|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Også er jeg helt enig med Veronal.
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)
![]() |
#23 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer denne! |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Live and let live
|
Det ønsker jeg også, og derfor ønsker jeg en "sukkerfri" barnehage fordi det faktisk krever refleksjon og balanse.
![]() |
#26 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)I vår barnehage har vi blitt mer bevisst sukkerbruken. Vi har, i samråd med foreldre, kuttet ut kake på bursdager. Vi har ikke syltetøy, kun når det er noe spesielt.
![]() |
#27 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg ser helt klart behovet for å redusere sukker i et barnehagebarns hverdag. Derfor syns jeg det er flott om barnehagepersonalet gjør en innsats og reduserer kaloririk og næringstom mat som kaker og brus. Syltetøynekt på medbragt skive blir skivebom(!) og vipper over i fanatismen, men å legge grunnlaget for gode vaner, så som å bruke fruktte som kosedrikk man-fre mellom 08-16 synes jeg er glimrende. Man bør ha rom for å kunne ha enkelte festdager i barnehagen, for eksempel jul, sommeravslutning osv, men det må være et fåtall av dem.
![]() |
#28 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Det finnes de ungene som ikke får barneselskap hjemme, fordi de ferier den i barnehagen. Det blir nesten det samme som frokost i barnehagen. Ikke alle foreldre gir frokost til ungene hver dag, og ikke alle får feire barnebursdag. Jeg vet om de som ikke får ferie hjemmebursdager, og får heller ikke kake siden barnehagene er sluttet med kaker. Hva med de ungene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Den gangen fjernet man alt fett fra matvarer som naturlig inneholdt fett, slik at man kunne spise "så mye man ville" av matvarer som man fra naturens side burde begrense inntaket av*. Nå ønsker man å redusere eller fjerne tilsatt (hvitt raffinert) sukker - altså fra matvarer hvor man har pøst på med sukker ofte i den hensikt å erstatte dyrere (og sunnere) råvarer, ikke fra matvarer hvor sukker er en naturlig del av råvaren (det som tilsvarer fetthysteriet ville f.eks. være å servere jordbær hvor man hadde tatt ut det meste av fruktsukkeret som naturlig forekommer i jordbærene). Det er dermed en stor forskjell på fetthysteriet for noen år siden og sukkerhysteriet nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Bhg til Lille er sukkerredusert. Dvs de får ikke ha med yoghurt, juice,saft, syltetøy og sjokoladepålegg på maten.
![]() |
#32 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg tror sukkerreduserte/frie bhg. blir bevisstgjøring for mange foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Nymotens gammeldags
Hæ? Mener du at barnehagene skal fortsette å servere kaker i alle bursdager fordi noen få teite foreldre ikke lar ungene få feire bursdagen sin hjemme?
![]() |
#34 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Ja, jeg synes totalt sukkerfrie barnehager er hysterisk, og jeg synes ernæringsfysiologen hadde gode poeng.
![]() |
#35 |
godt brukt
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Ja takk begge deler. Ja til kakao når høststormene raser. Sist redigert av Mandarin : 04-09-07 kl 19:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jammen leser vi dette forskjellig Iset. Jeg syntes ernæringsfysiologen representerte et avslappet, balansert syn på sukkerinntak i det daglige.
![]() |
#37 |
søt
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg er veldig for sukkerfrie eller reduserte barnehager og er storfornøyd med at mine barns barnehage har vært det i ca 3 år. De har storslagen bursdagsfeiring likevel og ungene syns det er topp. Jeg syns dagens unger får i seg ALT for mye sukker og når de har bursdag er det da helt vanlig å ha minst ETT barneselskap og voksenselskap, og rester noen dager i tillegg.
![]() |
#38 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Signerer. Sukkerfritt blir for hysterisk, mener jeg, hvis foreldre er så redde for sukker kan de vel redusere inntaket hjemme? Jeg er absolutt for et redusert sukkerinntak i barnehagen, men at ungene ikke engang skal kunne få kakao etter en skitur synes jeg blir for mye.
![]() |
#39 |
Nymotens gammeldags
Vi er visst mange som leser denne diskusjonen forskjellig ja. Ikke bare jeg, heldigvis.
![]() |
#40 |
intro
|
Vel, tannlegen min ga meg sjokolade i går.
![]() |
![]() |
|
|