() |
#34 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jeg tror vi hadde dessert nesten hver dag i barndommen. Det var også youghurt eller cornflakes med sukker. Ikke avansert, men en liten og sør avslutning på måltidet.
![]() |
#35 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matPale er det bergenske ordet for småsei, Vianne.
![]() |
#36 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matDet var en kort periode man fikk kjøpt hel røkt kylling. Det var veldig godt husker jeg, men den forsvant fort.
![]() |
#37 |
Semiaktiv
Vi hadde ganske ofte puffa ris med melk, sukker og syltetøy. Gjerne tyttebærsyltetøy, siden det allerede stod på bordet til middagen (mamma brukte/bruker tyttebær til alt av middagsmat).
![]() |
#38 |
ej ikke møjkets heije
|
Svigerfar spiser tyttebærsyltetøy til ALT. I sommer klarte han å kombinere tyttebærsyltetøy med lasagne.
![]() |
![]() |
#39 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [SpinOff] Retro-matRøkt torsk i hvit sus hadde vi noe av. Min mor lager det enda.
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 16-12-24 kl 13:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Semiaktiv
Min farmor lagde også dette, på andre siden av fjorden (Eide). Min søster elsket det, jeg greide ikke å få det ned (var kresen da jeg var barn, vokste det heldigvis av meg). Jeg har aldri laget ball, eller vært i en situasjon hvor det har vært aktuelt å spise det, i voksen alder. Hadde vært interessant å smake det, og se om jeg liker det nå.
![]() |
|
|