Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

"Må" man vaske sengetøy før bruk?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-24, 17:48   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

"Må" man vaske sengetøy før bruk?

Jeg visste det er anbefalt, men lurer på hvorfor?

Er det fordi sengetøyet mister overskuddsfarge? Og er det skadelig å ta det i bruk uten å vaske det?

Eller er det anbefalt kun pga komfort?

Det gjelder et bomull sengetøy fra Kid. Synes det føles mykt og behagelig. Jeg har uansett oftest et varmeteppe innerst, så eventuelt uvasket tatt i bruk blir det sjelden i kontakt med mye hud. Anbefales det på samme måte å vaske nye klær før de tas i bruk?

Gammel 21-12-24, 17:49   #2
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Må" man vaske sengetøy før bruk?

Jeg pleier ikke vaske nye klær før bruk. Sengetøy og håndklær vasker jeg alltid før bruk.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 17:53   #3
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker stort sett alltid nye klær før bruk med unntak av sokker og uteklær.
Jeg orker ikke tanken på hvor mange som har prøvd klærne før meg..
Vasker også alltid nytt sengetid håndklær.

Gammel 21-12-24, 17:57   #4
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Men hvorfor er det anbefalt? Synes det virker godt og mykt.

Gammel 21-12-24, 18:03   #5
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Pga overdskuddsfarge og kjemikalier fra fabrikken står det vel på pakken.

Gammel 21-12-24, 18:05   #6
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Står ikke noe om hvorfor på det aktuelle sengesettet.

Gammel 21-12-24, 18:09   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Fordi det er brukt kjemikalier i produksjonen og for å holde sengetøyet glatt. Det er heller ikke reint på en tekstilfabrikk. Jeg kunne ikke sovet i nytt, uvasket sengetøy for alt i verden, men det er neppe skadelig. Bare veldig ekkelt. Synes jeg.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 18:11   #8
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Nytt sengetøy er satt inn med noe kjemikalier for at det skal se pent ut i pakken eller noe. Du ligger jo i mange timer og puster inn veldig tett på, så det blir litt annerledes enn klær man bruker på dagen. Jeg får hodepine av en del plagg hvis jeg ikke vasker før bruk, og kan også kjenne antydning etter bare å holde på med nytt sengetøy fra pakken og til vaskemaskina.

Gammel 21-12-24, 18:15   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Fordi det er brukt kjemikalier i produksjonen og for å holde sengetøyet glatt. Det er heller ikke reint på en tekstilfabrikk. Jeg kunne ikke sovet i nytt, uvasket sengetøy for alt i verden, men det er neppe skadelig. Bare veldig ekkelt. Synes jeg.

Enig! En gang datet jeg en fyr som ikke hadde vasket nytt sengetøy før bruk, og det klødde altså noe helt vanvittig. Jeg turte ikke å si noe, så jeg dumpet ham i stedet. Det er 20 år siden, men jeg tipper det ikke er noe færre kløende kjemikalier nå.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 18:16   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk en gang en skikkelig reaksjon av uvasket nytt sengetøy (pustevansker), så har alltid vært nøye på det siden.

Gammel 21-12-24, 18:20   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker også pga kjemikalier, det lukter jo ofte ganske stramt.

Gammel 21-12-24, 18:28   #12
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg fikk en gang en skikkelig reaksjon av uvasket nytt sengetøy (pustevansker), så har alltid vært nøye på det siden.

Oj, da blir det vasking. Reagerer på feks parfyme, så da er det nok lurt å vaske det før bruk, takk for råd.

Gammel 21-12-24, 18:44   #13
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Tok en luktetest før jeg kasta det i vaskemaskinen, og da kjente jeg hvorfor det anbefales å vaske før bruk ja..

Lenge siden jeg har kjøpt nytt sengetøy.

Det er vel kanskje noen som er merket økologisk, med bruk av færre kjemikalier?

Gammel 21-12-24, 19:03   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Julegåve til svigers for 30 år sidan ( ) var blått sengetøy. Dei vaska det ikkje før bruk, og begge var farga grå/blå da dei sto opp. Litt stress vart det før dei fann ut at det var sengetøyet som farga av.

Eg vaskar mesteparten av nytt tøy før bruk. Mest grunna overskotsfarge, men også grunna kjemikalie og dritt i både produksjon og plast og prøving og frakt.

Gammel 21-12-24, 19:09   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker som regel ikke nye klær før bruk, men alltid sengetøy og håndklær. Jeg sov en gang i nytt uvasket sengetøy på en hyttetur, og ble veldig allergisk og snørrete.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 22:39   #16
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får allergisk reaksjon av nytt sengetøy, vært sånn siden jeg var liten. Har aldri funnet ut av akkurat hva jeg reagerer på.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 09:43   #17
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

En gang tok min sønn på seg en helt ny, uvasket tskjorte som han fikk i gave. Han fikk utslett og ble helt rosa der tskjorta hadde vært på kroppen hans. Det var skikkelig sært å se på for det så ut som om han hadde på seg ei rosa tskjorte under den nye, utslettet hadde helt rette linjer og stoppet akkurat der plagget stoppet på ermer, hals og ryggen. Vi har siden ikke tatt på oss nye tøyplagg uten å vaske dem først.

Det er også lurt mtp overskuddsfargen i plaggene, er du i tvil vask noe nytt med sterke farger sammen med noe hvitt. Du ser det veldig tydelig. Vi tenker som regel ikke over det, men når en ser effekten på denne måten forstår en hvor mye overskuddsfarge, kjemikalier og grums som faktisk finnes i plaggene når en kjøper dem.

En ting til: nytt betyr ikke rent. Hvordan lages plaggene? Hvordan oppbevares de før de kommer til butikken? Fabrikker og lagerhall er ikke akkurat kjent for å være rent? Og hvor mange mennesker har tatt på plagget før deg med sine skitne hender? Hvor mange ganger har jeg ikke sett folk ta seg til munnen, nesen eller skrittet uten å vaske hendene etterpå? Eller barn som tørker seg på det de gikk forbi i farta? Sannsynligvis helt ufarlig, men skikkelig ekkelt om en lar seg begynne å tenke i de banene.. blir smårar av det jeg..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 13:10   #18
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Man MÅ absolutt ikke, dvs. jeg har aldri tenkt over at det var nødvendig og aldri gjort det og har aldri hatt noen problemer med det. :sjuske:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 14:22   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lucifine: sånn har jeg bestemt meg for å ikke tenke, rett og slett, for det blir man jo helt koko av. Vi utsettes for masse basselusker hele tiden og det går helt fint, fordi immunforsvar.

Kjemikalier er noe annet, men der er det jo mange ting å bekymre seg for, som antagelig er vel så farlig. Som det vi smører på kroppen. Det er jo en skikkelig cocktail.

Gammel 22-12-24, 15:38   #20
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Man MÅ absolutt ikke, dvs. jeg har aldri tenkt over at det var nødvendig og aldri gjort det og har aldri hatt noen problemer med det. :sjuske:

Jeg kan heller ikke huske at jeg noen gang har vasket sengetøy før bruk. :medsjuske:

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.