Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nok en spinoff fra tyggistråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvor ofte får barna noe når de er med på butikken?
De får noe hver gang 0 0%
De får noe på faste ukedager (eks. lørdagsgodt) 7 9,09%
De får en gang i blant, men ikke alltid 31 40,26%
Det er sjeldent at de får noe når de er med 35 45,45%
Annet 4 5,19%
Deltakere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-07, 22:17   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nok en spinoff fra tyggistråden

Vi handler sjelden på matbutikken med ungene med oss, men det hender en sjelden gang at de får noe når de er med. Da er det snakk om tyggispakke eller pastiller. På lørdager kan vi strekke oss til et blad eller kinderegg.

Gammel 27-11-07, 23:07   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Noen ganger. Les: Når vi handler og det er lenge siden forrige måltid og en time til middag får de et grovt rundstykke hver. En gang i blant får de velge seg en yogurt og om sommeren kan det vanke is eller ispakke til å ta med hjem.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:09   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjelden poden får noe når han er med på matbutikken. Det har hendt en gang eller to jeg har kjøpt et blad til ham, og så hender det selvsagt at han foreslår ting som vi kan ha til middag eller pålegg han har lyst på eller noe slikt, og det kan det godt hende vi kjøper. Og dersom det passer sånn at han er med på lørdag, så får han velge lørdagsgodt selv, men han får aldri godteri til å spise der og da.

Gammel 27-11-07, 23:22   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han får ofte velge noe fra grønnsaksavdelingen. - han velger som oftest cherrytomater, og der har vi lite med restriksjoner, gitt! Godis får han jo aldri, og stor sett ber han ikke om noe i butikken heller.

Gammel 28-11-07, 21:44   #5
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Noen ganger hender det at han får noe.

Han får lov å være med å bestemme hvilken frukt vi kjøper, yoghurt, brød og slike ting. Snop kjøper vi ikke midt i uken, men innimellom får han et blad eller en is (ikke hver uke).

I grunnen så handler jeg helst uten han.

Gammel 27-11-07, 21:45   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han får en gang i blant skorpen av brødet som vi skjærer opp i butikken - dvs. som regel hver gang vi kjøper brød. Det er vel det eneste han har fått i butikken, tror jeg. Skorpen ville vi ofte ikke tatt med oss heller. Han får f.eks. ikke åpne drue- eller cherrytomatpakningen før vi kommer hjem.

Gammel 27-11-07, 21:47   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun får en gang i blant. I dag, feks, var vi på Kiwi og eldstemann stablet Lion-sjokolader på en høyst nevrotisk, men søt måte, og da sa jeg at hun kunne få en. Jeg er mer tilbøyelig til å gi noe når hun ikke spør, (men ikke hver gang hun ikke spør, altså).

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:04   #8
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ja han får noe an gang i blant, som regel er det eplejuice eller et rundstykke. Det synes jeg er helt greit, snop får han aldri, men noen ganger handler vi lørdagsgodis når han er med, ikke alltid vi husker å ta det frem da, men det gjør jo ingenting.

Gammel 27-11-07, 23:20   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte annet. Ungene er så og si aldri med i butikken. Maks et par ganger i året, så hvis de blir litt lett revet med og spør om å få noe da, så får de det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 21:34   #10
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg stemte annet. Ungene er så og si aldri med i butikken. Maks et par ganger i året, så hvis de blir litt lett revet med og spør om å få noe da, så får de det.

Slik er det her også. De er vel kanskje med noen flere ganger da, men max 1 gang i mnd.

Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:25   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Nei, hun forventer ikke å få noe.

Men nå som hun er 4,5 år har hun meninger om hva vi bør kjøpe. Hun godtar greit et nei.

Hun kan spontant få noe, men aldri om hun maser. Det har skjedd at jeg synes hun har vært så flink, hjelpsom og lite masete at hun får en spontan overaskelse.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:36   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Han får ikke noe hver gang, men innimellom. Vi har ikke innført lørdagsgodt enda, så om han en onsdag får en liten melkesjokolade så er det ingen katastrofe, det går som regel lang tid til neste gang. Jeg merker at han maser mer de gangene vi drar rett fra barnehagen og innom butikken enn om det er en dag vi har vært hjemme/lørdag. Jeg har stort sett ingen annen mulighet enn å ta han med siden jeg er så mye alene med han som jeg er.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 23:52   #13
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjelden at han får noe. En periode brukte vi å skjære opp brød i butikken, og da hendte det han fikk skalken på brødet. Det hender hvis det skal handles i flere butikker på senteret på lørdag, at han får en fiskekake eller hvetebolle. Kun for å holde ham i aktivitet sittende i vogna, slik at vi kan jogge litt.

