|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?
Neei.
|
|
|
#3 |
|
|
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Utebelysningen blir tent 1. søndag i advent. Det er Løvemannen som styrer - hadde den ikke vært så voldsom hadde jeg nok foreslått å tenne den tidligere |
|
|
|
|
|
#5 |
|
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Tidlig lys - ja absolutt (kalles vinterlys). Tidlig pynting - tja. Om jeg er i humør er det ingenting i veien for at jeg kan finne frem en lysestake, bytte duk eller finne frem en pyntegjenstand (i så fall heller engel enn nisse). Pynting av tre - absolutt ikke før lille julaften. Ærlig talt. Noen prinsipper og tradisjoner må man ha i livet, dessuten forbinder jeg pyntet tre med fri, familiekos og egentid, og da rimer det dårlig å sette det opp før jeg faktisk ikke trenger å tenke jobb lenger. Her møter jeg imidlertid motstand i min indre krets og det lobbyeres og mobiliseres hvert år for å sette opp treet tidligst mulig.
|
|
|
#6 |
|
interlektuell
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Ja, glemte å nevne at jeg bryr meg ikke om hva andre folk gjør og når de pynter (bortsett fra at resten av familien mener at vi kan pynte treet to uker før jul fordi "alle andre gjør det"), men synes det er litt festlig at min mann - som er notorisk liberalist og sterk forkjemper for egen autonomi og motstander av statlig styring - synes det burde lages en LOV som FORBYR juledekorasjoner med lys og blinking både i private hjem og på offentlige steder før 1.12. Ja ja, man må velge sine kamper.
|
|
|
#7 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Jeg tenker at folk kan gjøre akkurat som de vil. De som pynter tidlig finner jo glede i det og det ødelegger ikke julen for dem i det hele tatt og jeg kan ikke med beste vilje forstå at de skal ofre sin glede for de som føler at tidlig pynt ødelegger stemningen. Det er et problem som bare de selv eier.
|
|
|
#8 |
|
søt
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Vinterlys kan henges opp fra når man vil, selv blir det kanskje fra slutten av november. Fra første adventshelga pleier jeg å henge opp alle julelysene ute og pynte inngangspartiet. Jeg liker at det er lys på trær og gjerder ute i nabolaget i denne mørke tiden. Dårlig med gatelys er det også. 1.søndag i advent finner jeg stjerner til vinduet inne og adventslys.
|
|
|
#9 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Vinterlys ute kommer vel opp til helgen som vanlig, og blir stående på til mars omtrent tenker jeg. Spesielt de langs gjerdet er kjærkomment for både oss og alle som bruker gangveien her da gatelykten her er mer ute av drift enn på uavhengig av hvor ofte pæra blir byttet. Stjernene i alle vinduer blir ryddet vekk med julepynten inne etter nyttår.
|
|
|
#10 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Utebelysningen kom opp denne uken. Inne har jeg satt frem adventskransen og hengt opp noe i vinduene i spisestuen. Har også stuegran og svibler i vaser på bordet. Det holder for en stund. Neste fase av pynting skjer vel sånn ca rundt 2. søndag i advent. Da kommer det krans på peisen og litt julepynt her og der, dog tar pynten aldri overhånd her. Juletreet pyntes rett før sønnen kommer hjem fra utenlandsstudier. For i år vil det si at jeg nok pynter det 18. eller 19. desember for han kommer 20. desember. Jeg ELSKER adventstiden og forventningene mot jul, men for meg er julen over 3. juledag. Lar dog treet stå til rett over nyttår. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
trenger lading
|
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Jeg venter til 1. søndag i advent med lys, og juletre 23.12. Jeg personlig synes folk pynter i tidligste laget, men jeg gidder ikke bry meg så veldig mye om det. Annet enn om noen spør meg direkte da.
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Vi henger opp utelysene litt ettersom når vi har tid og ork, i år var det vel i midten av november. Veldig koselig og lyser opp i mørket, jeg er for lys.
|
|
|
|
#13 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Jeg er ikke enig med meg selv. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Og inne pynter vi når jeg ikke gidder å krangle med mannen lenger, jeg syns julepynt skal opp 23 desember (til nød adventssjerner før), mannen mener første desember. Blir som regel helgen før jul. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Jeg pynter til advent til helgen som kommer. Jul blir det ikke enda.
|
|
|
#16 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Lyslenker henges opp i november, i år hang jeg også opp et par adventsstjerner før advent, juletre og den mest "julete" pynten får vente til omtrent midt i desember. Jeg registrerer at enkelte allerede har julepyntet huset med tre og det hele, men jeg klarer virkelig ikke å irritere meg over sånt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
intro
|
Her også. Jeg har en del lilla pynt fra første søndag i advent, og så blir det jul rundt 22./23. desember. Da kommer også treet opp.
|
|
|
|
#18 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?Har hengt opp lys, synes det er koselig før desember. Pynter moderat med lilla til advent, og null julepynt før 22. desember. Da går jeg all in, og er skikkelig lei når den ryker ut 1. eller 2. januar
|
|
|
#19 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?I fjor la meg merke til at det tydeligvis er trendy å tenne alle fire adventslysene fra starten av, slik at de brenner likt. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Hehe, synes ikke det er penere engang jeg, de er jo hele poenger med dem, så vi passer på å brenne nok på det første til at det skal være forskjell, men selvsagt ikke så mye at det brenner helt ned før siste søndagen
|
![]() |
|
|