|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg kjenner litt at jeg sliter med at det skal være så vanskelig å prioritere. Å ha barn tar tid. Å være i full jobb og midt i karrierejaget tar tid. Enten kan man gjøre det ene, eller så kan man gjøre det andre. Man kan ikke få både i pose og sekk. Er det så vanskelig å forstå? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidFor det første vil jeg si: Ingen kan sitte utenfor å vite sannheten om hvem som er gode foreldre! Samtidig vet jeg godt hvorfor jeg har valgt å starte som frilanser fordi jeg vil ha mer tid med barna mine nå som de er små. Dette har jeg gjort i flere år nå, og trives med valget. For meg er det et verdivalg. Jeg arbeider som journalist og jakter nå på en mamma over 40 som har valgt å være hjemme med barna på fulltid og mener det er et kvalitetsvalg. Ikke bare lett å finne. Noen tips? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er det nok endel: http://toogto.com/forum/index.php
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg sendte ungen min i heldagsbarnehage da hun var 9 mnd. Jeg vet om folk som utøver omsorgssvikt og vold mot barna sine som har vært hjemme med dem i årevis.
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Jeez, Mim. Det er ikke helt det vi diskuterer.
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Nja. Vi har jo visse standarder å gå etter, og barnevernsloven og barneloven kan jo være en pekepinn?
|
|
|
#9 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
Hei igjen! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidFor så vidt så er det vel allerede ”mulig” å gå ut i jobb når barnet er ni måneder, ved at man velger å ta ut 100 % lønn, fremfor å ta ut 80 %. Det vet jeg om flere som velger, spesielt i de tilfeller der både mor og far har en karriere som må pleies, og hvor det ikke blir sett på som så veldig akseptabelt at man velger 80 %-løsningen (hvis man har et ønske om å klatre videre på stigen). Jeg vet også at det er flere fedre som har problemer med å ta ut seks uker sammenhengende permisjon, fordi det skaper store problemer for arbeidsgiveren. Dette er likevel mennesker som jeg vil påstå er gode foreldre, og som evner å kombinere karriere med familieliv, blant annet ved å gå fra jobben klokken 16 og heller jobbe etter barna har lagt seg, ved å kjøpe seg unna en del av de tingene som må gjøres hjemme gjennom bruk av vaskehjelp og au pair. Men jeg syns heller spørsmålet burde være hvem det er som skal betale for tilrettelegging av dette – og jeg mener vel strengt tatt det burde være arbeidsgiver som eventuelt gir tilskudd til vaskehjelp som frynsegode, ikke staten som betaler for dette. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Tåler regn
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg for min del kokte da jeg leste avisen i dag. Hun drar frem hjelp av aupair og bestemor. Men ingenting (som jeg så) om far. Hun trenger jo ikke å være hjemme 1år i perm. Hun kan jo dele på det med mannen. Og hvis man ikke har tid i det hele tatt til å være hjemme med barnet, da lurer jeg veldig på hva som er poenget med å få barn |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg synes artikkelen er litt tøysete, og er enten litt lite gjennomtenkt eller dårlig skrevet. Men jeg synes det er enda mer tøysete å si på andres vegne at de kanskje ikke burde få barn hvis de vil starte å jobbe etter 8 i stedet for etter 9 mnd. Det er en viktig, men tross alt svært liten del av livet, og det kan godt hende at man i den type jobber har andre fordeler som veier opp ganske mye.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet ikke om noen har sagt det i denne diskusjonen, jeg har hvertfall ikke gjort det.
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidTja, ikke ordrett, men det er flere som sier at man bør vurdere det, og det er vel ikke så langt unna å si at de kanskje ikke bør få.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Nei, det kan jo være en konsekvens. Men sånn er det jo med alle valg i livet, jeg kan ikke skjønne at det å få barn er liksom noe man har rett til, selv om man ikke vil gjøre endringer i livet ellers. Når vi valgte å få barn var det fordi vi var på et sted i livet det passet, hvor vi begge var så fleksible at vi ville kunne ta ut permisjon, i tillegg til å være veldig tilgjengelig de første årene. Hadde vi begge f. eks. hatt en jobb hvor vi reiste mye og ikke ønsket å gi opp dette på noe som helst vis, så hadde vi nok utsatt det å få barn. Jeg valgte faktisk å slutte i jopbben min, fordi jeg ikke så den som spesielt forenlig med det å få barn.
Er man student finnes det barnehageplasser til barn under ett år, og som jeg fant ut i løpet av denne tråden, så fines det kommunale plasser også. Når målet om full barnehagedekning er oppnådd, vil det vel være lettere for de små å få disse plassene også.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
For all del. Alle bør ta en vurdering om når og om man skal få barn. Jeg bare liker ikke helt at man antyder det på vegne av andre man ikke kjenner.
For det første er det ikke nødvendigvis bare snakk om den ene måneden. Det er veldig vanskelig å få plass til et oktoberbarn overhodet, fordi de fleste barnehager ikke
|
|
|
#17 |
|
Peppy!
|
Vel, jeg synes nok det er mer ok for en student enn for herr og fru Karriere. Det har noe med konsekvensene å gjøre. Det kan være krise å måtte utsette studiene et helt år (hva skal man leve av, for eksempel?), mens at herr og fru Karriere velger å begynne å jobbe tidligere muligens handler om behovsdekning på et høyere plan i Maslow. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
I utgangspunktet syns jeg det går ut på ett, selv om en student nok kan ha større fleksibilitet i hverdagen enn Herr og Fru Karriere.
|
|
|
#19 |
|
Hertuginne
|
Det var samme følelse som jeg satt med da jeg leste hele intervjuet. Jeg synes mye kunne løses med fleksibilitet i når et barn starter i barnehage. Permisjonen er et privilegium for at man skal kunne være hjemme med barnet, enten mor eller far.
|
|
|
#20 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstidJeg hørte henne på radioen i dag sammen med Anniken Huidfelt (?), og jeg er på linje med Ap-politikeren, at om man ikke nytter seg av et gode så skal man ikke få en kontantutbetaling i "premie" for det. |
|
|
|
![]() |
|
|