Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

"Må" man vaske sengetøy før bruk?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-24, 15:54   #21
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Må" man vaske sengetøy før bruk?

Jeg vasker det aller meste av tekstiler før jeg begynner å bruke dem. Men det er blant annet fordi jeg har et 20-minutters 40-gradersprogram på min vaskemaskin som jeg kjører slikt på. Hva gjør dere andre som vasker før bruk? Full 60-graders vask?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 16:40   #22
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg vasker det aller meste av tekstiler før jeg begynner å bruke dem. Men det er blant annet fordi jeg har et 20-minutters 40-gradersprogram på min vaskemaskin som jeg kjører slikt på. Hva gjør dere andre som vasker før bruk? Full 60-graders vask?

Nytt sengetøy vasker jeg på 60 grader som tar en time.har jeg god tid og lite annet som skal vaskes tar jeg med forvask i programmet.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 16:51   #23
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vasker sengetøy og håndklær før bruk, på 60 grader.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 17:17   #24
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Vasker sengetøy og håndklær før bruk, på 60 grader.

Samme her

Gammel 22-12-24, 17:18   #25
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sengetøy vasker jeg alltid, andre klær aldri. Gjorde det med babyklær, men har ikke tenkt på det som nødvendig siden. Har ingen god eller logisk forklaring på hvorfor.

Gammel 22-12-24, 17:21   #26
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at sengetøyet er mer møkkete før første gangs bruk enn etter en uke eller to på min seng, så det vaskes alltid på 60 grader før det tas i bruk.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 17:48   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kunne ikke falt meg inn i måneskinn å sove i nytt sengetøy som ikke er vasket.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 18:23   #28
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lucifine: sånn har jeg bestemt meg for å ikke tenke, rett og slett, for det blir man jo helt koko av. Vi utsettes for masse basselusker hele tiden og det går helt fint, fordi immunforsvar.

Immunforsvaret trenger jo også å bryne seg på bakterier og møkk. Det er ikke helt usannsynlig at mange av oss er for hysteriske på hygiene i våre dager.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 18:31   #29
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg kan heller ikke huske at jeg noen gang har vasket sengetøy før bruk. :medsjuske:

Jeg har heller ikke gjort det. Og jeg har aldri reagert på det heller, og jeg har brukt å få utslett av ting.

Jeg har alltid gjort det til ungene da. Men ikke til oss voksne.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 18:49   #30
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det kunne ikke falt meg inn i måneskinn å sove i nytt sengetøy som ikke er vasket.

Ditto

Gammel 22-12-24, 22:10   #31
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Immunforsvaret trenger jo også å bryne seg på bakterier og møkk. Det er ikke helt usannsynlig at mange av oss er for hysteriske på hygiene i våre dager.

Det kan så være, men etter noen år som ansatt på kjøpesenter har jeg hørt såpass mange ekle historier om klær og tekstiler (kroppsvæsker, snørr, svettelukt, til og med innsekter) at jeg tenker: "det koster så lite å gi ting en vask". Så er det som flere har nevnt kjemikalier og diverse så jeg velger å få i meg bakteriene og lumskhetene på andre måter. Skal vite det er nok av andre måter å få i seg "kvoten".

Sist redigert av lucifine : 23-12-24 kl 15:25.
lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 22:45   #32
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har arbeidet på butikk som selger dyner og sengetøy. Der lærte jeg at man skal vaske sengetøy før bruk pga kreftfremkallende kjemikalier. Det er riktignok noen år siden, men jeg vasker undertøy og sengetøy før bruk og har ingen planer om å slutte med det. Vasker nye sengetøy på bare 40 grader for å unngå at farger smitter over i vask på mønstrede dynetrekk ol.

Sist redigert av Lyppa : 23-12-24 kl 08:02.
Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-24, 14:34   #33
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle overnatte hos eksmannen en gang vi var nyforelsket. Han var på en spillejobb og ville gjøre det fint, så han hadde lagt på splitternytt, uvasket sengetøy, som jeg la meg i, nydusjet og nysmurt. Da vi våknet om morgenen var jeg sort, i ruter. Måtte skrubbes med vaskebørste

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.