|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Jeg tenker nok ikke så mye over dette.
|
|
|
#5 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Jeg er enig med SmarteSmelt jeg. Når jeg snakker norsk bruker jeg også norsk uttale på låneord, selv om jeg noen ganger er klar over at det er annerledes på originalspråket. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
fri
|
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?
Enig med du der! Jeg er selv frankofil, men sier allikevel påmmfri (jeg er jo ikke flaska opp på rudebilen for ingenting heller). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Ikke helt enig der - kaffen kan vel regnes som underforstått når man bestiller i en kaffebar. Jeg tror ikke det å forkorte "caffe latte" til "latte" er noe særnorsk fenomen?
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det brukes ihvertfall i amerikanske filmer. Men neppe i Italia.
|
|
|
#9 |
|
fri
|
Når vi først er inne på italienske uttrykk i amerikansk, så har jeg alltid forrundret meg over at de bruker ordet capice, som betyr forstår du, uten å uttale e-en på slutten. Først irriterte jeg meg litt over det, fordi jeg trodde det var feil uttale. Men så sier de det jo i alle disse Gudfaren-filmene også, og der er det jo ellers helt riktig italiensk. Men så kom jeg på, mens jeg satt der og så Gudfaren at de snakker jo siciliansk. Og ikke normert dante/siena-italiensk. Så da oppklarte jeg det, gitt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
fri
|
Men det er iallfall ikke italiensk. Og det er der jeg lærte å drikke cafè latte (bare for å flisespikke mener jeg |
|
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Heter det ikke "caffe" på italiensk, altså? Det trodde jeg, men jeg snakker jo ikke italiensk, da.
|
|
|
#12 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg. Men det er jo ikke så lett for de som ikke kan f.eks spansk å vite at dobbel L blir J. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Kan det ha noe med dialekt å gjøre også? Her i Stavanger/Sandnes hører jeg uhyre sjelden noen si "pomfritt", alle sier pomfri. De få gangene jeg hører noen si "pomfritt" er det som regel østlendinger som sier det, enten på TV eller i RL.
|
|
|
#14 |
|
Elsker gamlis- godis
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bare sær
Nei, det uttales pom fritt.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Ja, det heter caffè på italiensk. Jeg har bodd 3 år i Italia og noe husker jeg, til tross for at det er mange år siden. Jeg var forresten på restaurant for noen dager siden og da bestilte jeg tagliatelle og da fikk jeg spørsmålet om det var tagliatel jeg skulle ha. Sist redigert av Pelen : 16-10-06 kl 21:04. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Jeg vil også lære meg italiensk! Holder på med et cd-kurs nå, for vi skal reise ned til slekten i Ferrandina i sommer, og de snakker ikke ett ord engelsk. Både gleder og gruer meg, for jeg har kjempelyst å treffe dem, men jeg har jo lyst å kunne kommunisere iallefall LITT med dem. Men mannen min snakker jo italiensk da, så han fungerer som tolk.
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Er korrekt uttale viktig uansett?Det kunne ikke ramlet meg inn å si "pommfritt". Kjenner faktisk ingen på Vestlandet som sier det. Det er typisk Oslo-folk, helst de som spiller golf og bor i Ullevål hageby og sånt.
|
![]() |
|
|