|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Når jeg tar valgomatene rundt om ender det jo bare med Pensjonistpartiet og Generasjonspartiet og andre irrelevante partier.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Følger nøye med på valget fremover. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Jeg skal selvsagt stemme. Er ikke fornøyd med ‘mitt’ parti, og tenker vel det er på tide med et lederskifte. Ser allikevel ikke noen bedre alternativ. FRP er for ekstreme og Venstre for små. For meg er det viktigste at vi sikrer gode forhold for næringslivet. Det er det stikk motsatte som har skjedd med den sittende regjeringen så et skifte må til. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025En til som er usikker melder seg. Normalt stemmer jeg Høyre, men tror ikke Erna får min stemme i år. Næringslivet er viktig for min del.
|
|
|
#25 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025
Dette ser jeg flere av mine venner som er Høyre-folk si også. De ønsker ny partileder for å kunne gi stemmen sin til Høyre. Jeg skjønner det godt, men sliter med å se alternativt parti for "Høyre-folket" å stemme på. Jeg får Høyre opp som det partiet jeg er minst enig med i alle målinger (til og med mindre enn FrP
|
|
|
#26 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Jeg sliter også med å bestemme meg i år. Finner ingen partier som klaffer med saker som er viktige for meg. Så må prøve å finne et på venstresiden som ikke vil samarbeide med FRP eller KRF. Ikke alle er like tydelige på hvem de kan gå i regjering med, og jeg har brent meg før med å gi stemme til Venstre som gikk i regjering med FRP.
|
|
|
#27 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Dette oppsummerer fint mitt valg også.
|
|
|
#28 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Jeg syns det er kjempevanskelig i år.
|
|
|
|
#29 |
|
WF: BNBE
Sånn er det for meg også. I tillegg tror jeg at en stemme til AP vil bety mer enn en stemme til SV, dessverre. Per i dag har fylket mitt seks representanter, fordelt på AP (2), SP, FRP, H og Rødt. Jeg kommer ikke til å stemme på Rødt. Jeg er ikke veldig begeistret for førstekandidatene til verken SV eller AP, men har stor sans for andrekandidaten til AP. Litt personstemme blir det uansett, selv om det er stortingsvalg. Så da tror jeg kommer til å ende med AP. Med kamel-smak.
|
|
|
|
#30 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Jeg så på deler av partilederdebatten i går. Jeg blir skremt over de mange forslagene om veldig dyre tiltak som skal innføres for alle. Jeg synes det hadde vært mer riktig, og ikke minst billigere, og opprette ordninger for de som trenger det. Det blir mer administrasjon, men vil ikke gi den samme enorme veksten i offentlige utgifter.
|
|
|
|
#31 |
|
Glamorøs
|
Er ikke dette regnet på, at ikke vil lønne seg fordi administrasjonen vil bli så stor? Og hvordan regner man ut hvem som trenger det? Hva tar man utgangspunkt i? Jeg er ikke helt i mot altså, men vil at det faktisk skal lønne seg, og faktisk gi bedre vilkår til dem som trenger det. I tillegg så vil jo høyresiden bygge ned offentlig administrasjon.
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tanken bak universelle ordninger (eks barnetrygd) er vel at administrasjon rundt behovsprøving er ressurskrevende (nav har nok å gjøre som det er i dag), og at særordninger for de med dårlig råd er stigmatiserende og bidrar til utenforskap. Og tannbehandling og sfo betales jo av noen uansett, hipp som happ for meg om den 1000-lappen jeg betaler for SFO heller ble tatt inn over skatteseddelen for oss med over medianinntekt. På tannhelse er det vel snakk om en egenandel, så kostnaden vil avhenge av hvor den settes. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Introvert textrovert
|
Der sier du noe som jeg ikke har tenkt over enda. En stemme til AP for min del er en stemme til Trond Giske som førstekandidat. Men jeg kan vel stryke? Skulle tro jeg husket hvordan man gjorde dette mellom hvert valg ...
|
|
|
#34 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Var det ikke nye regler på dette for bare et par år siden? Jeg forsøkte å finne noe om dette på valg.no, men kunne ikke finne noen entydig forklaring.
|
|
|
|
#35 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Kan ikke stryke eller slenge ved Stortingsvalg. (Jeg har uansett slutte slenge, den brøkdelen av en stemme kan plutselig bety noe.)
|
|
|
#36 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Alle disse, sammen med Industripartiet, FrP, Sp og Høyre står på min ikke-stemme-på-liste. Jeg vurderer SV, mens jeg vanligvis har stemt på Ap. Gaza-krigen, som egentlig nå må kunne kalles folkemord, spiller stor rolle for meg, så nå vet jeg ikke helt hva jeg står igjen med. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Klarer dere å identifisere hvilke kjernesaker som er viktigst?
|
|
|
|
#38 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Her er jeg nok mer enig med Tallulah, det er regnet på hvor mye administrasjon koster i fht universelle goder.
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Protonterapeut
|
Jeg synes f.eks. at vi godt kan la være å lete etter mer olje og gass, men det er ikke det _aller_ viktigste for meg. Det er første stedet jeg er på kollisjonskurs med eget parti.
|
|
|
#40 |
|
søt
Sv: Generell diskusjon om stortingsvalget 2025Jeg er veldig usikker, som mange av dere andre. Skulle gjerne stemt Venstre, men er litt redd for konsekvensene. Får også pensjonistpartiet i valgomater.
|
![]() |
|
|