Gammel 27-11-07, 23:59   #14
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Guttene får sjelden noe godt når vi handler i ukedagene. På lørdag derimot, er det is og "gåtter"-dag.
Enkelte ukedager kan de hende de får en banan, kjeks eller noe i den duren.

Gammel 28-11-07, 08:19   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte "det er sjelden at de får noe". Nå har jeg bare en da.
Han får sjelden noe å spise, det må jo være fordi vi er på vei et sted og trenger mat da. Da trenger jeg som oftest selv også. Om sommeren hender det jo at han får is. På lørdag får han velge lørdagsgodt til kvelden.

Det er mange handleturer som ville vært lettere hos oss hvis han fikk noe å tygge på, men jeg er imot å bruke mat som middel i slike settinger, så da får det heller være mer vrient, eller vi får handle uten ham.

Ellers må jeg si at jeg er opptatt av nettopp at han som oftest IKKE skal få noe, enten det er mat- eller lekebutikk. Jeg synes det er utrolig irriterende med barn som MÅ få noe hver gang de er i en butikk. Da kan man jo ikke ta dem med noe sted. Igår siklet han lenge på biler i lekebutikken, billige var de også, men det er likevel en prinsippsak for meg at vi ikke kjøper biler i hytt og pine likevel når vi er der.
Det har også ført til at det aldri er noe skriking fordi han ikke får, det være seg is eller bil. Han titter og sikler på det, og jeg er helt enig; vi snakker om at det ser godt ut med is, men det skal vi ikke ha nå, vi snakker om at bilen er fin og han kan ønske seg den (til jul); så sier jeg at vi må gå og han blir med. Han er sjelden medgjørlig i andre settinger (2.5 år) så jeg føler at akkurat dette punktet går ganske bra ift mye annet .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 08:43   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også sjelden med meg barn i butikken. Nå hender det av og til at storesøster og jeg handler sammen, men hun er blitt 6 år og er stor og fornuftig.

De får gjerne være med på å velge en middag og hvilken frukt/grønnsaker vi skal kjøpe.

Når det gjelder andre ting så avtaler vi før vi går inn i butikkken om de skal få noe og hva de skal få, enten det er bolle, drikke eller et blad. Det er som oftest blad de får.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 11:46   #17
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

En det hender seg de får noe om de er med på butikken, men det er alltid avtalt før vi går inn. (Er de med faren får de alltid noe..)

Guttungen på 4 1/2 er ikke alltid like enig da, men det får så være, jeg gir meg ikke..

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 12:11   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De får så godt som aldri noe i matbutikk. Men de får selvsagt være med å vurdere hva vi trenger/ar lyst på.

Gammel 28-11-07, 20:27   #19
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er mor til en spin-åff..

Men det var et eksempel på hva de kan få OM de får noe.. Vi bruker det som belønning, hvis de ikke har drept en person med en vogn, tømt ut noe, veltet all frukten eller plaget en stakkar som ikke har hår..

Gammel 04-12-07, 23:20   #20
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Nei.
Vi har vært bevisste på dette fra han var bitteliten, så nå forventer han ingenting i butikken.
Det hender at han spør om vi skal "kjøpe sjokolade til pappa" ( ), men som regel skal vi altså ikke det, og da er det greit.
Nå skal det sies at han foreløpig er i den fasen at det er gøy å hjelpe til når vi handler, så bare han får trille vogna og legge varene i kurven, så tenker han ikke på å mase.
Dessuten får han, som barnet til Martis, være med å velge hva slags mat vi skal ha, så jeg tror det har litt med saken å gjøre.
Da føler han kanskje at han "handler" litt han også.
Han er i alle fall verdens greieste å ha med i butikken!

Jeg håper det varer.
*bank i bordet*

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.