Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-07, 21:40   #21
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Juleparty kan jeg vel leve med. Men det blir litt håpløst når man må forklare hva jul er - og hvilket annet ord kan man bruke enn christmas?

Hva med x-mas?

Gammel 21-11-07, 21:41   #22
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Aha. Holiday Celebration. Så får man med at det er en slags feiring, men uten det skumle ordet.

(Selv om det blir litt dumt det også, men et kompromiss om ikke annet?)

Godt kompromiss, selv om jeg ikke selv hadde tenkt på det som ekskluderende å bruke "Christmas". Men så hadde jeg heller ikke tenkt på det ut fra andre religioners perspektiv. Er ikke kristen selv, men hadde gladelig takket ja til et Christmas party.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 21:41   #23
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke for ingenting at man ofte ungår begrepet Christmas i julekort når det skal til utlandet.

Vi hadde i en tidligere jobb endel folk i USA og i Indonesia, da ble det naturlig å velge Season Greetings som et nøytralt alternativ.

Jeg ser ikke noe galt med begrepet Christmas overhode, ei har jeg problem med å bli invitert til Hannuka eller Eid.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 21:42   #24
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

He he, dette her minner meg om den geniale South Park-episoden (jeg tror det var der Mr. Hankey, the Christmas Poo, første gang gjorde sitt inntog) der ungene skal lage julespill, men alle de voksne vil ha det mest mulig politisk korrekt for ikke å støte noen, så det koker bort i noe surrealistisk vås med musikk av Philip Glass som ingen skjønner noe av og som aldeles ikke har noe med jul å gjøre.

Gammel 21-11-07, 21:44   #25
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

He he, dette her minner meg om den geniale South Park-episoden (jeg tror det var der Mr. Hankey, the Christmas Poo, første gang gjorde sitt inntog) der ungene skal lage julespill, men alle de voksne vil ha det mest mulig politisk korrekt for ikke å støte noen, så det koker bort i noe surrealistisk vås med musikk av Philip Glass som ingen skjønner noe av og som aldeles ikke har noe med jul å gjøre.

Men ingen får ta fra meg gleden av å dele ut en marsipan-gris. Ånei, en GRIS.

Gammel 21-11-07, 21:45   #26
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Christmas:
from the Middle English Cristemas, in turn from Anglo-Saxon Crīstes mæsse, Christ's festival

Det stemmer vel, men mas eller messe er vel begreper som brukes i kirken fremdeles....

Det er jo på engelsk om ikke amerikansk forståelig å snakke om Yuletide, aldså den hedenske festen. (nå er ikke det heller ureligiøst da)

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 21:46   #27
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Juleparty kan jeg vel leve med. Men det blir litt håpløst når man må forklare hva jul er - og hvilket annet ord kan man bruke enn christmas?

Hva med x-mas?

Juleparty trenger ikke nærmere forklaring, de får komme på selskapet og se selv. Det gikk sikkert an å skrive noe ala "invite you to a traditional norwegian juleparty to celebrate the season".

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 22:11   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Juleparty trenger ikke nærmere forklaring, de får komme på selskapet og se selv. Det gikk sikkert an å skrive noe ala "invite you to a traditional norwegian juleparty to celebrate the season".

Jeg er enig med ElinM, evt. kalle det traditional holiday celebration. På engelsk blir christmas i mye større grad forbundet med noe religiøst, selve ordet er jo religiøst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 10:53   #29
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

I min tid i Usa så lærte jeg meg det at å være PK er viktig. Spesielt i et meget politisk betonet miljø, som jeg jobbet i. Man kunne ikke si Merry Christmas på kortene man sendte ut før jul, for det kan jo være støtende. Jeg foreslo å droppe hele greiene og sende ut kort før sommeren hvor vi ønsket alle en fantastisk sommer, men ble ledd i senk. (De forsto tydligvis ikke ironien min.)

Det heter ikke Christmas Party lengre, men Holiday Party, hvor da alle høytider er kombinert. Det være seg Kwanzaa, Hanukkah eller jul....

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:00   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jul er egentlig et veldig nøytralt og fint lite ord

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 11:15   #31
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det en religiøs høytid. - men har jo hørt om problematikken i forhold til bruk av Christmas i engelsktalende land altså.

Gammel 22-11-07, 14:10   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alle burde gå tilbake til gamle norrøne skikker, og kalle høytiden ved sitt rette navn, nemlig jul.

Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 14:39   #33
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Christmas er selvsagt et religiøst betont ord. Messe for Kristus. Det er jo der det kommer i fra.

I Norge er vi heldige fordi ordet jul ikke er et religiøst ord. Men jeg skjønner at noen vil reagere på å bli invitert til Kristus-messe.

Så jo, i forhold til engelskspråklige syns jeg det er riktig å bruke et annet ord. Holiday, for eksempel. Eller om så december-party.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 17:02   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Alle burde gå tilbake til gamle norrøne skikker, og kalle høytiden ved sitt rette navn, nemlig jul.

Vel, var det ikke mer i retning av youle, yule eller noe sånt?

Gammel 22-11-07, 17:18   #35
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Julen har ikke noe med religion å gjøre, julen var opprinnelig en hedensk solfest som ble gjort om til Jesus fødselsdag.

I Storbritannia har de blitt ekstremt PK på dette område. City Councils etc. bruker ikke "Christmas celebrations" men masse andre betegnelser som er mer nøytrale, prøver å huske hva de bruker i Birmingham der alle tradisjonelle julebetegnelser har blitt nøytrale ...

........men julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken......det vil alle ha. Og det får alle i julestemning.

Min mening er at uansett hva man legger i julen så kommer man ikke bort fra at det kristne budskapet i julefeiringen er en vesentlig del av hvordan ALLE nordmenn feirer jul.
Selvfølgelig stå man fritt hvis man vil starte en aksjon som vil ha slutt på juleforestillinger, julegudstjenester, julesanger, engler osv....osv.....

Men den som gjør det mister da en del av sin kultur, som blant annet er skapt av de kristne tradisjoner man har her til lands.

Jeg referer gjerne til min kamerat som er aktivt med i human-etisk forbund. Han får ikke den riktige julestemningen før han får høre "O, helga natt", som faktisk omhandler Jesu lidelse og død, vel så mye som hans fødsel. Fordi den sangen er en del av hans varme juleminner.

Jeg for min del ser ikke for meg en jul uten disse , for meg, naturlige ingrediensene.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 18:16   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Min mening er at uansett hva man legger i julen så kommer man ikke bort fra at det kristne budskapet i julefeiringen er en vesentlig del av hvordan ALLE nordmenn feirer jul.

Jasså?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 18:22   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elias er på bærtur.

Gammel 22-11-07, 18:26   #38
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jasså?

Mener du at du ikke blir god og varm inni deg ved å høre f.eks. julekveldsvisa?
Er ikke denne, og lignende julesanger blitt en del av oss?

Gammel 22-11-07, 18:30   #39
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Elias er på bærtur.

Hvorfor mener du det?
Hvis du mener at en julefeiring med kristne ingredienser er å være på bærtur så vil jeg gjerne se ditt eksempel på hvordan man kan feire jul UTEN et eneste snev av kristne tradisjoner.

Er virkelig spent på å se din alternative julefeiring.
Kommer jeg i julestemning av den?

Gammel 22-11-07, 18:31   #40
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Snev og vesentlig del står i ganske sterk kontrast til hverandre. Vennligst bestem deg for hva du mener.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.