Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn?
Navnet var klart da barnet/barna ble født 127 72,99%
Før det var gått en uke 44 25,29%
Mellom 1 og 2 uker 13 7,47%
Mellom 2 og 3 uker 14 8,05%
Mellom 4 og 5 uker 5 2,87%
Over 5 uker 9 5,17%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 12:37   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har vært nødt til å bli kjent med barnet før jeg har klart å velge navn jeg liker.

Ja, man er forskjellige. Vi var ganske klare på at vi ønsket å introdusere ham for familie og venner fullt ferdig med navn når han var født (vi sa hverken hvilket kjønn barnet var, eller hvilke navn vi tenkte på, før det). Og jeg syntes på én måte ideen om å "dikte opp" et navn til en person var ganske absurd, og samme hvilket navn (og hvilken fornavn-/etternavnkombinasjon) vi prøvde, syntes jeg det hørtes rart og kunstig ut - for det var jo ingen som het det (enda)! Men jeg innså at når ungen nå fikk et navn, ville det jo faktisk være det han het, og at vi ville venne oss til det ganske fort. Og det ville vi nok uansett hvilken farge han hadde på håret og hvor mye han veide og om han skrek mye de første dagene, og hva man nå ellers kan bli kjent med når det gjelder et spedbarn.

Gammel 13-11-07, 12:37   #2
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri skjønt hvordan man kan ha navnet klart før fødsel. Mulig det har sammenheng med (se annen tråd et eller annet sted) hvor knyttet man er til barnet i magen. Selv har jeg jo hatt navnelister med navn jeg liker, men ingen av dem har blitt valgt. Jeg har vært nødt til å bli kjent med barnet før jeg har klart å velge navn jeg liker.

Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel. Ei heller forstår jeg hvordan et navn skal tre frem i løpet av de første ukene hvor man blir kjent.

Et navn er jo noe foreldrene gir barnet, ikke en mystisk hemmelighet som skal avdekkes? Sånn er det i hvert fall for meg.

Vi har hatt navnet klart i årevis - i hvert fall hvis det blir en jente.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:45   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Et navn er jo noe foreldrene gir barnet, ikke en mystisk hemmelighet som skal avdekkes? Sånn er det i hvert fall for meg.

Og meg!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 13:28   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel. Ei heller forstår jeg hvordan et navn skal tre frem i løpet av de første ukene hvor man blir kjent.

Sånn er det for oss også.

Barnet fikk navnet "Prototypen" og vi var i forkant veldig spente på hvordan en med navnet "Prototypen" så ut.

Gammel 13-11-07, 14:09   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri skjønt hvordan man kan ha navnet klart før fødsel. Mulig det har sammenheng med (se annen tråd et eller annet sted) hvor knyttet man er til barnet i magen. Selv har jeg jo hatt navnelister med navn jeg liker, men ingen av dem har blitt valgt. Jeg har vært nødt til å bli kjent med barnet før jeg har klart å velge navn jeg liker.

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Med turbo så hadde han navn før han ble født.

Snoopyline hadde og navn før hun ble født om hun var gutt*ler*
Egentlig hadde hun jentenavn og men hun passet ikke til det navnet.
Så var det å bli enig haha så hun fikk ikke navn før hun var 5 uker

Dette skjønner derimot ikke jeg. Jeg kan ikke se hvordan man kan se på et lite spebarn hva det barnet skal hete. Spebarn er ganske like og kan hete hva som helst for meg.

Jeg er mer på linje her. Vi har hatt navn klare for begge to. Det har vært oppkalling og ettersom vi ikke har visst hvilket kjønn vi ventet så har vi hatt både gutte- og jentenavn klare begge gangene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:31   #6
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel.

Med mindre Andreas skulle finne på å ha innovertiss, da. (Hva, er det ingen andre som har slått denne vitsen? Treiginger!)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:48   #7
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Med mindre Andreas skulle finne på å ha innovertiss, da. (Hva, er det ingen andre som har slått denne vitsen? Treiginger!)

(Og når du sier det: Morsomheten var nokså åpenbar, ja.)

