Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobber

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-08, 18:26   #21
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobber

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

(Og 7.30 er jo ikke så forskrekkelig tidlig. )

Når man har tvungen arbeidstid til 17.00 så er det jo det. Slik tolker i hvert fall artikkelen. Vanskelig sak det her, som sikkert har flere sider og er veldig tabloidisert. Jeg kan vel vanskelig se at banken MÅ ha akkurat denne ansatte på jobb i 9,5 timer hver dag. Men at hun må stille på morgenmøte ser jeg ikke som noe urimelig krav. Og for å være litt stygg, jobber du som leder av en megleravdeling i handelsbanken har du sannsynligvis råd til å ha en Au-pair eller barnevakttjeneste en time eller to i uken. Det ligger nok mye annet her som vi ikke vet. Jeg har dog fått et rimelig dårlig inntrykk av Handelsbanken gjennom tidligere oppslag av denne saken.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 19:07   #22
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Og for å være litt stygg, jobber du som leder av en megleravdeling i handelsbanken har du sannsynligvis råd til å ha en Au-pair eller barnevakttjeneste en time eller to i uken.

Det synes jeg ikke er et brukbart argument. Det er ikke penger som gjør at vi henter og leverer barnet vårt i barnehagen selv. Det er fordi vi ønsker å praktisere foreldregjerningen også i hverdagen, og ikke bare i helgene. Spørsmålet her blir vel om det er urimelig å forvente at slik tilstedeværelse med barna er forenelig med en toppjobb.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 21:30   #23
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Når man har tvungen arbeidstid til 17.00 så er det jo det. Slik tolker i hvert fall artikkelen. Vanskelig sak det her, som sikkert har flere sider og er veldig tabloidisert. Jeg kan vel vanskelig se at banken MÅ ha akkurat denne ansatte på jobb i 9,5 timer hver dag. Men at hun må stille på morgenmøte ser jeg ikke som noe urimelig krav. Og for å være litt stygg, jobber du som leder av en megleravdeling i handelsbanken har du sannsynligvis råd til å ha en Au-pair eller barnevakttjeneste en time eller to i uken. Det ligger nok mye annet her som vi ikke vet. Jeg har dog fått et rimelig dårlig inntrykk av Handelsbanken gjennom tidligere oppslag av denne saken.

Jeg synes også dette er helt vesentlig. Dersom hun også MÅ være på jobb til 1700, synes jeg dette er lite fleksibelt av banken da man da forutsetter hun ikke yter noe hjemme ifm henting/levering. Dersom hun IKKE må det, hvis poenget bare er at hun må møte 0730 synes jeg ikke det er mer urimelig enn alle andre som starter på den tiden, feks på sykehus. 0730 er ikke særlig tidlig synes jeg, den som starter tidlig hos oss starter før det hver dag, men det forutsetter at mannen tar morgenen hver dag så da bør jobben tilrettelegge for at hun kan ta ettermiddagen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 21:47   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

(Og 7.30 er jo ikke så forskrekkelig tidlig. )

Med to barn som skal leveres i to forskjellige barnehager, som begge åpner kl. 07:30, er det uaktuelt for meg å begynne 07:30 om morgenen.

Hvis jeg hadde hatt en jobb som krevde at jeg begynte kl. 07:30, ville vi selvsagt ha ordnet det slik at Teomannen leverte om morgenen, men hvis jobben min også krevde at jeg var på jobb til 17, så ville det ikke vært gjennomførbart. Jeg verken kan eller vil pålegge mannen min både henting og bringing hver dag.

Jeg regner med at det er ganske mye som ikke kommer frem i VG, siden hun først ble oppsagt og siden fikk medhold i tingretten. Det er vanskelig å tro at hele historien står på trykk her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 00:47   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen jobber begynner man i tidlig, og noen jobber krever at man er der for eksempel 8 hele timer per dag. Nevner i fleng: Sykepleier, lærer, fabrikkarbeider, sånn for å nevne noen jobber som ikke akkurat er lederstillinger.

Det finnes sikkert lederstillinger i banker og meglerhus som ikke krever at man er der 0730, men er man leder for meglerne så MÅ man være der på morgenmøtet! Akkurat som sykepleieren som må være på jobb når skiftet starter.

Det ser selvsagt kjipt å miste et gode (fleksibel arbeidstid) man har hatt i mange år, men ting forandrer seg, suck it up.

Gammel 09-02-08, 09:22   #26
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det ser selvsagt kjipt å miste et gode (fleksibel arbeidstid) man har hatt i mange år, men ting forandrer seg, suck it up.

Mener du det samme om å bli pålagt 9,5 time på kontoret hver dag? Det er det jeg synes er mest urimelig her.

Gammel 09-02-08, 09:27   #27
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Mener du det samme om å bli pålagt 9,5 time på kontoret hver dag? Det er det jeg synes er mest urimelig her.

Det synes jeg også. Dette handler ikke bare om tidspunktet en starter på jobb på. Men om en normert arbeidstid (+ forventet overtid regner jeg med) på 10 timer mer enn normen i Norge. Nå er vel dette kompensert med lønn, men likevel så er det noe som heter arbeidsmiljøloven.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 13:20   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det synes jeg også. Dette handler ikke bare om tidspunktet en starter på jobb på. Men om en normert arbeidstid (+ forventet overtid regner jeg med) på 10 timer mer enn normen i Norge. Nå er vel dette kompensert med lønn, men likevel så er det noe som heter arbeidsmiljøloven.

Jeg synes faktisk ikke det er så ille at en toppleder forventes å jobbe 10 timer om dagen, men jeg synes det skal ganske gode grunner til å nekte å la småbarnsforeldre gjøre deler av jobben hjemme og ikke på kontoret.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 13:48   #29
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes faktisk ikke det er så ille at en toppleder forventes å jobbe 10 timer om dagen, men jeg synes det skal ganske gode grunner til å nekte å la småbarnsforeldre gjøre deler av jobben hjemme og ikke på kontoret.

Enig. Det er dette med å måtte være på kontoret som er problematisk. Det står jo også i artikkelen at hun har nedlagt mange arbeidstimer på kveldstid, og at hun har vist til gode resultater. Det er idet man forventer mer enn 40 timer på kontoret at det begynner å bli umulig for småbarnsforeldre å besitte stillingen.

Gammel 09-02-08, 16:46   #30
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er naturlig å forvente det jeg også, og jeg synes ikke alltid toppledelse er kombinerbart med valg. Det er jo også en av grunnene til lønnsnivå.

Men jeg mener bestemt MÅLOPPNÅELSE bør være målestokken og ikke timer. Å pålegge noen å jobbe et antall timer på kontoret utover det vanlige synes jeg ikke om. Vi har en arbeidsmiljølov her i landet som faktisk regulerer arbeidstiden. Selv om man ikke alltid tar hensyn til den.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 19:50   #31
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Jeg synes hverken 10 timer daglig forventet eller møte 0730 hver morgen forventet er urimelig, men jeg synes det er urimelig å forvente at de 10 timene skal ytes på en slik måte at man hverken kan bidra på hjemmebane om morgenen eller om kvelden.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 00:00   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstod ikke artikkelen som at det var forventet tid på kontoret 0730 til 1700. Bare at hun måtte være der fra 0730. Pålagt fast kontortid på 9,5 timer synes jeg er tåpelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.