Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Det å være venstrehendt ...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-07, 20:15   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det å være venstrehendt ...

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Har dere venstrehendte problemer med å skjære "pene" brødskriver? Ingen av de jeg kjenner klarer nemlig dette, inkl. meg selv.

Hehe, er der det kommer fra...Jada, helt elendig til å skjære brødskiver, skrelle poteter og enkelte andre ting.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 20:19   #22
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Både jeg og mannen er venstrehendt, så brødskivene blir fine her i huset. Vi snur brøret samme vei når vi skjærer.

Gammel 26-08-07, 20:27   #23
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis jeg bruker brødkniv med riller på ene siden av eggen så er det ikke lett å få skivene rette og fine.

Med vanlig kniv, derimot - lett som en plett.

Gammel 26-08-07, 21:47   #24
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Men hvorfor ligger denne under "Kulepenner for venstrehendte?"
Kun for forvirring av venstrehendte? For å teste om dere er de smarteste??

Kanskje de ble lurt av en høyrehendt til å ta dem inn og så må de prøve å selge dem ut?

Kulepenner for venstrehendte er faktisk kjempelurt! Det har sammenheng med at vi venstrehendte er nødt til å dytte pennen bortover arket foran hånden. Det er nemlig slik at blekket i vanlige penner ofte ikke tørker fort nok til å forhindre at det blir gnidd utover på den måten.

Det er også derfor det er vanskelig for venstrehendte å skrive pent med sånn bred kaligrafiblekkpenn. Mye vanskeligere å dytte pennen jevnt enn å dra den jevnt.

...og, ja. Jeg er også venstrehendt. Og snur brødet men lager klumpete brødskiver allikevel. Og har fæl håndskrift. Men så er jeg jo himla smart, da!

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 21:50   #25
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brødskjæring er intet problem så lenge man har en ordentlig kniv! Med vår Victorinox lager jeg pene skiver. Brødet må selvsagt snus etter at mannen har vært på det.

Gammel 26-08-07, 21:53   #26
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Brødskjæring er intet problem så lenge man har en ordentlig kniv! Med vår Victorinox lager jeg pene skiver. Brødet må selvsagt snus etter at mannen har vært på det.

Har brødkniv til 1000 kr, men det hjelper ikke en dritt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 22:24   #27
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Har brødkniv til 1000 kr, men det hjelper ikke en dritt.

Er det brødkniv, altså sånn med riller?

Gammel 26-08-07, 22:26   #28
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Er det brødkniv, altså sånn med riller?

Jepp.

Gammel 26-08-07, 22:29   #29
malena

malena sin avatar

Standard

Der har vi det. Prøv å bruke vanlig kniv, men den må være skarp!

Gammel 26-08-07, 22:35   #30
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Enda en venstrehendt her :rekkeropphånda: men jeg har aldri hatt problemer med hverken sakser, potetskrellere eller annet faktisk !

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 22:38   #31
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har dere venstrehendte problemer med å skjære "pene" brødskiver? Ingen av de jeg kjenner klarer nemlig dette, inkl. meg selv.

Ja! Den ene siden blir alltid kjempetynn og den andre veldig tjukk. Sånn går det når jeg har brødet den ene veien og mannen min den andre.

Å skjære brød er en av de tingene jeg ikke klarer å bruke høyre hånden til. Ellers klarer jeg fint å stryke, klippe, kaste ball og svinge sverdet med høyre hånden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 22:39   #32
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Der har vi det. Prøv å bruke vanlig kniv, men den må være skarp!

*Skuler bort på parteringskniven*

Gammel 26-08-07, 22:43   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er venstrehendt og har verken problemer med lommebøker, potetskrellere, forskjærskniver eller kulepenner. Det er jo bare å lære seg rett teknikk.

Jeg skreller poteter fra meg, jeg skjærer litt skrå brødskiver og jeg legger arket skrått og holder hånden under det jeg har skrevet. Ikkeno problem. Eneste jeg ikke kan er å brodere franske knuter, men det har jeg aldri hatt spesielt mye bruk for.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:20   #34
ingbing
Nybegynner

ingbing sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ingbing har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har dere venstrehendte problemer med å skjære "pene" brødskiver? Ingen av de jeg kjenner klarer nemlig dette, inkl. meg selv.

Skjærer pene brødskiver jeg, og jeg er kjeivhendt som det heter så fint på bæærgensk

Har egentlig ikke hatt så mange problemer med å være venstrehendt, eneste må være da jeg skulle begynne å spille fiolin. De lurte lenge på om de skulle få byttet om alle strengene og hakebrettet, men det ble til slutt bestemt at jeg skulle lære meg den "vanlige" måten, noe jeg har vært veldig glad for i ettertid

ingbing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:23   #35
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingbing, her.

Skjærer pene brødskiver jeg, og jeg er kjeivhendt som det heter så fint på bæærgensk

Har egentlig ikke hatt så mange problemer med å være venstrehendt, eneste må være da jeg skulle begynne å spille fiolin. De lurte lenge på om de skulle få byttet om alle strengene og hakebrettet, men det ble til slutt bestemt at jeg skulle lære meg den "vanlige" måten, noe jeg har vært veldig glad for i ettertid

Jeg spilte også fele med riktig hånd, tror jeg - og gitar også. I grunnen har jeg sett på det som en fordel, da grepene er enklere å fikse med motorikken på venstre hånd.

Keivhendt sier egentlig jeg også (østlending), men offisielt heter det vel ikke det lenger.

Sist redigert av Bluen : 28-08-07 kl 20:33.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:31   #36
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Etter å lest denne tråden har jeg merket meg at jeg snur lommeboka rundt, hver gang jeg skal åpne den. Merkelig...

Gammel 28-08-07, 20:40   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjeivhendt er ikke et dialektord, det er det venstrehendt het før i tiden.

Gammel 28-08-07, 20:47   #38
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også venstrehendt, eller kanskje tvehendt er mer riktig, siden jeg holder kniv og gaffel som en høyrehendt. Skjea holdes derimot med venstre hånd. Musa bruker jeg som en høyrehendt (oi, det hørtes litt rart ut ), og da jeg spilte håndball kastet jeg også med høyre. Men noen venstrehendt-irritasjoner har jeg da hatt oppigjennom, som løkkeskriftskriving med fyllepenn i skolesammenheng. Dessuten er ordinære litermål upraktiske, for når de holdes i venstre hånd blir målestrekene vendt vekk fra meg. Brødet blir alltid skakkjørt når jeg skjærer, og det er vanskelig å skrive pene gratulasjonskort o.l. siden disse kortene ikke trekker til seg blekket så raskt og jeg dermed har lett for å smøre blekket utover. Å skrive uten å ha hånda nedi som støtte er ikke lett.

Jeg må innrømme at jeg føler lettelse over å se at storesøster konsekvent velger høyre når hun tegner og skriver, måtte det vedvare.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 08:14   #39
ingbing
Nybegynner

ingbing sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ingbing har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kjeivhendt er ikke et dialektord, det er det venstrehendt het før i tiden.

Det stemmer nok det ja, er vel kanskje bare at det enda brukes en del i Bergen. Da jeg flyttet til østlandet var det ingen som forstod hva jeg mente.

ingbing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 08:55   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingbing, her.

Da jeg flyttet til østlandet var det ingen som forstod hva jeg mente.

Merkelig, det brukes/har blitt brukt like mye på Østlandet. Kanskje du er ekstremt mye yngre enn meg?

Ellers kaster jeg meg på rådet om ordentlig skarpe brødkniver. Hjelper ikke om de er dyre, hvis man ikke holder dem skarpe.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.