Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit å spise makrell i tomat på jobb?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det OK å spise makrell i tomat på jobb
Ja, så klart. De som ikke tåler det får gå! 86 86,87%
Nei, det kan man unngå 11 11,11%
Det har jeg ingen formening om 2 2,02%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-25, 15:30   #21
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å spise makrell i tomat på jobb?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, helt klart. Jeg synes det er sært å reagere på.

Sært kanskje, men ganske vanlig å reagere på sterke lukter. Jeg blir for eksempel like dårlig av lukta av makrell i tomat som tøymykner eller parfyme.

Jeg spiser sjelden lunsj med kolleger nettopp fordi jeg er luktsensitiv.

Gammel 08-10-25, 16:38   #22
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg synes det er innenfor. Men å åpne en boks i nærheten av folk, hadde jeg aldri gjort. I frykt for at det sprutet til alle kanter.

Jeg har en "greie" for diverse lukter, som parfyme og etter tilberedning av mat. (Altså varmmat.) Hjernen krøller seg av enkelte lukter. Men de gangene det er aktuelt i kantinen på jobben, så sitter jeg et annet sted.

Gammel 08-10-25, 16:54   #23
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Sært kanskje, men ganske vanlig å reagere på sterke lukter. Jeg blir for eksempel like dårlig av lukta av makrell i tomat som tøymykner eller parfyme.

Jeg spiser sjelden lunsj med kolleger nettopp fordi jeg er luktsensitiv.

Ble bare nysgjerrig jeg, jobbet du på skole? Som lærer? Hvordan fungerte det eventuelt å jobbe nært elever?

Gammel 08-10-25, 17:00   #24
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trykket på ja, men ville og har latt være å spise akkurat det pålegget hvis jeg har sittet ved siden av noen som jeg vet at hater det.

Selv var jeg helt ekstremt sensitiv på peanøttlukt hele oppveksten, i så stor grad at jeg gikk ut av rommet hvis noen spiste peanøttsmør eller måtte flytte meg på tog og buss hvis sidemannen spiste Snickers. Intens kvalme og stort ubehag. Dette ble kurert av at jeg i min første voksenjobb hadde en mye eldre, mannlig kollega som med stor entusiasme spiste én brødskive med brunost og én med peanøttsmør i lunsjen hver eneste dag. Vi hadde et lite bord og var få ansatte, og det var totalt uaktuelt for meg å forlate åstedet, be ham endre på sine inngrodde vaner eller vise ubehag. Etter noen års tilvenning har jeg til og med begynt å like peanøtter selv.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 17:09   #25
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Ble bare nysgjerrig jeg, jobbet du på skole? Som lærer? Hvordan fungerte det eventuelt å jobbe nært elever?

Forbud mot å spise i klasserommene, heldigvis. Og parfyme, der tar de aller fleste hensyn hvis de blir gjort oppmerksomme på mengde litt diskret.

Men det funker jo ikke optimalt, det er en av grunnene til at jeg nå ikke jobber.

Gammel 08-10-25, 17:26   #26
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jobber som lærer og det er en stor andel lærere som spiser det til lunsj. Synes absolutt det er innafor, akkurat som kokt egg, blåmuggoster og varm mat som varmes opp og lukter.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 18:14   #27
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Forbud mot å spise i klasserommene, heldigvis. Og parfyme, der tar de aller fleste hensyn hvis de blir gjort oppmerksomme på mengde litt diskret.

Men det funker jo ikke optimalt, det er en av grunnene til at jeg nå ikke jobber.

Skjønner, takk for svar. Tenkte på parfyme ja, spesielt etter å ha vært i nærheten av noen unge på treningssenteret. Noen oser det jo rundt i omkrets på flere meter.. Men fint å høre at mange tar hensyn.

Gammel 08-10-25, 23:28   #28
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Makrell i tomat på jobb er helt ok så lenge man er forsiktig og ikke spruter. Jeg spiser det sjøl, men bruker typen på tube fordi det er så lettvint.

Sånn er det ikke hos oss. Tvert imot har vi hatt problem i flere år med elever som "bader" ekstra i parfyme før timer med lærere som har sagt fra at de er sensitive.

Gammel 08-10-25, 23:39   #29
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker veldig godt makrell i tomat, men spiser det ikke på jobb.
Jeg synes det lukter mer enn jeg setter pris på når vi spiser sammen. Åpning av makrellbokser gir ofte sprut og gris og bosset stinker frem til det blir fjernet (ofte neste morgen). Man kan selvsagt ikke nekte noen å spise mat som lukter, men personlig velger jeg det vekk som pålegg på egen jobb både på grunn av lukt og egen ånde 😬.

