|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Statue?Hvor ligger egentlig trykket? uttales det (korrekt uttale) statue eller statue? |
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statue?Og jeg har trykket slik : statue
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Statue?
Ja, det gjør jeg også. Snuppa mi ble veldig forvirret av det, for på barne-tv sier de statue og Oschlo. |
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Sv: Statue?Jeg sier statue med trykk på første stavelse (og det er slik trykket er angitt i både Norsk Ordbok og i leksikonet mitt også), og så sier jeg Oslo med sj-lyd. På begge ordene oppfatter jeg de ulike uttalene som dialekt- eller sosiolektforskjeller, og ikke som at den ene er korrekt og den andre feil.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Snuppa er nordlending, og sj-lyden er ikke en del av vår sosiolekt. Skal hun lese bokmål, så skal hun lære å uttale lydene korrekt, mener jeg. Det var grunnen til at jeg spurte. Ordet statue står ikke med fonetisk forklaring i noen av våre ordbøker, derav spørsmålet. Da ser jeg at jeg har bedrevet vranglære. |
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statue?Det er jo ikke akkurat feil å si Oschlo, det er jo en del av en dialekt, eller sosiolekt. Men jeg er enig i at lyden er litt misvisende. Jeg er borti en del sånne ord i lese- og skriveopplæringen med de minste elevene. Jeg synes det er en fordel om flest mulig ord skrives slik de uttales. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Jeg er også nordlending.
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Statue?[sta'tu:e] |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Du kan jo si at noen sier det ene og noen det andre, det er ikke feilinformasjon (samme hva man selv synes om uttalene).
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Statue?Vranglære og vranglære. Prøv å si statue på østlandsdialekt, bare på din egen. Det går ikke. Ergo sier vi det like rett som dem.
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Statue?Jeg har trykket på "tue". Altså sta-TU'E, på en måte. Mamma har trykket på A'en, men så uttaler hun flere ord helt forferdelig, bla. brokkoli, som hun uttaler "bro-kolli" med trykk på kolli. :frysninger:
|
|
|
#16 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Unnskyld hvis jeg fornærmet. Det jeg mente var ikke at alle vestkantfolk sier Oslo, men at det er kun vestkantfolk som sier Oslo og ikke Oschlo. Og så en del fra andre kanter av landet. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Det stemmer vel egentlig ikke det heller. Min mor er fra østkanten (dog den mer propre delen av østkanten, må vite!), og hun sier Oslo med s. |
|
|
|
![]() |
|
|