Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser dere på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-06, 16:53   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Å guri! Er det jul snart?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

...små hvite pølser...

Sosisser .

Det skal vi også ha, sammen med ribbe, mammas hjemmelagde medisterkaker, poteter, svisker, rødkål, surkål, rødbeter, sylteagurk, sennep, juleøl og akevitt. Til dessert er det multekrem. 1. juledag er det lutefisk med ertestuing, bacon, poteter,++, og karamellpudding til dessert.

Sånn er det hvert år, og det kan ikke være annerledes. det må også være hjemme hos mamma - i en alder av 35 har jeg enda ikke feiret jul noe annet sted, og jeg orker knapt tanken på å ikke være hjemme-hjemme i jula.

Gammel 25-10-06, 17:07   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Sosisser .

Sossisser var en åpenbaring for Lillegutt forrige jul. Jeg tror aldri han hadde fått noe så godt (eller fint) til middag før.

det må også være hjemme hos mamma - i en alder av 35 har jeg enda ikke feiret jul noe annet sted, og jeg orker knapt tanken på å ikke være hjemme-hjemme i jula.

Ja, jeg er litt vemodig-spent ved tanken på å ikke være hjemme hos mamma i år. Vi var som nevnt hos oss selv i Oslo den julen Lillegutt var nyfødt, men da var det jo litt unntakstilstand. Å feire jul et annet sted blir rart. Men hyggelig, tror jeg nok.

Gammel 25-10-06, 17:36   #3
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

Hvor: Oslo
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har alltid hatt ribbe, surkål, medisterpølser og -kaker på julaften, men både jeg og mannen synes alltid vi blir så usannsynlig stappa at da vi skulle ha julaften i fjor klinte vi til med pinnekjøtt.

Dere vil ikke tro det ramaskriket det ble i størsteparten av familien "Ikke ribbe???"

Men vi vartet opp med noen kalde ribbebiter og dansk fleskesvor (av snackstypen), festet sammen med tannpirkere Til middagen var det pinnekjøtt, Vigramør (helt fantastisk kjøttpølse vi fikk tak i via venner derfra), rødkål, tyttebær, hjemmelaget kålrabistappe osv.
Og alle var enige om at det faktisk var ganske vellykket

Gammel 25-10-06, 17:36   #4
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Lutefisk!! Ååååååå! Som jeg gleder meg!

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 19:27   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sosisser .

Takk! Det visste jeg jo egentlig. Jeg liker dem ikke. :kresen:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:47   #6
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

det må også være hjemme hos mamma - i en alder av 35 har jeg enda ikke feiret jul noe annet sted, og jeg orker knapt tanken på å ikke være hjemme-hjemme i jula.

Heeeeelt enig! Hjemme-hjemme hos mamma og pappa. Hvert år! og jeg er 36 år! Svigerfamilien har ingen juletradisjoner (nederlendere) og det orker jeg bare ikke tanken på.

Gammel 27-10-06, 14:50   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er best å feire jul hjemme hos oss selv, og det har vi gjort i mange år nå. Det kommer jo en gang da man selv må være mammaen som lager den jula som er sånn som den skal være. Like greit å komme igang, syns jeg da. Jeg vil gjerne at jul for ungene mine skal være hjemme hos oss.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:57   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns det er best å feire jul hjemme hos oss selv, og det har vi gjort i mange år nå. Det kommer jo en gang da man selv må være mammaen som lager den jula som er sånn som den skal være. Like greit å komme igang, syns jeg da. Jeg vil gjerne at jul for ungene mine skal være hjemme hos oss.

Å jasså! Kaller du meg dårlig mor nå!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:57   #9
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg innser også at jeg etterhvert må klare å løsrive meg fra mor og far på julaften.... og å lære meg å steke ribbe med sprø svor
Men her vi bor nå er det helt uaktuelt å forsøke å lage jul. Man får rett og slett ikke under noen omstendigheter julestemning med 32 graders brennende sol, hvite strender og palmer....

Gammel 27-10-06, 22:04   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig, og det sa jeg også fra om til familien. Den ene siden godtok det, den andre siden lager rabalder hver jul. Jeg har gitt opp hele greia. Vi har ikke så stort hus at vi har plass til mer enn én familie heller.

Gammel 30-10-06, 13:28   #11
Nasse Nøff
Oslojente i eksil

Nasse Nøff sin avatar

Nasse Nøff er litt kul
Standard

Helt enig. Besteforeldre kan heller komme til oss.

Sist redigert av Nasse Nøff : 30-10-06 kl 15:54. Årsak: Mystisk skrivefeil :sukk:
Nasse Nøff er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 22:51   #12
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Heeeeelt enig! Hjemme-hjemme hos mamma og pappa. Hvert år! og jeg er 36 år! Svigerfamilien har ingen juletradisjoner (nederlendere) og det orker jeg bare ikke tanken på.

Sånn sett er det fint å være gift med en utlending. Mannen min hadde ingen juletradisjoner i bagasjen han, så vi har innført alle mine. Sjennialt!

Vi feirer jul hjemme hos oss selv, det har vi gjort så lenge vi har bodd her i dette huset. I år blir sjuende året på rad og vi er godt etablert med de fleste av mine gamle tradisjoner og et par nye som vi har funnet frem til selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:36   #13
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Svigerfamilien har ingen juletradisjoner (nederlendere) og det orker jeg bare ikke tanken på.

Har heldigvis ikke feiret jul i nederland enda, men tenker med skrekk og gru at vi må sikkert gjøre det før eller senere Blir nitrist

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 15:27   #14
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Har heldigvis ikke feiret jul i nederland enda, men tenker med skrekk og gru at vi må sikkert gjøre det før eller senere Blir nitrist

Ingen juletradisjoner hos de dere kjenner i Nederland heller?

Synes det er rart at de ikke har annet enn SinterKlaas-feiringen som liksom kan forbindes litte bitte grann med jul...men han feirer de jo allerede 5.desember med pakker, og da julen kommer er det liksom over.
Heller ingen julemat-tradisjoner... alle spiser forskjellig, og ingen julekaker... og svigermor synes julepynt er stygt, så det eneste de pynter med et et juletre..... Endelig godt at vi feirer kun 1. eller 2. juledag i Nederland. Huff, mye syting det her.

Gammel 25-10-06, 13:03   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt med kålrabistappe og ribbefett.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:13   #16
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Hvor: Follo
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Pinnekjøtt med alt deilig tilbehør. Men jeg er ganske snill når vi inviterer mange til julaften, da lager jeg Pinnekjøtt og Ribbe middag. Da blir alle tilfredstilt! Og masse mat!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:23   #17
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det kun pinnekjøtt med poteter, kålrabistappe og fett som er tingen.

Gammel 25-10-06, 13:25   #18
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

I mange år hadde vi kalkun på julaften. Så ble det svinestek, men i år funderer jeg på å lage til et lammelår.

Dessert blir nok is eller fruktcocktail (hjemmelaget)

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 13:21   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På min side er det pinnekjøtt, men på mannen min sin side er det ribbe eller surstek.

Gammel 25-10-06, 13:27   #20
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den ene julen jeg ikke har feiret hjemme hos foreldrene mine hadde vi ribbe, pinnekjøtt (til meg) og fantastisk gode kjøttboller (noen veldig spesielle med hemmelig oppskrift) og christmas pudding.

Hjemme hos foreldrene mine er det ribbe hvert år.

Jeg vil helst ha pinnekjøtt på julekvelden, men min far har bursdag i romjulen så vi pleier alltid å ha pinnekjøtt på hans bursdag.

Kalkun på nyttårsaften.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.