|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenAltså, jeg jobber i en flerkulturell klasse og har allerede mange språk og religioner representert: tamilsk, filipinsk, albansk, arabisk, kurdisk, norsk, etiopisk, tyrkisk og norsk... For oss er det mer enn nok for de fleste å lære god norsk og en del engelsk... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenJa til mer språkundervisning - og ja til heldagsskole!
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenFordi det er lettere å lære språk jo yngre man er. Ingen grunn til å vente til man er blitt stor og dum.
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolen
Jeg skal garantere deg at jeg skal slå en hvilken som helst førsteklassing i å lære meg språk, bla fordi jeg kan to språk fra før av og har en bedre oversikt over gramatikken (OK, jeg er ikke supergod, men en førsteklassing skal jeg slå). Det man ikke greier å lære seg i voksen alder er perfekt uttale, spesielt slike som jeg - umusikalsk og tonedøv - vil ha problemer.
|
|
|
#5 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenI utgangspunket tror jeg det er ganske lurt å starte så tidlig.
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenJeg syns det er helt flott. De lærer jo engelsk fra første trinn nå, så toern har hatt engelsk et år allerede. De kunne godt ha trappet opp litt på timeantallet, da.
|
|
|
#7 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenJa til andre fremmedspråk (det har allerede blitt forsøkt med stor suksess fra 5.klasse, ingen grunn til å vente så lenge) og ja til heldagsskole.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#9 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenJa til tidlig språkintro! Vi har jo lært ungene engelsk, og er takknemlig for den ene engelsktimen skolen her tilbyr fra første klasse. I tillegg har vi funnet en super engelslærer som har private klasser (10 elever) på ettermiddagen. Men vi her heldige, for læreren til storesøster er enig i at jo tidligere, jo bedre, så de har begynt så smått med litt spansk også. Ingen av lærerne kan det, men en i klassen har spanske foreldre så derfor har man funnet et samarbeid.
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenJo tidligere jo bedre er min erfaring.
|
|
|
#13 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenJeg ville ikke vært enig i august men nå har storebror gått i 1.klasse i noen måneder og han kan faktisk lese litt allerede!!
|
|
|
|
#15 |
|
fri
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenDet kommer jo an på hvilke ressurser skolen kan tilby. Det er jo ikke bare-bare å hoste opp lærere i hvilket som helst språkfag. Men de tradisjonelle og nære språkene som fransk, tysk og spansk burde man jo klare å tilby. Om man har ressurser, så kan man jo tenke andre språk også. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenDet står en spennende artikkel om språkfag i Aftenposten i dag. Språk som etterspørres i næringslivet og som blir sett på spisskompetanse er bl.a. kinesisk, arabisk og russisk. Dette er i dag universitets-fag. Jeg kan se for meg i fremtiden (ikke altfor lenge) at det skulle kunne bli mulig å velge disse språkene tidligere...kanskje ikke barneskolen, men videregående.
|
|
|
#17 |
|
Ustabil
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenHvis man snakker om et andre fremmedspråk i barneskolen så må jo det bli ETT språk som alle elevene lærer. Det vil være urealistisk å tro at skolen får tilført så store ressurser at de kan tilby flere fremmedspråk, spesielt på skoler der klassetrinnet består av under 15-20 elever. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Da vil jeg si fransk, spansk eller nederlandsk
|
|
|
#19 |
|
|
Uenig. Fransk er jålete, tysk er vakkert. Det er litt som pop og rock. Fransk er lettlikt, innsmigrende og alt som er ved det kommer til uttrykk umiddelbart, ikke ulikt en dansebandslager eller en hollywoodfilm. Tysk derimot, er mye dypere, tysk har så mange gode ord hvor klangen sier like mye om ordet som ordet selv. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolenJeg vil si fransk.
|
![]() |
|
|