Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan klarer man å synge en annen stemme enn hovedmelodien?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-25, 11:43   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan klarer man å synge en annen stemme enn hovedmelodien?

Annet tips for å øve på å synge annen stemme enn de du synger sammen med er å synge i kanon. Vi sang "Mein Hahn ist Tot/hanen er død" i kanon omigjen og omigjen med ungene da de var små. God trening for alle det. Da synger alle samme stemmen, men på forskjellig tidspunkt så det blir tostemt allikevel.
Google kommer faktisk med gode tips til sanger å synge i kanon også ser jeg. (Den vi pleide synge var ikke der ser jeg, mulig den er for spesielt interesserte = steinerunger )

Gammel 03-09-25, 15:02   #22
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er lettere å synge "oppå" enn "under", men stemmen min bør definitivt velge motsatt. Interresant det dere skriver om å spille ulike instrumenter i korps og hvordan det har påvirket.

Gammel 03-09-25, 15:51   #23
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Enda en grovmessingveteran her, som alltid har lekt med andre stemmer når jeg har sunget med ungene oppigjennom. Hvordan, aner ikke, det bare faller seg helt naturlig, på en måte.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-25, 23:19   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Nei, ja, tja.... vet'kje? Alt, antageligvis. Eller noe mellom alt og sopran. Jeg må veldig ofte legge deler av sanger ned eller opp en oktav, f.eks. må jeg bytte midt i "Ja vi elsker".

Utrent mezzosopran, tipper jeg. Sånn helt uten å ha hørt snakkestemmen din.

Det er jo naturlig nok enklere å synge over eller under om det er i et leie som er ok å synge i ellers. Veldig mange av de duettene over er ganske simple harmonier, sånn teknisk sett, så det er jo gode steder å starte om man klarer identifisere de forskjellige stemmene.

Meja og Ricky Martins Private Emotions er ganske gøyal å synge flerstemt og den er også i et enkelt toneleie.

Jeg har aldri spilt i korps, men jeg liker også å leke med harmonier, og det gjorde jeg lenge før jeg begynte i kor.

Gammel 04-09-25, 00:05   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trening? En ting er å lære seg en stemme og så synge den sammen med de som synger melodien…. En annen ting er å lage stemmen underveis, det er et litt annet prosjekt. Men når jeg har andre stemmer, enten det er instrument eller stemme så er det bassen som er fasiten. Hva melodien diller med på toppen er irrelevant (evt melodien under). Jeg orienterer meg etter klangen og da er det oftest bassen / tuba som sitter på grunntonen som er fasiten.

Gammel 03-12-25, 22:18   #26
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Dette fikk jeg faktisk en litt uventet øvelse i da vi var på familiedag på arvingens folkehøgkole i helga. Der var en dirigent hentet inn for anledningen, og foruten at han skulle lære ungdommen litt korgreier hadde vi 3/4 time foreldrekor, og deretter opptreden!!

Det gikk relativt greit under øvelsen da vi terpa, jeg fikk 2. stemmen sammen med 6-7 andre mødre som var like fortapt som meg. Jeg redda meg under øvelsen ved å kunne lese noter og å kjenne akkkurat den sangen ut og inn fra før. Men da vi skulle opptre hadde jeg en høyttaler rett bak meg og hørte ikke meg sjøl i det hele tatt, så det tror jeg gikk rett vest! Men det var gøy, da, og vi fikk jublende applaus fra kidsa på godt folkehøgkolevis.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.