|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Terra”§ 60. Statlig kontroll og godkjenning av økonomiske forpliktelser.
§ 59. Lovlighetskontroll, opplysningsplikt m.v. 1. Tre eller flere medlemmer av kommunestyret eller fylkestinget kan sammen bringe avgjørelser truffet av folkevalgt organ eller den kommunale eller fylkeskommunale administrasjon inn for departementet til kontroll av avgjørelsens lovlighet. Dette gjelder ikke avgjørelser om ansettelse, oppsigelse eller avskjed. 2. Krav om lovlighetskontroll framsettes for det organ som har truffet den aktuelle avgjørelse. Hvis dette opprettholder avgjørelsen, oversendes saken til departementet. 3. Det organ som har truffet avgjørelsen, kommunalt eller fylkeskommunalt organ overordnet dette, eller departementet, kan beslutte at avgjørelsen ikke skal iverksettes før lovlighetsklagen er avgjort. 4. Ved lovlighetskontroll skal det tas stilling til om avgjørelsen a.er innholdsmessig lovlig, b.er truffet av noen som har myndighet til å treffe slik avgjørelse, og c.er blitt til på lovlig måte. Departementet skal oppheve avgjørelsen hvis det er gjort slike feil at den er ugyldig. 5. Departementet kan på eget initiativ ta en avgjørelse opp til lovlighetskontroll. 6. Departementet kan kreve at kommunen og fylkeskommunen gir opplysninger om enkeltsaker eller sider av kommunens og fylkeskommunens virksomhet. Departementet har rett til innsyn i alle kommunale og fylkeskommunale saksdokumenter. 7. Departementet fastsetter nærmere regler om tidsfrister for krav om lovlighetskontroll. Endret ved lov 10 jan 1997 nr. 8 (i kraft 1 mars 1997). |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: TerraI følge kommuneloven ser det ikke ut til at de kan ta opp lån uten at det er godkjent i departementet. Har ikke de folkevalgte satt seg inn i lovverket eller har de kanskje søkt departementet om godkjenning? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Terra
|
|
|
|
#4 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: TerraNå bor jeg i den ene kommunen...
|
|
|
|
#5 |
|
Ser lyst på livet
|
Hva skulle de ellers gjort om de ikke skulle spare inn tapet? Bruke det de hadde brukt og tapt en gang til? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
De skulle nå liksom ikke ha brukt de pengene i det store å hele.
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: TerraSelvfølgelig er det slett ikke ok å drive med den type lyssky biznizz som Terra har holdt på med, men det er pokkern ta heller ikke greit at de som forvalter kommunenes midler har like stor økonomisk innsikt som en middels intelligent gullfisk. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Jeg så det, men med middels intellegent antyder du redusert intellegens. Jeg tok meg den frihet å kun bruke skalaen intellegent og lite intellegent. Jeg beklager hvis jeg fikk fisken din til å høres enda dummere ut. |
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: TerraJeg tror at jeg skal overta rådmannens jobb når hun må gå. *Terra-kommune-innbygger* |
|
|
|
![]() |
|
|