Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barns språklige forbilder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-06, 23:32   #1
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

De stakkars ungene mine må jo bli dialekt-analfabeter; bosatt i Vestfold med mamma som snakker finnmarking og pappa som snakker svensk

Gammel 17-10-06, 23:38   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det virkelig sant?

Det er det dummeste jeg har hørt på år og dag!

Unger takler da virkelig at folk snakker med ulike dialekter, jeg tror faktisk enkelte syns dette er morsomt også, spesielt når de kommer litt opp i alder. Storebror vår på 3 1/2 syns f.eks. det er kjempemorsomt når bestemor snakker nordlending, og forsøker å herme så godt han kan!
Når vi har vært på besøk hos - eller hatt besøk av - slektninger fra sørlandet, kan Storebror finne på å komme med sørlandsuttryk lenge etterpå.
Det er da bare artig!

Gammel 17-10-06, 23:41   #3
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Er det virkelig sant?

Det er det dummeste jeg har hørt på år og dag!

At det er sant, det kan jeg virkelig love deg!

Styrer har kommet med et par merkelige uttalelser før også, men denne synes jeg faktisk var på kanten!

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 23:49   #4
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er det tåpeligste jeg har hørt på lenge! Stakkars barn hvis jeg måtte legge om til f.eks. østlending, det høres ikke bra ut.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 11:15   #5
LilleVims
Aktiv

LilleVims sin avatar

Hvor: Akershus
LilleVims er litt kul
Standard

Noe så utrolig tåpelig!

Barna klarer utmerket godt å forstå dialektene og fremdeles snakke på sin egen dialekt.

I barnehagen hvor jeg jobber har vi litt forskjellige dialekter. Og det har aldri oppstått problemer. Men det hender jo selvfølgelig at jeg selv har "oversatt" det jeg har sagt. Var ikke så lett for barna å forstå hva jeg mente når jeg sa: "Ta på de huvo di" = Altså lue.

Jeg har jo opplevd et barn som nektet å snakke til meg hvis jeg var alene på tidligvakt. Jeg snakket ikke norsk. "Jeg forstå ikke hva de sier" Så der satt vi da... Han overså jeg totalt. Jeg snakket til meg selv de dagene.

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 15:56   #6
astrid_d
Superduperaktiv

astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Er førskolelærer, jobber med barn med spesielle behov. I særtrening med et autistisk barn la jeg mest mulig om til bokmål på enkeltord ift språkinnlæring. Hadde aldri gjort det før eller senere.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 15:59   #7
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Dersom dette er tilfellet vurderer jeg å søke "morsmålsundervisning" for tinkeliten. Stakkaren lærer jo ikke trøndersk (som morsslekta) ved å gå i barnehage på vestlandet. Heldigvis er han konsekvent med a-endingene, det mest trønderske hittil er bila og palatalisering i ny og ne.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 21:46   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er så dumt at jeg orker ikke å si noe engang! - eller litt må jeg nok si Dette kan ikke være mulig! Det vil jo også føre til at barnehagen ikke får noen barnehageansatte som snakker gebrokkent norsk da!!! - Og er det slik at barna kun skal lære seg å forstå én dialekt? Nei, dette må man ta opp med noen litt høyere opp i systemet!!!

Gammel 18-10-06, 22:45   #9
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Hahaha! Holy macarony for et dusteforslag! Får litt "Etaten"-følelse av dette

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 22:54   #10
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av cecix, her.

Hahaha! Holy macarony for et dusteforslag! Får litt "Etaten"-følelse av dette

Hehe, det var nok ikke et forslag. Heller en "formaning"!

Gammel 17-10-06, 23:45   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde hatt seriøse problemer om jeg skulle jobbet i den barnehagen, og styrer forlangte at jeg skulle begynne å snakke sørlending...
De gangene jeg prøver meg holder mine venner fra det blide sør på å le seg skakke.

Jeg innrømmer det glatt - jeg suger i sørlandsk!

Ergo ville jeg være et bedre språklig forbilde for barna om jeg snakket som jeg gjør.

