|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Juleparty kan jeg vel leve med. Men det blir litt håpløst når man må forklare hva jul er - og hvilket annet ord kan man bruke enn christmas?
![]() |
#22 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Godt kompromiss, selv om jeg ikke selv hadde tenkt på det som ekskluderende å bruke "Christmas". Men så hadde jeg heller ikke tenkt på det ut fra andre religioners perspektiv. Er ikke kristen selv, men hadde gladelig takket ja til et Christmas party. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Det er ikke for ingenting at man ofte ungår begrepet Christmas i julekort når det skal til utlandet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?He he, dette her minner meg om den geniale South Park-episoden (jeg tror det var der Mr. Hankey, the Christmas Poo, første gang gjorde sitt inntog) der ungene skal lage julespill, men alle de voksne vil ha det mest mulig politisk korrekt for ikke å støte noen, så det koker bort i noe surrealistisk vås med musikk av Philip Glass som ingen skjønner noe av og som aldeles ikke har noe med jul å gjøre.
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() |
#26 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Juleparty trenger ikke nærmere forklaring, de får komme på selskapet og se selv. Det gikk sikkert an å skrive noe ala "invite you to a traditional norwegian juleparty to celebrate the season". |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Glamorøs
|
Jeg er enig med ElinM, evt. kalle det traditional holiday celebration. På engelsk blir christmas i mye større grad forbundet med noe religiøst, selve ordet er jo religiøst.
![]() |
#29 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?I min tid i Usa så lærte jeg meg det at å være PK er viktig. Spesielt i et meget politisk betonet miljø, som jeg jobbet i. Man kunne ikke si Merry Christmas på kortene man sendte ut før jul, for det kan jo være støtende. Jeg foreslo å droppe hele greiene og sende ut kort før sommeren hvor vi ønsket alle en fantastisk sommer, men ble ledd i senk. (De forsto tydligvis ikke ironien min.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Jul er egentlig et veldig nøytralt og fint lite ord |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?For meg er det en religiøs høytid. - men har jo hørt om problematikken i forhold til bruk av Christmas i engelsktalende land altså.
![]() |
#32 |
Passiv
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Alle burde gå tilbake til gamle norrøne skikker, og kalle høytiden ved sitt rette navn, nemlig jul. |
![]() |
![]() |
#33 |
Ustabil
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Christmas er selvsagt et religiøst betont ord. Messe for Kristus. Det er jo der det kommer i fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Absolut ateist
|
Vel, var det ikke mer i retning av youle, yule eller noe sånt?
![]() |
#35 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
........men julesanger om Jesusbarnet, engler og hyrder på marken......det vil alle ha. Og det får alle i julestemning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
![]() |
#38 |
Superaktiv
Mener du at du ikke blir god og varm inni deg ved å høre f.eks. julekveldsvisa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Superaktiv
Hvorfor mener du det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Snev og vesentlig del står i ganske sterk kontrast til hverandre. Vennligst bestem deg for hva du mener.
![]() |
|
|