|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Originala
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?
Jeg må bare tilstå at jeg kan bli forferdelig sliten av fireåringen min. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke sant. I det siste har jeg begynt å lengte skikkelig etter en avslappende ferie... problemet er at jeg ikke orker tanken på å reise bort fra ungene mine. De må jeg ha rundt meg for å kose meg (med unntak om kvelden når jeg skal drikke vin og skravle med andre voksne selvsagt |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Absolut ateist
|
Men innimellom har jo alle det litt slitsomt, jeg tenker mer på de som er slitne temmelig ofte eller hele tiden som følge av det å ha barn. Er jobben for krevende? Bør man da vurdere noe annet mens man har ungene små? Er det ting som kan gjøres annerledes? Eller er det viktigst med stort hus og bil slik at man må jobbe masse for å klare hverdagen? Noe må det jo være.
![]() |
#24 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Jeg må bare legge til at jeg tror man lager mye stress selv. Vet ikke hvor gammel ditt barn er Monsoon, men hva med å vekke han før om morgenen, la han kle på seg selv? Hvis han ikke vil spise, nei vel. Går han i bhg kan man vel ta med så han spiser der?
![]() |
#25 |
Peppy!
|
Å nei ... Og jeg som tror det blir noe helt annet så snart han nærmer seg førskolealder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det jeg blir mest sliten av er at det aldri er stille rundt meg. Jeg har to unger som prater "hele tida", gjerne i munnen på hverandre. De kommenterer alt, ikke bare til hverandre men også til meg - og forventer svar. Dessverre er de også veldig høylytte (noe vi jobber med hele tida uten at jeg synes det hjelper det minste), og jeg kjenner noen ganger at jeg er både ør i hodet og nærmest har dotter i ørene av å høre på det hele tida. Og høre på det må jeg, for vi har så lita leilighet at det er teknisk umulig å stenge det ute. Jeg sender dem selvsagt ut, men de er ikke spesielt glad i å være ute så det krever mye arbeid fra meg å holde dem ute over lengre tid.
![]() |
#27 |
seru
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Tror langt ifra du er alene om disse tankene. Nå for tiden synes jeg ikke det er så slitsomt. I perioder med mye avbrutt søvn har det vært tøft. Men det er forbigående.
![]() |
![]() |
#28 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Det er slitsomt på en utrolig givende måte å ha barn. Det er aldri så slitsomt at jeg har lyst til å gi opp (og jeg har en HORMONELL 13-åring i hus), og det er aldri så slitsomt at jeg angrer på å ha fått barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Absolut ateist
|
Det er en av de få tingene som får meg ut av balanse. Sønnen min er høylytt. Jeg er gærn annenhver helg her hjemme.
![]() |
#30 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Jeg synes det er slitsomt å være alene med to unger. Men det er ikke ungene i seg selv om er slitsomt, det er bekkenløsningen som gjør at alt er tyngre, tar lenger tid eller ikke lar seg gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Textrovert
|
Å nei, ikke den debatten igjen. Vi MÅ jobbe fulltid for i det hele tatt å klare oss. Jeg har valgt "feil" utdannelse mht. lønn, og mannen min er også i en bransje med lousy lønninger. Vi kan ikke bare "bestemme oss" for å skifte jobb til noe med bedre lønn heller ... Vi har svært lite vi kan kutte ned på. Jeg har vurdert å jobbe litt redusert, men vi tar ikke sjansen. Greit nok at jeg vil være mindre sliten og ha mer tid til familien, men det blir ikke akkurat MINDRE slitsomt dersom det fører til at vi blir gjeldsslaver.
![]() |
#32 |
Leser
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Vanskelig å gi et kategorisk svar. Det var veldig slitsomt å få barn for oss, ingen av oss kunne noe som helt som barn, og så skal man plutselig skjønne hva som er traumatisk for ungene og hva som er nødvendig disiplin. Man skal lese side opp og side ned om ull, amming, bading, lekselesing, biting, venner, og, og ... Ja, det baller på seg. Med nummer to er det kjempelett, faktisk, vi vet mer, vi kan mer. Og vi har noen som hjelper oss, det eldste barnet.
![]() |
#33 |
Absolut ateist
|
Jeg spør om det er et valg. Det er klart at det er mange som ikke har et valg, men om man opplever hverdagen som veldig slitsom, så er det jo et relevant spørsmål, er det ikke? Det er jo dermed ikke sagt at alle kan gjøre noe med jobb og inntektssituasjon uten videre.
![]() |
#34 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Det var mere slitsomt når Christian var mindre og jeg hadde en til. Nå har Christian blitt såpass stor 9 år at jeg faktisk ikke ser ham så mye lenger. Han er en skikkelig utegutt og er veldig mye ute og leker med kameratene sine. Det blir mye enklere med alt jo eldre de blir.
![]() |
#35 |
Textrovert
|
Ja, jeg lurte litt på om du faktisk mente det som et genuint spørsmål eller om det var ren retorikk fra din side.
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det handler nok om at det er stor overgang i forhold til det å ikke ha barn. De tingene man før kunne gjøre for å slappe av og ta seg inn i gjen, funker ikke lenger. Man må finne nye måter å få overskudd på - det tar litt tid å finne ut av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Stadig underveis
Der fikk du i grunnen satt ord på hvordan jeg har det også. Fireåringen min er også slik og jeg føler meg noen ganger mentalt herja. I tillegg plages jeg litt av dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å vise nok engasjement for alle disse greiene som han er opptatt av (pirater og den slags... ) og å være nok til stede i situasjonene med han.
Jeg må innrømme at når jeg leste et av de første innleggene tenkte jeg "ja men du har jo to jenter til vanlig og de er sikkert rolige og/eller selvstendige". |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Det er ein periode for alt. No er vi i den mest hektiske småbarnsfasen og prioterar deretter, og er innstilt på at slik er det berre. To er nesten lettare enn berre ein (etter å ha blitt ferdig med babyperioden), då dei aktiviserar kvarandre, leikar i lag og kosar seg (stort sett), mot tidlegare den eine som heile tida skulle ha mamma eller pappa til å leike i lag med seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Jeg var hos min single og barnløse venninne for noen helger siden og måtte smile da hun fortalte meg hvor hektisk og travelt hun har det. Jeg ser liksom ikke for meg at det er hektisk nåpr man er ei sjel og ei skjorte når vi som er fem får hverdagen noenlunde til. Til tider hektisk, ja, men slitsom er det sjelden. Og da har vi en med diagnose som trenger ekstra oppfølging og selvsagt også er mer krevende enn de andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
godt brukt
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Jeg tror kanskje det har litt med når man ble mor jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|