Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julemiddag og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 09:15   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

i HIs situasjon hadde jeg ikke servert alkohol.
I vår familie hører øl og akevitt med til julemiddagen, og ingen har problemer med alkohol, så for oss gjør det ingenting at barna er der.

Gammel 19-12-07, 09:25   #2
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

I vår familie hører det til med god drikke til et godt måltid. Med andre ord serveres det vin til middagen på julaften, og gjerne en liten avec til desserten for de som ønsker det. Ingen i familien har alkoholproblemer, elelr drikker store mengder i en slik setting, så dette er helt uproblematisk.

I HI's tilfelle ville jeg sannsynligvis droppet alkohol.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:43   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Ja, i Elias' tilfelle ville jeg definitivt droppet alkohol.
De to som ønsker seg øl til julematen kan da for guds skyld drikke Munkholms juleøl - det har jeg gjort hvert år siden jeg ble gravid (jeg var også et juleøl-menneske), og det er faktisk kjempegodt!

Og jeg har dessuten fått mann og svigermor til å bremse på avec'en etterpå til gutten har lagt seg, da de to er beryktet for å bli veldig i diskusjonsmodus etter noen konjakk.
Jeg er vant til det og vet at de ikke er "sinte", men det vet ikke poden, og jeg vil ikke at han skal ha juleminner av at pappa og Besta "krangler".
Dette har blitt forstått og respektert av begge parter uten problemer.

Gammel 19-12-07, 10:06   #4
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

i HIs situasjon hadde jeg ikke servert alkohol.
I vår familie hører øl og akevitt med til julemiddagen, og ingen har problemer med alkohol, så for oss gjør det ingenting at barna er der.

Signerer Bæret.

Gammel 19-12-07, 09:52   #5
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Først til ditt spørsmål, i det tilfelle du beskriver ville jeg kuttet ut alt som heter alkoholservering. Tenker mest på den lille gutten som virkelig nok trenger å se att julen fint kan feires uten alkohol uansett mengde.
Vi selv har helt alkoholfri julaftner dette pga att min far har vært alkoholiker å att vi har barn ved bordet.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:14   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

I det tilfellet som blir beskrevet hadde jeg nok droppet alkohol, ja.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:15   #7
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De skal ha besøk av et par som gjerne vil ha alkohol. Det var disse jeg siktet til.

Gammel 19-12-07, 10:20   #8
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slenger meg med hopen, og ville droppet alt som kunne se ut som alkohol slik at barnet kunne følt seg trygg. Også ville jeg pratet med det voksne paret på forhånd, slik at de var klar over at det ikke ble noe alkohol. Og jeg regner egentlig med at folk jeg vil ha på julebesøk hadde klart å skjønne helt av seg selv at dette var det riktige å gjøre.

Sist redigert av torsk : 19-12-07 kl 10:28. Årsak: Man må jo sette punktum.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:23   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Og jeg regner egentlig med at folk jeg vil ha på julebesøk hadde klart å skjønne helt av seg selv at dette var det riktige å gjøre

Høyst sansynlig. – Og desto større grunn til å droppe alkoholen i en slik setting hvis de ikke skjønner det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:25   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også ville jeg pratet med det voksne paret på forhånd, slik at de var klar over at det ikke ble noe alkohol.

Ja, det er sant, både for at de skal være forberedt og ikke bli skuffet for egen del, og for at de ikke skal bli synlig skuffet og/eller lage en diskusjon av det der og da.

Gammel 19-12-07, 10:30   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slenger meg med hopen, og ville droppet alt som kunne se ut som alkohol slik at barnet kunne følt seg trygg. Også ville jeg pratet med det voksne paret på forhånd, slik at de var klar over at det ikke ble noe alkohol. Og jeg regner egentlig med at folk jeg vil ha på julebesøk hadde klart å skjønne helt av seg selv at dette var det riktige å gjøre.

Helt enig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:23   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

De skal ha besøk av et par som gjerne vil ha alkohol. Det var disse jeg siktet til.

Jeg trodde ikke saken var at disse ikke kunne "styre" seg, bare at de var vant til og forventet øl til julematen. Og jeg synes i utgangspunktet det er helt rimelig, men sammen med barn med vonde ruserfaringer synes jeg man bør kutte det helt ut.

Gammel 19-12-07, 10:30   #13
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg trodde ikke saken var at disse ikke kunne "styre" seg, bare at de var vant til og forventet øl til julematen. Og jeg synes i utgangspunktet det er helt rimelig, men sammen med barn med vonde ruserfaringer synes jeg man bør kutte det helt ut.

Ok, la meg si det på en annen måte. Dersom dette paret bare vil ha en øl til maten, så ser jeg ikke nødvendigvis at det er et problem at alkohol serveres. Dersom de har en tendens til å drikke en del, så blir det en helt annen sak.

Gammel 19-12-07, 10:37   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Vi har ingen negative opplevelser med alkohol og julehøytideligheten noen av oss.Derfor serverer vi juleøl og en akevitt til maten til den som måtte ønske det.
2. juledag får vi besøk av en som sliter med narkotikamisbruk, så da er settingen litt anderledes.

Gammel 19-12-07, 12:58   #15
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Takk for enormt mange svar. Dette engasjerte visst. Og bra er det.

Vi hadde snakket om dette hjemme før jeg la ut innlegget, og vi kommer ikke til å ha noe alkohol julekvelden. Det er barnas dag, og de to voksne (som er svoger og svigerinne) de klarer definitivt å legge sin tradisjon til side denne kvelden. Dessuten er de nå blitt foreldre selv, og deres barn er knapt året.

