|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Populærkulturjunkie
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobber
Når man har tvungen arbeidstid til 17.00 så er det jo det. Slik tolker i hvert fall artikkelen. Vanskelig sak det her, som sikkert har flere sider og er veldig tabloidisert. Jeg kan vel vanskelig se at banken MÅ ha akkurat denne ansatte på jobb i 9,5 timer hver dag. Men at hun må stille på morgenmøte ser jeg ikke som noe urimelig krav. Og for å være litt stygg, jobber du som leder av en megleravdeling i handelsbanken har du sannsynligvis råd til å ha en Au-pair eller barnevakttjeneste en time eller to i uken. Det ligger nok mye annet her som vi ikke vet. Jeg har dog fått et rimelig dårlig inntrykk av Handelsbanken gjennom tidligere oppslag av denne saken. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Peppy!
|
Det synes jeg ikke er et brukbart argument. Det er ikke penger som gjør at vi henter og leverer barnet vårt i barnehagen selv. Det er fordi vi ønsker å praktisere foreldregjerningen også i hverdagen, og ikke bare i helgene. Spørsmålet her blir vel om det er urimelig å forvente at slik tilstedeværelse med barna er forenelig med en toppjobb. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
I mål
|
Jeg synes også dette er helt vesentlig. Dersom hun også MÅ være på jobb til 1700, synes jeg dette er lite fleksibelt av banken da man da forutsetter hun ikke yter noe hjemme ifm henting/levering. Dersom hun IKKE må det, hvis poenget bare er at hun må møte 0730 synes jeg ikke det er mer urimelig enn alle andre som starter på den tiden, feks på sykehus. 0730 er ikke særlig tidlig synes jeg, den som starter tidlig hos oss starter før det hver dag, men det forutsetter at mannen tar morgenen hver dag så da bør jobben tilrettelegge for at hun kan ta ettermiddagen. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bedreviter
|
Med to barn som skal leveres i to forskjellige barnehager, som begge åpner kl. 07:30, er det uaktuelt for meg å begynne 07:30 om morgenen. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberNoen jobber begynner man i tidlig, og noen jobber krever at man er der for eksempel 8 hele timer per dag. Nevner i fleng: Sykepleier, lærer, fabrikkarbeider, sånn for å nevne noen jobber som ikke akkurat er lederstillinger.
|
|
|
#26 |
|
Peppy!
|
Mener du det samme om å bli pålagt 9,5 time på kontoret hver dag? Det er det jeg synes er mest urimelig her. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det synes jeg også. Dette handler ikke bare om tidspunktet en starter på jobb på. Men om en normert arbeidstid (+ forventet overtid regner jeg med) på 10 timer mer enn normen i Norge. Nå er vel dette kompensert med lønn, men likevel så er det noe som heter arbeidsmiljøloven. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes faktisk ikke det er så ille at en toppleder forventes å jobbe 10 timer om dagen, men jeg synes det skal ganske gode grunner til å nekte å la småbarnsforeldre gjøre deler av jobben hjemme og ikke på kontoret. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Peppy!
|
Enig. Det er dette med å måtte være på kontoret som er problematisk. Det står jo også i artikkelen at hun har nedlagt mange arbeidstimer på kveldstid, og at hun har vist til gode resultater. Det er idet man forventer mer enn 40 timer på kontoret at det begynner å bli umulig for småbarnsforeldre å besitte stillingen. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det er naturlig å forvente det jeg også, og jeg synes ikke alltid toppledelse er kombinerbart med valg. Det er jo også en av grunnene til lønnsnivå. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
I mål
|
Enig. Jeg synes hverken 10 timer daglig forventet eller møte 0730 hver morgen forventet er urimelig, men jeg synes det er urimelig å forvente at de 10 timene skal ytes på en slik måte at man hverken kan bidra på hjemmebane om morgenen eller om kvelden. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarnsmødres krav på fleksibilitet i toppjobberJeg forstod ikke artikkelen som at det var forventet tid på kontoret 0730 til 1700. Bare at hun måtte være der fra 0730. Pålagt fast kontortid på 9,5 timer synes jeg er tåpelig.
|
![]() |
|
|