Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barns språklige forbilder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-06, 21:42   #1
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barns språklige forbilder

I barnehagen til "lille Pernille" har de ansatte fått beskjed av den nye styreren at de bør tenke på hvilke språklige forbilder de er for de minste barna i barnehagen. De har derfor fått klare hint på at de bør legge om dialekten og snakke slik barna en gang kommer til og snakke. Ped.leder har "betrodd" seg til meg og spurt meg hva jeg mener om saken, hun innrømmet glatt at hun synes det var litt vel vanskelig og bare plutselig skulle begynne og snakke en annen dialekt.

Hva tenker dere småbarnsforeldre om dette? Er det negativt at de ansatte i barnehagen bruker en helt annen dialekt enn hva som er vanlig der barna vokser opp?

Jeg for min del har aldri reagert negativt på dette, og i mine øyne er jo små barn helt unike når det gjelder tilpasning og språklig forståelse.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:45   #2
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg synes ikke man skal tilpasse dialekten etter barnet. Barnet vil jo ikke få et naturlig forhold til språk dersom voksne vrir på dialekten etter hvem de snakker med.

Når storesøster gikk i bhg så var det tre voksne på avdelingen, og ingen av de snakket bergensk, men jenten min snakker flytende bergensk for det om. Så jeg tror ikke det har noe å si.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:48   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Hva?! Men det er jo helt meningsløst! Små barn har mer enn kapasitet nok til å håndtere flere dialekter om gangen, og ingen kraft i verden kan hindre dem i å lære den dialekten som flertallet rundt dem snakker. Foreldrene når de er helt små, jevnaldringene når de blir litt større. Det er helt absurd tullete å tvinge barnehagepersonalet til å legge om dialekten sin for å gjøre det enklere for de stakkars små! Det kan du hilse barnehagepersonalet fra en lingvist og si!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:50   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg synes det blir helt feil om man ikke skal få holde på dialekta si.

Barn har ikke vondt av å høre andre dialekter en sin egen. er det ord de ikke forstår gir de klart uttrykk for det.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:51   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Det der er omtrent det dummeste jeg har hørt på lenge. Skal barna altså bli vant til at folk gjør seg til i stemmen når de snakker til de?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:52   #6
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg blir helt oppgitt når jeg hører hvilke idéer enkelte har...
Det har overhodet ingen betydning for barnets språkutvikling hvilken dialekt en barnehageansatt snakker. Min mor har en helt annen dialekt enn meg, og jeg har aldri tatt etter henne eller hatt problemer med det.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:53   #7
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg syns folk skal snakke den dialekten de snakker.

I vår barnehage er Ped.leder lengre nord i fra og en av de andre assistenterne er østlening. Odin svitsjer rett som det er over til en helt annen dialekt. Syns ikke det er noe problem, de hører jo andre dialekter på tv og film og.

Her en dag da vi hadde satt oss i bilen og skulle kjøre hjem hørte jeg fra bakstete. " Nå kan du kjøre mamma, nå vil jeg bare hjem". Hadde han snakket vår dialket hadde det blitt "No kan du kjør mamma, no vil eg bære heim"

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:53   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Betyr det at jeg kan bestille barnehagepersonale som skarrer på r'ene?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:57   #9
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hva?! Men det er jo helt meningsløst! Små barn har mer enn kapasitet nok til å håndtere flere dialekter om gangen, og ingen kraft i verden kan hindre dem i å lære den dialekten som flertallet rundt dem snakker. Foreldrene når de er helt små, jevnaldringene når de blir litt større. Det er helt absurd tullete å tvinge barnehagepersonalet til å legge om dialekten sin for å gjøre det enklere for de stakkars små! Det kan du hilse barnehagepersonalet fra en lingvist og si!

Takk! Det var akkurat min første reaksjon også, men jeg prøvde å modderere tankene mine. Jeg blir bare mer og mer forundret over denne daglige leder sine uttalelser...

Hun argumenterte at dette er ettåringer som ennå ikke kan snakke noe særlig og det virkelig var viktig for dem at de fikk "riktige" språklige forbilder!

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:59   #10
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Betyr det at jeg kan bestille barnehagepersonale som skarrer på r'ene?

Ja, det tror jeg bestemt .

I småtten sin barnehage er det en svenske, hun snakker heldigvis svensk og ikke svorsk. Det er t.o.m en østlending der, men jeg har tenkt å bære over med det enn så lenge.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:00   #11
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Dette er det teiteste jeg har hørt på lenge. Hvor forvirret tror dere ikke de samme barna blir av barne-tvs dialektmangfold?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:04   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg blir helt oppgitt av å høre sånt. Noe så tåpelig!

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:06   #13
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Dette er det teiteste jeg har hørt på lenge. Hvor forvirret tror dere ikke de samme barna blir av barne-tvs dialektmangfold?

Det kan du si!

Kan legge til at dette er østlandsk da, og at de fleste barnehageansatte er fra helt andre kanter av landet. Humret litt med ped.leder hvordan styrer feks. hadde tenkt og gripe an utfordringer hvis det kom utenlanske ansatte i barnehagen .

Men daglig leder er vel kanskje ikke "typen" som ansetter "slike".

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:11   #14
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Dette strider vel mot offisiell norsk språkpolitikk? Det høres helt hårreisende ut.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:14   #15
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Det der høres jo helt vilt ut.
Skulle tro de jobbet i NRK.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:28   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

HÆ?! Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Det hadde jeg virkelig klaget på eller tatt opp på et foreldremøte. Skal barn bare læres opp til å forstå en dialekt? Hva med folk som snakker litt gebrokkent, er ikke de ønsket i barnehager de da?

Hadde dette vært min barnehage så hadde jeg vært eitranes forbanna. Vi har hedmarkinger, folk fra nordnorge, Tyrkia, Sør-Amerika, USA og Oslo ansatt i vår barnehage og det har aldri engang falt meg inn å tenke over at de snakker med forskjellig aksent og dialekt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:32   #17
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

De stakkars ungene mine må jo bli dialekt-analfabeter; bosatt i Vestfold med mamma som snakker finnmarking og pappa som snakker svensk

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:37   #18
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Såfremt det her ikke var snakk om å beherske fy-ord bruk eller kanskje begrense sch-lyden i kj-lydord så er det jo fullstendig meningsløst.

Tvert imot er det jo flere barnehager som feks bruker tegnspråk-varianter av hensyn til barn med spesielle behov - det er vel kanskje kun lov i den barnehagen hvis aksenten er riktig?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:38   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Er det virkelig sant?

Det er det dummeste jeg har hørt på år og dag!

Unger takler da virkelig at folk snakker med ulike dialekter, jeg tror faktisk enkelte syns dette er morsomt også, spesielt når de kommer litt opp i alder. Storebror vår på 3 1/2 syns f.eks. det er kjempemorsomt når bestemor snakker nordlending, og forsøker å herme så godt han kan!
Når vi har vært på besøk hos - eller hatt besøk av - slektninger fra sørlandet, kan Storebror finne på å komme med sørlandsuttryk lenge etterpå.
Det er da bare artig!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 22:41   #20
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Er det virkelig sant?

Det er det dummeste jeg har hørt på år og dag!

At det er sant, det kan jeg virkelig love deg!

Styrer har kommet med et par merkelige uttalelser før også, men denne synes jeg faktisk var på kanten!

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no