Når det gjelder den voksne gutten som er sønn til en alkoholiker så har han fortalt at han aldri har gledet seg til jul. Han har trukket et lettelsens sukk hver gang jula var over. Helt siden han var liten. Når hans foreldre i tillegg er skilt og dermed bor hver for seg har han også hatt en lojalitetskonflikt hver eneste jul og påske.
Han er nå sammen med eldstedattera vår, og vil feire jul med oss.

Også av hensyn til ham lar vi også denne jula være helt alkoholfri......som alle andre julekvelder hos oss.
For meg er det ikke en del av julefeiringen å servere alkohol. Jeg vokste opp med avholdsforeldre og har slett ikke tatt skade av det.
Men jeg mener at hvis alkohol skal drikkes så hører det best hjemme til maten.
Nå er det jo slik at alle barn og unge før eller senere kommer i en situasjon der alkohol finnes....og ofte i store mengder. Så det bedre at de på en måte får "lære" litt omgangen med alkohol på en sunn måte hjemmefra, enn at de drikker seg stup fulle av noe de ikke vet hva er.

Så før eller senere må nok alle....også den lille gutten som har rusforeldre....lære seg fornuftige holdninger og omgang med alkohol.

Men ikke på julaften. Mener nå jeg.

Her er forresten en link om temaet:
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=191229

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 18:37   #16
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg har vokst opp med alkoholfrie julaftener, selv med besteforeldre som var alkoholikere. Nå har vi uten når vi feirer hjemme og selvsagt det vertskapet setter frem når vi er hos andre. Mannen og jeg er måteholdne, men har avtale om at julaften og 17.mai er rene barnedager og da drikker ikke vi. Dog er ungene vant med at vi kan ta et glass rødvin/øl, men ikke på disse dagene.

Jeg har også vokst opp med alkoholfrie julaftener, selv uten alkoholikere i disse sammenheng. Det har vært alkoholikere i vår familie, men de har ikke feiret jul med oss. (Kanskje fordi det har vært alkoholfritt?)

Jeg synes liksom det har vært ok. Også 17. mai, som du sier.
Mine unger er likevel vant til at det nytes øl/vin, og reagerer aldri om noen tar et glass. Nå er de jo voksne selv, og den eldste viderefører også dette med alkoholfritt på slike dager.
Selv om de er barn av en rusmisbruker, begge mine. Men de har sluppet å vokse opp med ham.

Men: I år skal vi være sammen med mine (nye) svigerforeldre, for første gang på julaften, og der er alkoholkulturen en helt annen. Det hører med til ethvert selskap, og i år ble vi enige om at det er patetisk å ta fra 80 åringer ølet og akevitten de er vant til på julaften.
Dette blir altså vår første jul med alkohol. men så er det altså ingen i vår familie som har problemer med det, eller reagerer negativt på det. Ei heller som ikke klarer å bare nyte et glass til maten, desserten og/eller kakene.
Blir både øl, akevitt, rødvin, konjakk og likør her i huset.

Hadde det vært den minste protest, den minste mistanke om at noen følte det ubehagelig, ville valget om en alkoholfri jul som vanlig vært veldig lett.

Gammel 19-12-07, 18:45   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Ok skyt meg men..:sjokket: Drikker dere alkohol på 17 mai?
Har aldri sett eller hørt om noen som gjør det....

Til tiligere innlaget jeg skrev så serverer vi ikke alkohol for at jeg synnes ikke det er noe særlig. Drikker verken øl eller rødvin. Hvitvin går men ikke til mat. Derfor blir det mest natulig å ikke servere det.

Og synnes dte er litt merkelig at mange MÅ ha alkohol til eks mat for å nyte den...altså ikke dere hehe Men kjenner mange i RL som må ha alkohol for å nyte maten og for å ha det artig på fest...

Gammel 19-12-07, 18:53   #18
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Joda, det er mange som gjør det. Jeg har mang en gang sett at foreldre sitter på uterestaurant 17. mai og drikke øl, mens ungene flagrer til og fra. Ganske vanlig her i fjorden, i hvertfall.
Men jeg har aldri gjort det. Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.

Gammel 19-12-07, 18:55   #19
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Til tiligere innlaget jeg skrev så serverer vi ikke alkohol for at jeg synnes ikke det er noe særlig. Drikker verken øl eller rødvin. Hvitvin går men ikke til mat. Derfor blir det mest natulig å ikke servere det.

Og synnes dte er litt merkelig at mange MÅ ha alkohol til eks mat for å nyte den...altså ikke dere hehe Men kjenner mange i RL som må ha alkohol for å nyte maten og for å ha det artig på fest...

Dønn ærlig: En god middag med en rødvin som passer til? jeg kunne ikke tenke meg livet uten.
Du har gått glipp av noe, etter min mening.

Vi bruker ofte alkohol i forbindelse med mat/selskap. Det hører liksom med til nytelsen, ja. Og hyggen.

Gammel 19-12-07, 18:58   #20
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Dønn ærlig: En god middag med en rødvin som passer til? jeg kunne ikke tenke meg livet uten.
Du har gått glipp av noe, etter min mening.

Vi bruker ofte alkohol i forbindelse med mat/selskap. Det hører liksom med til nytelsen, ja. Og hyggen.

Men du ser vel forskjell på livssituasjonen, Line? Jeg vil nå se for meg at det er ganske annerledes å ha store barn enn småtasser som gjerne trenger litt mer klarhodede foreldre. (og som ikke forstår hvorfor de voksne oppfører seg annerledes)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.