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 14:52   #8
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Navnet var klart, men jeg brukte en dag på å finne ut om det var det riktige for han.
Hadde det vært en jente hadde vi derimot ikke vært enige enda.
Med den jeg har i magen nå, blir det sikkert mye vanskeligere...

Gammel 13-11-07, 19:52   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Vi hadde navnene klare på forhånd.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 20:07   #10
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Dette skjønner derimot ikke jeg. Jeg kan ikke se hvordan man kan se på et lite spebarn hva det barnet skal hete. Spebarn er ganske like og kan hete hva som helst for meg.
.

Ikke helt enig. Dersom du har bestemt deg for at guttungen skal hete William, så kan han liksom ikke være 5 kg og ha svart stritt hår.

Og dersom du har bestemt at han skal hete Torgrim så kan han ikke være 2 kg, ha lyse krøller og lange pianofingre.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Wow. Jeg fatter ikke at det går an å IKKE diskutere navn. Jeg hører mange si det, at de ikke har hatt tid, ikke har tenkt noe videre på det, osv. Jeg har ALLTID tenkt navn, jeg, og alltid hatt mine tanker om hva mine (eventuelle) barn skulle hete. Nå skal jeg ikke ha flere barn, men jeg "samler" fortsatt på navn, og tenker ofte at "søren og, synd jeg ikke skal ha flere, for det navnet skulle jeg gjerne ha brukt."

Samme her. Jeg kunne f.eks hatt minst 3 jenter til...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Med storebror var navnet klart før han ble født. Vi byttet da han var seks mnd.

.

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Var det så ille?

Gammel 15-11-07, 14:04   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

De må jo passe til navnet sitt. Jeg så med en gang at snuppa ikke var noen Andrea når hun ble født. Hun var en Emilie med en gang jeg så henne.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:54   #12
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Samme med meg.
Navnet fikk de etter noen uker.
Minstamann ville jeg skulle hete Bendik, men mannen streika,så det ble ikke det,men han heter Sander og det er like fint syns jeg nå da.

Gammel 13-11-07, 11:51   #13
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Med turbo så hadde han navn før han ble født.

Snoopyline hadde og navn før hun ble født om hun var gutt*ler*
Egentlig hadde hun jentenavn og men hun passet ikke til det navnet.
Så var det å bli enig haha så hun fikk ikke navn før hun var 5 uker

Gammel 13-11-07, 11:55   #14
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ztjerna fikk navn under fødselen. Vi hadde snakket om et par navn, og da jordmor mot slutten av fødselen lurte på hva han het svarte vi det ene av dem. Og siden hun fikk meg til å både gi fra meg lystgass og presse for "ztjernas" skyld, så kunne han jo ikke hete noe annet etterpå .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 11:59   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bestemte oss et par timer etter fødselen. Vi hadde noen alternativer som vi hadde tenkt ut på forhånd og det ble et av dem.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:01   #16
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Første og andre: Navnet var klart da barnet/barna ble født.

Tredje: Mellom 2 og 3 uker.

Gammel 13-11-07, 12:10   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Navnet var klart en stund i forveien begge ganger.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:16   #18
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Vi hadde navn klart til alle 3 barna før de var født, men barn nummer en fikk "nytt" navn på sykehuset.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:46   #19
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fire dager med Storesøster. Da hadde vi tre jentenavn vi hadde blitt enige om mens jeg var gravid, og så måtte vi bare enes om hvilket av dem.
To dager med Plutten. Det ble et navn som aldri har stått på noe navneliste her i huset, det bare datt ned i hodene våre siste kvelden på barsel.

Gammel 13-11-07, 14:12   #20
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Nr.1 fikk navn på føden, fire timer før han kom til verden. Vi var veldig uenige, pappan ville ha Conrad, jeg vill ha Trym. Det ble ingen av delene
Nr.2 Fikk navn av storebror da han lå i magen ( rundt uke 13)
Nr.3 Fikk navn før hun ble født (pappans valg) men jeg var helt overbevist på at hun var en gutt og det tok noen dager å venne seg til navnet hennes,men det passer henne perfekt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.