Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Er korrekt uttale viktig uansett?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-06, 11:33   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?

Har noen av dere prøvd å singe Chess sin kundetelefon? Eller Sjess som de sier der?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 13:00   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt feiluttale er bare søtt og en del av personligheten.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 14:37   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker nok ikke så mye over dette.

Jeg sier påmmfri, selv om jeg vet det heter fritt. Men jeg sier lasanj og bagett og kroassan og pæ-å-sjåkåladd. Og majorka og sevija.

Pari høres veldig pretensiøst ut, jeg hadde nok himlet litt med øynene hvis noen hadde sagt det til meg.

Konsekvent? I think not.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 15:19   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Konsekvent? I think not.

ITYM "konsekvang". ()

Gammel 15-10-06, 15:42   #5
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enig med SmarteSmelt jeg. Når jeg snakker norsk bruker jeg også norsk uttale på låneord, selv om jeg noen ganger er klar over at det er annerledes på originalspråket.

Hva er egentlig korrekt uttale da, dere som har greie på det?

Når et låneord er blitt et norsk ord så følger det vel ofte også med en norsk uttale, er det da ikke denne som da er korrekt?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:01   #6
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier påmmfri, selv om jeg vet det heter fritt. Men jeg sier lasanj og bagett og kroassan og pæ-å-sjåkåladd. Og majorka og sevija.

Pari høres veldig pretensiøst ut, jeg hadde nok himlet litt med øynene hvis noen hadde sagt det til meg.

Konsekvent? I think not.

Enig med du der! Jeg er selv frankofil, men sier allikevel påmmfri (jeg er jo ikke flaska opp på rudebilen for ingenting heller).

Men må si at jeg irriterer meg litt over "latte" jeg da. Hva er poenget med å bestille melk når man egentlig mener kaffe med melk? Det høres liksom så verdensvant ut, men er jo helt malplassert.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:21   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Men må si at jeg irriterer meg litt over "latte" jeg da. Hva er poenget med å bestille melk når man egentlig mener kaffe med melk? Det høres liksom så verdensvant ut, men er jo helt malplassert.

Ikke helt enig der - kaffen kan vel regnes som underforstått når man bestiller i en kaffebar. Jeg tror ikke det å forkorte "caffe latte" til "latte" er noe særnorsk fenomen?

Gammel 15-10-06, 16:41   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke helt enig der - kaffen kan vel regnes som underforstått når man bestiller i en kaffebar. Jeg tror ikke det å forkorte "caffe latte" til "latte" er noe særnorsk fenomen?

Det brukes ihvertfall i amerikanske filmer. Men neppe i Italia.

Selv holder jeg meg til Cortado, så slipper jeg den.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:55   #9
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det brukes ihvertfall i amerikanske filmer. Men neppe i Italia.

Selv holder jeg meg til Cortado, så slipper jeg den.

Når vi først er inne på italienske uttrykk i amerikansk, så har jeg alltid forrundret meg over at de bruker ordet capice, som betyr forstår du, uten å uttale e-en på slutten. Først irriterte jeg meg litt over det, fordi jeg trodde det var feil uttale. Men så sier de det jo i alle disse Gudfaren-filmene også, og der er det jo ellers helt riktig italiensk. Men så kom jeg på, mens jeg satt der og så Gudfaren at de snakker jo siciliansk. Og ikke normert dante/siena-italiensk. Så da oppklarte jeg det, gitt.

Gammel 15-10-06, 16:51   #10
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men det er iallfall ikke italiensk. Og det er der jeg lærte å drikke cafè latte (bare for å flisespikke mener jeg )

Gammel 15-10-06, 16:54   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Men det er iallfall ikke italiensk. Og det er der jeg lærte å drikke cafè latte (bare for å flisespikke mener jeg )

Heter det ikke "caffe" på italiensk, altså? Det trodde jeg, men jeg snakker jo ikke italiensk, da.

Gammel 15-10-06, 17:56   #12
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Konsekvent? I think not.

Enig med deg. Men det er jo ikke så lett for de som ikke kan f.eks spansk å vite at dobbel L blir J.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:35   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det ha noe med dialekt å gjøre også? Her i Stavanger/Sandnes hører jeg uhyre sjelden noen si "pomfritt", alle sier pomfri. De få gangene jeg hører noen si "pomfritt" er det som regel østlendinger som sier det, enten på TV eller i RL.

Gammel 15-10-06, 18:35   #14
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kan det ha noe med dialekt å gjøre også? Her i Stavanger/Sandnes hører jeg uhyre sjelden noen si "pomfritt", alle sier pomfri. De få gangene jeg hører noen si "pomfritt" er det som regel østlendinger som sier det, enten på TV eller i RL.

Og det uttales pomfri, og ikke påmmfri.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 20:25   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Og det uttales pomfri, og ikke påmmfri.

Nei, det uttales pom fritt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 20:56   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det heter caffè på italiensk. Jeg har bodd 3 år i Italia og noe husker jeg, til tross for at det er mange år siden. Jeg var forresten på restaurant for noen dager siden og da bestilte jeg tagliatelle og da fikk jeg spørsmålet om det var tagliatel jeg skulle ha.

Jeg må innrømme at første gangen jeg hørte om påmm fri og beanæ så fniste jeg, men nå er jeg jo ikke norsk da.

Jeg sier:
Maljorca
Paelja
Kråassang
Mikelandjelo
men veldig ulogisk lasanj (om jeg ikke er i Italia for da sier jeg lasagne, i Sverige sier man dog lasanj)

Sist redigert av Pelen : 16-10-06 kl 21:04.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 20:40   #17
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, det uttales pom fritt.

Ikkje på stavangersk!

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:24   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også lære meg italiensk! Holder på med et cd-kurs nå, for vi skal reise ned til slekten i Ferrandina i sommer, og de snakker ikke ett ord engelsk. Både gleder og gruer meg, for jeg har kjempelyst å treffe dem, men jeg har jo lyst å kunne kommunisere iallefall LITT med dem. Men mannen min snakker jo italiensk da, så han fungerer som tolk.
Men jeg vil lære det selv også.

Gammel 31-07-07, 18:12   #19
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Min kjære mor trodde en stund at Memurubu var et sted i Afrika pga feil uttale.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 18:25   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det kunne ikke ramlet meg inn å si "pommfritt". Kjenner faktisk ingen på Vestlandet som sier det. Det er typisk Oslo-folk, helst de som spiller golf og bor i Ullevål hageby og sånt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:05.