Gammel 09-10-25, 00:16   #30
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nei, vil jeg si. Det er virkelig skrekkelig. Jeg har aldri glemt den gangen noen åpna en slik boks rett ved siden av meg - og det spruta på jakka mi. Den ble aldri helt seg selv igjen.

Det blir jo noe annet enn å ikke tåle lukten.

Jeg tenker at det må være lov å spise mat som lukter "vondt". Det blir noe annet med allergener, som sitrus eller parfymer f.eks.

Gammel 09-10-25, 08:27   #31
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes makrell i tomat er kjempegodt, så her er jeg muligens litt inhabil, men det blir et ja fra meg. Selv synes jeg det lukter uappetittlig av kokt egg som har ligget i en tett boks i noen timer, og av enkelte oster, men jeg holder det for meg selv og tolerer selvsagt at andre har med seg det de liker i matpakka.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 16:06   #32
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg spiser ikke mat med så sterk lukt på felles spiserom. Vi har uansett ikke felles lunchtid, all den tid det alltid må være bemannet her, så om ønskelig kan jeg spise både makrell og kokte egg ved pulten min i all ensomhet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 16:11   #33
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg synes det og jeg spiser det 4 av 5 dager til lunsj. Vi er flere som gjør det heldigvis, i tillegg til egg. Jobber på et sted med en stor kantine og jeg tror ikke at lukten blir liggende i luften over tid heller, det er også mye matlukt i kantinen generelt på kjøkken som lager mat.

Jeg passer på å sette tomboksen (stor boks) på tallerkenen som sendes inn til kantineavfallet, evt. kaste det i søppelboks som er lukket for at evt. lukt av gammel boks ikke skal forstyrre noen.
Når det gjelder å sprute på noen så praktiserer jeg å aldri dra av hele lokket, kun så mye som jeg trenger for å få ut innholdet og da spruter det ikke.

Jeg spiser ikke maten min ved pulten for selvom jeg mener at det er greit å spise det i kantina og i fellesområder/tekjøkken så tenker jeg at jeg skåner mine medarbeidere fra det i kontorlandskapet, så der trekker jeg grensen.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 16:26   #34
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er greit. Men som innkjøpsansvarlig for lunsjen kjøper jeg det ikke inn.

Gammel 09-10-25, 17:04   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det synes jeg man må kunne gjøre, men helt enig i at ikke-tømte bokser ikke skal tilbake i kjøleskapet. Og så synes jeg også at det er helt greit om folk flytter seg fordi de ikke takler lukten, det har skjedd flere ganger hos oss uten at noen har blitt sure (men vi har så langt lunsjbord på jobb at det faktisk er praktisk mulig å ha ganske lang avstand til hverandre, jeg ser at det blir verre med andre typer kantineløsning ).

(Vi har felleslunsj der det går på omgang å dekke på og rydde, og det hender det blir sagt fra om at de som har spist makrell selv må ta ansvar for å tømme og kaste boksen. Det synes jeg også er helt rimelig.)

Gammel 09-10-25, 17:54   #36
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Så lenge det spises i en kantine eller et lunsjrom er det helt ok. Å spise det ved pulten sin i åpent landskap er strengt forbud.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-25, 17:57   #37
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Generelt all mat som lukter er forbudt i åpent kontorlandskap.

Gammel 09-10-25, 19:29   #38
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det ikke lov å spise ved pulten i det hele tatt. Lukt eller ikke. Spising skal foregå i den sosiale sonen/pausearealet, eller aller helst i kantina. Vi får (aller nådigst) drikke kaffe ved pulten.

Gammel 09-10-25, 23:59   #39
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, så klart. Jeg spiste det faktisk i dag selv. Det er veldig vanlig hos oss å sprette en boks til lunsj. Jeg spør ikke de rundt. Det er lunsjen min, så alternativet er at jeg ikke har noe mat.

Men jeg åpner den ikke ved bordet, for det kan jo sprute. Setter den på et papir og åpner den borte i kjøkkenkroken. Smører på 3 knekkebrød, kvitter meg med boksen og tar med maten til bordet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-25, 11:30   #40
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hos oss er det ikke lov å spise ved pulten i det hele tatt. Lukt eller ikke. Spising skal foregå i den sosiale sonen/pausearealet, eller aller helst i kantina. Vi får (aller nådigst) drikke kaffe ved pulten.

Kopierer og limer inn.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.