|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn? | |||
Navnet var klart da barnet/barna ble født |
![]() ![]() ![]() ![]() |
127 | 72,99% |
Før det var gått en uke |
44 | 25,29% |
Mellom 1 og 2 uker |
13 | 7,47% |
Mellom 2 og 3 uker |
14 | 8,05% |
Mellom 4 og 5 uker |
5 | 2,87% |
Over 5 uker |
9 | 5,17% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Vi kalte datteren vår opp etter hennes italienske oldemor, og det navnet hadde vi hatt klart hele 5 år før hun ble født, faktisk. Nå er Camilla ikke noe sært navn, så jeg regnet med det ville passe barnet uansett, og det gjorde det til DE grader. Hun ER en Camilla. Uansett vokser de fleste barn inn i navnene sine etterhvert.
![]() |
#24 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Navnene var klare da barna ble født. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
villende
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Snupp het det han heter fra han var to streker på testen. Jeg var helt sikker på at jeg skulle ha en gutt. Strengt tatt har jeg "alltid" visst at hvis jeg fikk en gutt så skulle han hete det Snupp heter og mannen hadde ingen innvendinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Jeg var litt for kjapp og stemte bare for Lillebror. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Navnet var klart et par måneder før han ble født. (Også jentenavnet vi hadde i bakhånd.)
![]() |
#28 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?
Ja, man er forskjellige. Vi var ganske klare på at vi ønsket å introdusere ham for familie og venner fullt ferdig med navn når han var født (vi sa hverken hvilket kjønn barnet var, eller hvilke navn vi tenkte på, før det). Og jeg syntes på én måte ideen om å "dikte opp" et navn til en person var ganske absurd, og samme hvilket navn (og hvilken fornavn-/etternavnkombinasjon) vi prøvde, syntes jeg det hørtes rart og kunstig ut - for det var jo ingen som het det (enda)! Men jeg innså at når ungen nå fikk et navn, ville det jo faktisk være det han het, og at vi ville venne oss til det ganske fort. Og det ville vi nok uansett hvilken farge han hadde på håret og hvor mye han veide og om han skrek mye de første dagene, og hva man nå ellers kan bli kjent med når det gjelder et spedbarn.
![]() |
#29 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Mens jeg har vanskelig for å begripe hvordan man kan kikke på et nyfødt barn og si - Nei, det var visst ingen Andreas likevel. Ei heller forstår jeg hvordan et navn skal tre frem i løpet av de første ukene hvor man blir kjent.
![]() |
#30 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Vi hadde ett jentenavn og ett guttenavn klart mens jeg gikk gravid, jeg husker ikke lenger hvor langt jeg var på vei, men det var ikke så veldig langt inn i svangerskapet.
![]() |
![]() |
#31 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Med førstemann hadde vi navnet klart før vi reiste hjem fra sykehuset etter at han ble født.
![]() |
#32 |
Textrovert
|
![]() |
#33 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Fire dager med Storesøster. Da hadde vi tre jentenavn vi hadde blitt enige om mens jeg var gravid, og så måtte vi bare enes om hvilket av dem.
![]() |
#34 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Sånn ca. minus 2,5 år for førstemann og minus 6 år for sistemann.
![]() |
#35 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
Samme med meg.
![]() |
#36 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Storebrors og Prinsessa sitt navn var klart før de ble født. Til Snuppa stod det mellom to navn, men da hun ble født var det helt klart for oss hva hun skulle hete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Den som fikk navnet før fødselen er vel den som paser best til navnet.
![]() |
#38 |
Jeg ble frisk!!
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Begge to hadde navn før de ble født.
![]() |
#39 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
De fleste skriver vel det som er mest vanlig, så det ser jeg ikke på som så "sjokkerende". Jeg hadde helt klart skrevet "Mathias" om jeg bare hadde hørt navnet og ikke visste om det ble skrevet annerledes, for jeg har aldri sett det skrevet på andre måter. På samme måte ville jeg feks. ikke skrevet "Sesilie" selv om Cecilie uttales nettopp sånn.
![]() |
#40 |
superbruker
|
![]() Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?Jeg hadde en liste med forskjellige navn klare. Jeg ville se barnet før vi gav han/hun navn først. Jeg måtte jo se om barnet passet til hete det vi valgte.
![]() |
|
|