|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
saftig
|
Sv: Mild avstraffelse av barn børJeg kjenner jeg blir litt satt ut når voksne folk vrenger utav seg sånt. Jeg burde kanskje slutte med det, for min egen del.
|
|
|
#2 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesIkke akseptabelt i det hele tatt. Jeg er ikke vokst opp med noe form for fysisk avstraffelse, mannen fikk seg stadig en smekk på rumpa. Og vi er helt enige om at våres barn skal ikke røres på noen måte.
|
|
|
#3 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Og da har jeg lyst å svare at det er jeg jammen meg ikke sikker på gitt!
|
|
|
#4 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates[quote=Lille Ru;623431]Jeg ble skutt i skinken med luftgevær for mange år siden. Det gikk bra med meg.
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
La meg forklare med et eksempel som jeg tror mange kan kjenne seg igjen i. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror faktisk det bør bli lovfestet at det er lov å skyte den mannen i rompa, kan umulig skade.. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesSom barneombud Reidar Hjerman sa i går på 1730: Alle bærer på en del ting fra barndommen som kanskje ikke er helt som det skulle, og sannsynligheten for at man ville båret på mindre, om man ikke ble slått, er stor.
|
|
|
#8 |
|
ctrl+z
|
Dette bet jeg meg merke i også. Klokt sagt og det summerer igrunnen opp det jeg tenker om saken også.
|
|
|
#9 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesDa har jeg tenkt, og kommet fram til at barn først og fremst ikke bør straffes. Det er klart at en del gjerninger bør få konsekvenser, og at vi som foreldre kan føle oss maktesløse ovenfor barn som tilter en gang i mellom. Men da må vi helst gå i oss selv og finne en bedre måte å løse floka på neste gang.
Min erfaring med foreldre og barn (som jeg observerer, men ikke kjenner) er at de kjeftete foreldrene får bråkete unger. Selv om jeg kan se for meg sceniariet som bina beskriver kan oppstå for hvem som helst en gang i mellom.
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg føyer meg inn i rekken med de som ikke har bakkekontakt. Jeg leste binas scenario med store øyne, og tenkte med meg selv at sånn oppfører da ikke fireåringer seg? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det beste argumentet i hele verden. Jeg blir alltid så rørt når noen trekker dette argumentet inn i alle diskusjoner, enten det er røyking i svangerskapet, usikrede barn i bil og annet.
|
|
|
#13 |
|
Originala
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesNei, såvisst ikke. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesDet er da folk som har vært igjennom helvete og tilbake som det har gått bra med i ettertid, det blir likevel ikke et argument for at alle bør oppleve det samme. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesMå føye til at jeg er redd enkeltes grenser tøyes ved slike uttalelser. Som Tink påpeker kan man handle dumt når man er sinna, men enkelte sperrer har man. Hvis grensen for hva som er akseptabelt viskes ut og blir en gråsone vil det bli farlig. Dette er og blir svart/hvitt for meg: man slår ikke barn, man slår ikke noen i det hele tatt! En mellomting vil aldri bli greit. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Jeg tar aldri barnet mitt hardt i armen for å straffe ham fysisk. Ei heller så hardt at han får vondt.
De færreste er vel uenig i at man skal sette grenser for barn. Men jeg håper virkelig at de aller fleste er uenig i at hvis barnet bryter en grense gang på gang, så er det greit å rise det, gi det en ørefik, slag på lanken eller noen som helst annen form for smerte. Jeg syns det er misbruk av makt.
Enig med emm. Hva noen tolker som "lett fysisk avstraffelse" er nok temmelig individuelt.
|
|
|
#17 |
|
Originala
|
Jeg synes det er et godt poeng. De gangene jeg har "vært fysisk" overfor Lillemor har motivet vært et helt annet enn avstraffelse. Men ja, jeg har kledd på henne klær mot hennes vilje, båret henne ut i bilen ved henting i barnehagen og jeg har måttet blåholde henne for å få tatt blodprøve eller for å få tatt tempen. Men jeg tror faktisk at dette og avstraffelse ville oppleves som to ulike ting av min fireåring, hvor ille og urettferdig hun enn måtte føle det der og da. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Enig.
|
|
|
#19 |
|
Ustabil
|
Men helt konkret: tror du det spiller noen rolle for barnet om du har planlagt straffen eller handler irrasjonelt der og da? Om man tar barnet hardt i armen for å tvangs-kle-på eller for å stoppe vill herjing og løping hjemme hos oldemor, tror du barnet noen gang vurderer om dette var en planlagt straff eller plutselig straff? Og spiller det egentlig noen rolle? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesOg for å legge til noe om motiv: Ja, barna skjønner når det er rene uhell. Som den gangen jeg skulle legge lillesøster i senga og var uheldig og slo hodet hennes i sengekanten. Eller alle de gangene jeg har kjørt på en av dem med handlevogn i butikken. Vondt gjør det, men de vet det var et uhell, og jeg beklager. |
|
|
|
![]() |
|
|