(Og ergo hadde jeg vel neppe fått jobb i den barnehagen, noe jeg har på følelsen av er like greit.)

Sist redigert av Inagh : 18-10-06 kl 00:08.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 23:55   #12
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg hadde hatt seriøse problemer om jeg skulle jobbet i den barnehagen, og styrer forlangte at jeg skulle begynne å snakke sørlending...
De gangene jeg prøver meg holder mine venner fra det blide sør på å le seg skakke.

Jeg innrømmer det glatt - jeg suger i sørlandsk!

Ergo villle jeg være et bedre språklig forbilde for barna om jeg snakket som jeg gjør.

(Og ergo hadde jeg vel neppe fått jobb i den barnehagen, noe jeg har på følelsen av er like greit.)

Godt poeng!

Man kan virkelig begynne og lure på hvilke andre krav denne styreren har til de ansatte i barnehagen. Det at ped.leder "betrodde" meg dette vitner kanskje om at hun synes dette kanskje er litt vanskelig...

Må legge til at jeg er fornøyd med barnehagen, men jeg ble litt betenkt da jeg hørte dette...

Gammel 17-10-06, 23:45   #13
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Slutter meg til kommentaren: det er det dummeste jeg har hørt.......

Verdt et oppslag i VG er det

Om jeg skulle snakke Bergensk

Nordlending og østlending går helt glatt da

Sist redigert av Jessica : 17-10-06 kl 23:53.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 00:31   #14
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor i alle dager har hun fått det fra at DET er et godt språklig forbilde for barna da?

Hva lærer barna av at de ansatte knoter på dialekter de ikke behersker liksom?

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 00:43   #15
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Herregud, noe så dustete!

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 00:46   #16
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Hvor i alle dager har hun fått det fra at DET er et godt språklig forbilde for barna da?

Hva lærer barna av at de ansatte knoter på dialekter de ikke behersker liksom?

Amen!

Gammel 18-10-06, 01:00   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldeles dustete, naturligvis. Ped. leder i barnehagen til Lillegutt snakker hedmarksk, styreren nordnorsk, halvparten av de ansatte veksler mellom spansk og mer eller mindre gebrokkent norsk, og en av favorittassistentene er svensk; mange av foreldrene er latinamerikanske, flere av dem snakker forskjellige norske dialekter, én av mødrene er amerikansk, én av fedrene er svensk og en annen irakisk. Gjett hva? Alle ungene i barnehagen snakker aldeles utmerket Oslodialekt. (Og ingen ville heller finne på å kalle Lillegutt språklig tilbakestående, til tross for at han i tillegg til denne skrekkelig forvirrende barnehagen har en mor som snakker nordnorsk og en far som er trønder.)

Gammel 18-10-06, 10:06   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er virkelig noe av det tåpeligste jeg har hørt. En ting er at det er idioti i forhold til hva barn trenger. En helt annen ting er at det er personalpolitikk på absolutte lavmål!

Her hjemme snakker jeg en merkelig blanding av nordnorskøstlandsk, Teomannen snakker sognedialekt og mine foreldre snakkers trøndersk. Likevel snakket Frøkna helt rent da hun var bare så vidt passert to år gammel og har ingen problem med å snakke trondheimsdialekr selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 10:12   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordelen med forslaget er jo at det faller på sin egen urimelighet og er helt ugjennomførbart.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 10:17   #20
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slutter meg til alle andre, dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

Det eneste jeg kan komme på som kan være greit å legge om på når man jobber på en småbarnsavdeling er der man bruker helt forskjellige ord på samme tingen. F.eks. å "disse" eller "huske". Som østlending sier jeg huske på huska, mens mange vestlendinger disse på dissa. Hadde jeg jobbet i en småbarnsavdeling der dette er vanlig ville jeg sikkert sagt "disse" jeg også. Men hadde jeg blitt pålagt det av styrer ville jeg følt det litt rart. Dette tilpasser man jo selv, og forklarer barnet hva man mener om barnet ikke skjønner.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.